Garmin Edge 1050 - Nová éra cyklopočítačov
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Tohtoročný nový highend model rady Edge – Garmin Edge 1050 - má v sebe viacero hardvérových vylepšení. Spolu s množstvom softvérových funkcií a noviniek udáva nový používateľský zážitok a interakciu s cyklistom. Otvára nové obzory pri používaní a pritom je myslené aj na spätnú kompatibilitu s predchodcami. Tak sa pozrime na tento model bližšie.
Hardvérové novinky
Garmin Edge 1050 je novinkou, ktorá bola uvoľnená počas Tour de France 2024. Nastúpila na nový trend zobrazovacích displejov, keď pôvodné MIP nahradila modifikovaným AMOLED displejom. Technologický pokrok v displejoch umožnil nasadenie takéhoto displeja aj do prístroja, od ktorého sa očakáva dlhá výdrž, používanie v širokom rozsahu tepelných a svetelných podmienok.
Čo sa tým dosiahlo? Výborné čitateľnosť displeja ktorý má aktívny zdroj svetla, väčší rozsah farieb, vyššie rozlíšenie, lepšia odolnosť voči odleskom. Poznať je to najmä na mapovej stránke, ktorá je odrazu omnoho čitateľnejšia voči predchádzajúcim modelom. Taktiež zvýšenie rozlíšenia umožnilo graficky zmestiť a upratať na obrazovke viac informačnej hodnoty. Daňou je mierne zníženie výdrže prístroja na jedno nabitie, ktoré je ale stále plne dostatočne pre absolútnu väčšinu používateľov.
Ďalšou novinkou je použitie vstavaného mini reproduktora namiesto „pípaka“. Tým sa úplne zmenila zvukové interakcia s človekom. A vznikla nové funkcia – virtuálny zvonček, ktorý v určitých situáciách chýbal. Namiesto reprodukovaných tónov si môžete nastaviť aj hlasové oznámenia.
Menej zjavnou novinkou je pridaný NFC čip a podpora Garmin Pay pre jednoduché bezkontaktné platby.
Mechanizmus upnutia na držiak je teraz vymeniteľný, čo bolo doteraz slabším miestom v životnosti prístrojov.
Vonkajšie rozmery Edge 1050 sú mierne väčšie a tak môže byť problém pri používaní držiakov tretích strán, do ktorých sa nemusí zmestiť.
Softvérové novinky
Z dôvodu nasadenia radikálne iného displeja s vyšším rozlíšením sa zmenil aj výzor takmer všetkých obrazoviek. Tiež sa mierne zmenil aj spôsob prispôsobenia polí na obrazovkách ako aj ovládania rozloženia údajov na obrazovke.
Pridala sa funkcia označovania nebezpečenstva na ceste ako sú výmole, spadnuté stromy, prekážky, nebezpečné zvieratá či iné hrozby na spôsob nahlasovania dopravných udalostí v automobilových navigačných aplikáciách.
Rozšírila sa možnosť vytvárania a modifikácie dráh či už v Edge alebo v mobilnej aplikácii Garmin Connect. Mapy sa dajú aktualizovať už aj cez Wifi. Pridali sa informácie o typu povrchu vozovky, vylepšila sa funkcia ClimbPro.
Úplne prekopaná a rozšírená je funkcia GroupRide, kde v reálnom čase môžete nielen spolu jazdiť ale aj súťažiť a získavať ocenenia, poradia a štatistiky.
V inej podobe sa vrátila možnosť výmeny údajov ako sú napr. dráhy priamo medzi Edge či Fénix jednotkami v podobe funkcie Garmin Share.
Vylepšila sa funkcia PowerGuide, kde sa precíznejšie implementovali údaje zo Stamina funkcie.
Veľmi dôležitá je aj informácia, že veľa z nových funkcií bude prenesených aj do predchádzajúcich rád 540/840/1040, čím sa podstatne zvýši praktické využitie funkcií ako GroupRide či výstrahy pred nebezpečenstvom na ceste. Väčšina noviniek bola skutočne zapracovaná v septembrovom upgrade firmvérov rady x40. Tiež Garmin prisľúbil, že bude pravidelne prinášať vylepšenia a nové funkcie počas životného cyklu Edge 1050, tak sa môžeme tešiť aj na ďalšie novinky.
