Rozhovor s Mariánom Rozložníkom
- Napísal: Robert Juhás
- Published in Cestná cyklistika
1. Prečo sa vlastne akcia Trnava-Rysy, konkrétne tá cyklistická časť, koná v pracovný deň?
Je to dané v prvom rade tradíciou a aj praktickými skúsenosťami z minulosti. Vo štvrtok je premávka na cestách slabšia a našou snahou je umožniť účastníkom prežiť aspoň dva dni v krásnych Tatrách. Tiež pobudnúť na podujatiach organizovaných v rámci Medzinárodného stretnutia mládeže Rysy.
2. Zdá sa, že tento ročník vyšiel nadmieru dobre. Počasím, bez úrazu, s priaznivým vetrom.
A aj vďaka skvelému pelotónu cykloturistov. Skutočnosť, že tento rok bol náš priateľ Maroš v sanitke bez práce hodnotíme veľmi pozitívne. Vieme však aj o nedostatkoch, rozobrali sme si ich na hodnotiacom zasadaní nášho štábu. Ale súhlasíme, že 29. ročník vyšiel nadmieru dobre.
3. Aké sú problémy pri prechádzaní cyklistov počas trasy maratónu? Sťažujú sa vodiči?
Sú určité kritické, či krízové úseky, ale neevidujeme sťažnosti od vodičov. Určite sú aj takí, ktorí na nás nadávajú, ale tým treba odkázať len jedno: To zdržanie sa o niekoľko minút, či desiatok, stojí za ten krásny pohľad na Vás, cyklistov, ktorí za jediný deň zvládnete viac ako 300 km.
Vy to v sedlách Vašich „tátošov“ nepočujete, ale Stelaservis pravidelne počas takmer celého dňa informuje o našom pohybe a tlmočí vodičom našu prosbu o toleranciu a ohľaduplnosť.
4. Počas celej jazdy nás snímala kamerou posádka osobného auta. Na aký účel? Môžu si záznam pozrieť aj účastníci maratónu? Bude kamera aj na jubilejnom 30 ročníku Trnava-Rysy?
Náš mediálny partner z MTT (Mestská televízia Trnava) nám pomohol aj tým, že zdokumentoval celý priebeh non stop jazdy a vyrobil DVD. Samozrejme, že pre nás všetkých a nie je problém, aby ho vlastnili všetci účastníci. Treba sa len u mňa prihlásiť. A budúci rok ? Už máme prísľub, že kamera aj s kameramanom náš jubilejný, 30. ročník, opäť natočí a asi aj s piatkovým výstupom na Rysy a zábermi zo života v táborisku.
5. Všimol som si, že vodiči boli poriadne nervózni pri predbiehaní balíka. Často vznikali kolízne situácie, na ktorých mali svoj diel aj cyklisti. Jazdilo sa po celej šírke vozovky, nedodržiaval sa odstup od vodiaceho vozidla, často boli aj traja cyklisti vedľa seba. Niekedy aj vodiace vozidlo mohlo ísť bližšie ku krajnici, čím by cyklistom naznačovala, kade majú jazdiť.
Vodiace vozidlo svojou jazdou aj chráni cyklistov – pred protiidúcimi vozidlami, ktoré sa občas snažia predbiehať a tak ohrozovať cykloturistov. Preto sa nesnaží ísť až pri krajnici. No a nedisciplinovaní cyklisti ? Na tom DVD – čku ich máme „prichytených pri čine“ a verím, že v budúcnosti budú rešpektovať naše pokyny. Teda, že budú dodržiavať príslušné právne predpisy – presne v súlade s poučením.
6. V Topoľčanoch sa pred nami sformoval nejaký menší balík cyklistov. Bola to súčasť akcie Trnava-Rysy alebo išlo o samostatnú aktivitu cyklistov.
Je nám v celom štábe ľúto, že táto skupina sa oficiálne neprihlásila a nemohli sme ju preto zobrať do nášho balíka cyklistov. Radi ich medzi nami na budúci rok privítame a urobíme všetko pre to, aby boli aj oni riadnymi účastníkmi. Veď dohodnúť sa na podmienkach nám nerobí problémy. Boli medzi nimi aj bývalí účastníci našej akcie a verím, že opäť nájdu cestu k nám.
7. Po 300 km maratóne nie som schopný sa poriadne zotaviť a vyspať v stane a spacáku. Existuje aj iná možnosť, aby sa mohli cyklisti po dojazde ubytovať a vyspať v normálnej posteli?
Už v minulosti tento problém riešili mnohí tak, že si vopred objednali ubytovanie v bungalovoch v Eurocampe FICC. Tieto štvormiestne chatky majú všetko, po čom baží „ubolené“ telo cyklistu. Je to však na báze vlastnej iniciatívy a my, organizátori, chceme o tejto možnosti informovať v budúcoročnej prihláške. Z našej strany môžeme uvažovať o určitom sprostredkovaní, či pomoci. Bližšie informácie o tejto možnosti majú záujemcovia na internetovej stránke Eurocampu FICC.
Ďakujem za rozhovor a držím palce v roku 2007, kedy bude jubilejný 30 ročník Non-stop cyklojazdy Trnava-Rysy.