Technické okienko
Kým v predchádzajúcom predstavení som vás nechcel zaťažovať číselnými údajmi, tu si ich zhrnieme. Informácie pochádzajú z garmin.sk oficiálnej stránky.
Obsah dodávky
- Edge 1050
- Vysunutý FLUSH držiak séria Edge (ND) pre použitie s powerpack
- Štandardný držiak Edge
- bezpečnostné pútko
- USB kábel (USB-A to USB-C)
- Kompletný manuál v slovenčine
Odporúčaná cena 749 Eur
Rozmery a vlastnosti:
Rozmery zariadenia, ŠxVxH: 60.2 x 118.5 x 16.3 mm
Displej - rozlíšenie, ŠxV: 480 x 800 pix.
Displej - uhlopriečka, "; cm: 3.5" (88.9 mm)
Displej - typ: OLED / dotykový
Hmotnosť zariadenia: 161 g
Akumulátor - výdrž (pohotovostný režim): až do 20 hodín / do 60 hodín v úspornom režime
Solárne dobíjanie: Nie
Teplomer: Áno
Odolnosť voči vode: Áno IPX 7
Teplotný rozsah (- + °C): od -20°C do +60°C
Plávanie na hladine: Nie
GPS prijímač: MULTI-GNSS GPS/GLONASS/Galileo
Vysoko-citlivý prijímač: Áno
Mapy a pamäť:
Predinštalované mapy: Cyklomapa EU
Možnosť dohrávania máp: Áno
Vstavaná pamäť: 64 GB
Používanie pam. kariet: Nie
Waypointy/obľúbené/pozície: 200
História okruhov: do 200 hodín záznamu
Funkcie a výbava:
Track log / záznam a správa trás: Áno
TracBack (cesta späť): Áno
LiveTrack (zdielanie jazdy): Áno
Okružná trasa: Áno
Tras. počítač (rýchlosti, vzdialenosti a pod.): Áno
Snímač srdcovej frekvencie: Áno (voliteľný)
Snímač rýchlosti/kadencie: Áno (voliteľný)
Automatická synchronizácia s PC: Áno
Virtual Partner® (fiktívny súper):: Áno
Okruhy (auto/manual záznam okruhov): Áno
Auto Pause® (zast. tréning podla rýchl.): Áno
Auto Lap® (začne okruh po urč. vzial.): Áno
Auto Scroll (zobrazovanie stránok): Áno
Multi-sport (zmena šport. módu): Nie
Pokročilé tréningy -tvorba vl. tréningov: Áno
Jednoduché tréningy (čas,vzdial., kalóri: Áno
Alarm na tempo/kadenciu počas aktivity: Áno
Alarm na čas/vzdialenosť: Áno (pri dosiahnutí cieľa)
Alarm výkonnostný (pri dosiahnutí cieľa: Áno
Intervalový tréning: Áno
Úprava vzhľadu obrazoviek: Áno
Bluetooth®: Áno
Wi-Fi®: Áno
Diaľkové ovládanie: Áno
Electronický kompas 3D: Áno
Barometrický výškomer: Áno
Hodinkové funkcie (čas, dátum, budík): Nie
Kompatibilita s ext. zariadeniami (ANT): Áno
Zvukové alarmy/vibrácia: Zvukové výstrahy a hlásenia
Prepojenie: USB / ANT+ / Bluetooth / Wi-Fi
Aplikácie: GARMIN CONNECT™ APP / CONNECT IQ™ STORE APP
Iné (parametre, príslušenstvo, doplnky): IQ Connect podpora
Garmin Pay™: Áno
Podpora externého napájania (eBike/Garmin PowerPack): Áno
Plné využitie funkcií Garmin Edge 1050 predpokladá aktívne používanie Garmin ekosystému, teda optimálne so senzormi srdcovej frekvencie a meračom výkonu a prepojením s mobilom pomocou aktívne spustenej aplikácie Garmin Connect Mobile a samozrejme dátovým pripojením na internet.
Vtedy sa odomkne plný potenciál funkcií a môžete naplno využiť Garmin Edge 1050.
Recenzia Garmin Edge 1050
Tentokrát pristúpim k recenzii Garmin Edge 1050 trocha inak. Náhoda a časová zhoda zápožičky pristroja od slovenskej pobočky Garmin sa prekryla s dlho plánovanou cyklistickou dovolenkou s priateľmi. Tak som praktické testovanie použil aj v reálnych podmienkach a použitím so všetkým čo k tomu patrí. V rámci toho bližšie popíšem vyššie spomenuté novinky a vlastnosti. Zároveň to môžete brať aj ako menšiu inšpiráciu, ako sa dá Garmin Edge 1050 používať v praxi. Na druhú stranu tu nie sú popísané viaceré ďalšie vlastnosti a vylepšenia, ktoré som nemal čas testovať a zdokumentovať.
Rozbalenie, prvé dojmy a príprava.
Garmin Edge 1050 prišiel vo vkusnej malej šedej krabičke, čo je štandard v balení Garmin zariadení.
Po rozbalení uvidíte samotný Edge 1050 s novým dizajnom skosených hrán. Vľavo na boku je polo-zapustené tlačidlo vypínača a na spodných hranách sú ovládacie tlačidlá. Odspodu sa pripája USB C konektor. Zozadu si môžete všimnúť vymeniteľný mechanizmus pripojenia na držiak, ktorý je v balení spolu s gumičkovým upnutím, pútkom a káblom s náradím.
Pred dodávkou som bol upozornený na prvý dojem z displeja. Tak som rovno Edge 1050 zapol. A skutočne, pri prvom zapnutí sa rozžiari naplno vybudený displej, ktorý doslovne oslní oči. Vo svetelných podmienkach bytu doslova prevalcuje podsvietený displej Edge 1040 až neuveriteľným spôsobom. Skutočne veľmi jasný a farebne kontrastný displej vás dostane.
Prirodzene som skúsil porovnať oba displeje aj na poobedňajšom prudkom slnku a aj tam mal v tejto konfigurácii jas a čitateľnosť displeja Edge 1050 navrch nad Edge 1040 Solar. Veľa robila aj sýtosť farieb, ktorá je na AMOLED displeji neporovnateľná. Mal som pocit, že je to až príliš. Našťastie som zistil, že pri úvodnom zapnutí sa nastaví jas a podsvietenie na maximum. Po nastavení na aiku sa jas znížil a konečne bol porovnateľný so starším Edge. Aj tak bola čitateľnosť na strane 1050 z dôvodu farebnej sýtosti. Neskôr počas používania, sa v hraničných svetelných podmienkach prejavili aj výhody starších transreflektívnych displejov, keď pri určitých uhloch a pozíciách voči slnku bola zreteľná čitateľnosť na staršom modely, kým na novom kvalita čitateľnosti kolísala vplyvom odleskov.
Pri prechode zo slnka do interiéru som si všimol, že displej veľmi rýchlo reaguje na zmenu osvetlenie a mení intenzitu podsvietenie. Aj počas jazdy v rýchlo meniacich sa podmienkach reagoval rýchlo a v podmienkach kombinácie slnka s riedkymi tieňmi stromov bolo doslova vidno ako mení jas.
Po prvom očarení displejom som si uvedomil, že k čitateľnosti informácie prispieva aj vyššie rozlíšenie a použitie viacerých farieb hlavne v grafických zobrazeniach. Veľmi sa tým uľahčilo vnímanie informácií z displeja a priblížilo sa k dojmom známym z mobilných telefónov. Pri displeji Garmin Edge 1050 by som povedal, že na prudkom slnku je čitateľnejší ako displeje telefónov.
Najväčším vylepšením Edge 1050 je jeho 3,5-palcový ultra-jasný displej s jasom až 1000 nitov, čo ho robí čitateľným aj na priamom slnečnom svetle. Tento displej má rozlíšenie 480 x 800 pixelov, čo predstavuje veľký skok oproti Edge 1040 a zabezpečuje ostrý obraz a vysoký kontrast. Vďaka tomu je mapa a údaje zreteľné a ľahko čitateľné aj počas rýchlych jázd.
Popri prvom dojme z displeja som si spočiatku ani neuvedomil, že z Garmin Edge 1050 vychádzajú iné zvuky. Až následne som si započul zmenu od pípania k bohatším zvukom z reproduktora, ktoré som si ale nevedel priradiť, keďže doteraz som celé generácie počul to isté pípanie. Tak uvidí ako to bude vonku.
Keďže vlastním Garmin Edge 1040 Solar a mal som už naplánované dráhy na dovolenku v ňom, rozhodol som sa, že počas dovolenky spočiatku budem využívať paralelne oba prístroje. Tak som namontoval gumičkový držiak na predstavec, kde bude 1050tka a môj zostane na mieste. Aj tak som zistil, že na starší KEdge držiak sa nový Edge 1050 nezmestil. Preto pri kúpe nového Garmin Edge 1050 a používania iného ako Garmin držiaka si overte, či sa zmestí to vášho.
Ďalším krokom nasledovalo logicky pripojenie k môjmu kontu a nakonfigurovanie nového Edge 1050. To bolo celkom jednoduché a priamočiare. Po zapnutí Garmin Edge 1050 sa spustil sprievodca nastavením, kde sa zobrazil QR kód. Na mobile, kde mi beží aj Garmin Connect aplikácia som tento kód naskenoval a tým sa spustil celkom dlhý proces nastavenia a nakonfigurovania Garmin Edge 1050 od spárovania s mobilom, príjmu notifikácií až po prepnutie na Connect appku a doladeniu Edge 1050 s Connectom. Dôležitým krokom bolo prenesenie snímačov do nového Edge 1050, ako aj profilu aktivít, čím sa prenesú vaše obľúbené nastavenia do nového Edge 1050. Nasledovalo krátke ukázanie nových funkcií a synchronizácia dát z Connectu. Nakoniec pokračuje nastavenie na Wifi sieť a po pripojení sa stiahla aktualizácie firmvéru. Po jeho aplikovaní som mal Garmin Edge 1050 takmer kompletne nastavený. Bolo treba ešte skontrolovať základné nastavenia, doupravovať obrazovky na nové prostredie a cez Garmin Express doinštalovanie a nastavenie aplikácií z IQ store.
Nakoniec som manuálne dohral dráhy nakopírovaním pripravených gpx súborov skopírovaním do garmin\newfiles priečinka.
Ak ste boli majiteľom niektorého z predchádzajúcich modelov Garmin Edge, v prostredí Garmin Connect sa ľahko aicky prenesú nastavenia, profily a aktívne senzory zo starého na nový Garmin Edge 1050, čo uľahčí začiatky s novým Edge.
Plánovanie, mapy, Garmin Share a navigácia .
Cyklistické dovolenky si zvyknem dobre naplánovať. Naštudujem si miestne pomery, vyberiem miesta pobytu a navrhnem itinerár dovolenky. Zvyčajne navrhnem podrobné trasy úmerné našim schopnostiam. Ak to lokálne podmienky dovolia, mám pripravené aj alternatívne alebo skrátené trasy. Snažím sa o čo najpodrobnejší návrh. Čím je lepšia príprava, tým menej nepríjemných prekvapení nás čaká počas jazdy. Návrhom predchádza aj vyhľadanie dráh na rôznych portáloch či už Garmin Connect, Strava, Wikiloc Bikemap či Komoot pre inšpiráciu alebo upresnenie pomerov.
Samotné dráhy som historicky navrhoval v starom sw Oziexplorer, neskôr som začal využívať prostredie Connectu, či vyššie spomenutých portálov. Pre túto dovolenku som začal plánovať trasy v prostredí portálu Komoot. Zakúpil som si jednorazový poplatok pre celosvetový prístup k mapám a začal som plánovať. Komoot sa mi celkom zapáčil, keďže návrh trás a vyklikávanie je veľmi rýchle, môžem použiť miestne POI body či dokonca úseky, ktoré sú popísané a okomentované používateľmi s priloženými fotografiami. Rýchle som si na toto prostredie navykol a tvorba dráhy je veľmi priamočiara. Ihneď mám poruke profil, parametre dráhy, odhadovaný čas jazdy podľa výkonnosti a ľahko sa údaje prenášajú priamo do Garmin Edge.
Takto som mal pripravenú sadu dráh aj s alternatívami, ktoré som rozdistribuoval medzi kamarátov a tak pred každou jazdou sme si povedali, že dnes ideme variantu tretieho dňa druhú verziu, každý si ju vyhľadal a spustil navigáciu.
Život, okolnosti a počasie však môžu aj sebe lepšie pripravené plány zmeniť. Aj nám sa na Malorke stalo, že sme museli zvoliť úplne iné plány a ani pripravené alternatívy nestačili. Tak som sa v mobile prihlásil na Komoot, vyhľadal alternatívnu dráhu, upravil som ju podľa našich priorít a stiahol do Edge. Avšak ostatní ju nemali. Bola možnosť, že trasu pošlem cez internet a ostatní si ju posťahujú, ale teraz máme staronovú funkciu, ktorú som hneď vyskúšal. Garmin Share totiž umožňuje zdieľať dráhy, polohy či tréningy medzi zariadeniami. Stačí na to, že sú aspoň rady Edge 540/840/1040 a vyššie a sú zapnuté v blízkosti odosielaného zariadenia. Cez sprievodcu si vyberiem príslušnú položku a vyberiem blízke zariadenie. To jednorazovo spárujem a príslušný súbor sa po pár sekundách prenesie do iného zariadenia. Jednoduché funkčné a nezávislé od internetového spojenia.
Navigácia podľa dráhy, najmä ak je dráha dobre pripravená, je veľmi jednoduchá a priamočiara. Dráhy v Garmin Edge 1050 je možné prezerať, pozrieť výškový profil, dať si vypísať zoznam stúpaní podľa ClimbPro funkcie. Bohužiaľ sa nedá priamo v Garmin Edge obrátiť smer dráhy. To je jedna z mála negatív, ktorému celkom nerozumiem, keďže v hodinkách Garmin Fénix to ide jednoducho obrátiť. Obracanie smeru dráhy som nakoniec riešil cez Komoot a synchronizáciu do Edge.
Bezprostredná navigácia prebieha hladko. Štandardne (a je to konfigurovateľné) po spočítaní navigačnej dráhy sa pri križovatkách a prudkých zmenách smeru ozve zvukový ton a navigačná inštrukcia kade ísť. Ak sa netrafíte, zakrátko sa Edge ozve, že ste mimo dráhy a navrhne či má trasu prepočítať alebo ponechať, prípadne rovno prepočíta dráhu k cieľu. Takto vás dokáže nielen vrátiť späť na miesto, kde ste odbočili, ale prípadne aj nájsť bod, kde sa môžete na naplánovanú dráhu vrátiť na inom mieste.
Rýchlosť výpočtu a navigačné pokyny boli prakticky identické na Garmin Edge 1050 ako aj na Edge 1040. Ak sa na dráhe priblížite k stúpaniu, dostanete o tom zvukovú výstrahu a zobrazí sa osobitná ClimbPro obrazovka. Nemusím ani zdôrazňovať, ale mapová stránka, či ClimbPro stránka sú graficky vydarenejšie a s lepším a hlavne čitateľnejším usporiadaním údajov. Skrátka funkčne a rýchlostne sa navigácia v modeloch 1040 a 1050 nelíši, ale pre kvalitnejší displej je práca s mapou na 1050 o dosť príjemnejšia.
Jednou z hlavných funkcií Edge 1050 je pokročilá navigácia, ktorá zahŕňa detekciu povrchu cesty a trendline popularity routing – nástroj, ktorý odporúča najčastejšie používané trasy ostatných cyklistov. Okrem toho má Edge 1050 vstavanú tvorbu trás priamo v zariadení a umožňuje vyhľadávať body záujmu (POI) bez nutnosti pripojenia k smartfónu .
Garmin Mapy
V Edge 1050 su predinštalované Garmin Cycle map, prakticky celého sveta a viete si ich aktualizovať aj cez wifi, tak sa kvôli tomuto nemusíte pripájať na PC. Tieto mapy sú prevzaté z Openstreetmap, ale sú upravené Garminom najmä z pohľadu routingu. Interné úložisko pojme 64GB údajov, tak sa bohato zmestia okrem týchto máp aj predinštalované Trailforks mapy ako aj Garmin ClimbPro mapy s výškovými údajmi a databázou stúpaní. Pridaný bol typ povrchu vozovky do údajov na zariadení.
Samozrejme, stále platí, že sa do Edge môžu nakopírovať aj mapy tretích strán, napríklad Freemap SK https://download.freemap.sk/garmin/freemapSKtopo.gmapsupp.zip, ktoré sú vhodné najmä pre farebné označenie turistických a cyklistických čiar, ako aj obrysov budov.
Rozšírila sa možnosť vyhľadávania a navigovania na POI body v mape, kde pribudli ďalšie kategórie bodov. A nesmiem zabudnúť aj na možnosť navigácie podľa obľúbenosti – teda sa zohľadňuje, ale dá sa aj na mape zobraziť heatmapa od Garminu. Výpočet navigačnej dráhy sa dá bohato konfigurovať, ale to je už známe aj z minulosti.
Jazdenie a prax.
Poďme k tomu podstatnému a to reálne skúsenosti. Edge 1050 sa od Edge 1040, hlavne po posledných update firmvérov líši funkčne minimálne. Najdôležitejšie zmeny sú v displeji a reproduktore.
To ukázala aj prax, práca s navigáciou, výpočet dráhy, vyskakovanie navigačných povelov, tieto dnes už bežné veci fungovali v prakticky rovnakom okamžiku na oboch modeloch.
Opäť musím zdôrazniť, že rozdiel v zobrazovaní medzi Edge 1040 a 1050 je veľmi veľký. Vyššie rozlíšenie, sýtejšie a viac farieb a aktívny jas displeja skrátka vyhrali na celej čiare. Aj prepracované obrazovky prispôsobené vyššiemu rozlíšeniu napomáhali k pohodlnejšiemu používaniu Garmin Edge 1050. V drvivej väčšine situácií som videl údaje lepšie na Edge 1050 a hlavne mapová stránka bola výrazne čitateľnejšia. Obrazovky s údajmi, tam graficky nenastali prakticky žiadne zmeny a na týchto stránkach sa ukázalo, že pri najprudšom slnku na údajových poliach displej Edge 1040 máličko prevážil. Často sme jazdili v polotieňoch od individuálnych stromov a vtedy sa ukázalo, ako sa rýchle mení podsvietenie displeja Edge 1050, prakticky okamžite reagovalo, až to občasne v určitých situáciách bolo jemne rušivé. Keďže sme sa pohybovali v cudzom teréne s použitím navigácie, väčšinou som mal zobrazenú mapu.
Predchádzajúca rada prístrojov x40 mala dostupné (na garmin fóre https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-530/290989/how-to-make-course-line-easier-to-see/1568842#1568842) softvérové nástroje na jemné úpravy výzoru mapy, čo som si aj vyskúšal a tie vedeli potlačiť nedostatky zobrazovania údajov na mapovej stránke. Dala sa meniť farba kurzora polohy, alebo čiara navigácie a pod. Toto už na Edge 1050 nefunguje a zostávajú len modifikácie voliteľné v prostredí Edge 1050. Skrátka lepšie zobrazenie nahradilo tieto vylepšenia. Možno časom by som sa prikláňal k odvážnejšiemu využitiu farebnej škály nového displeja, keďže zobrazovanie farebnej schémy je veľmi podobné pôvodnej schéme a zdá sa mi to konzervatívne.
Následkom zmeny displeja je vyšší nárok na batériu a keďže Garmin Edge 1050 má tu istú batériu, tak jeho prevádzková doba je nižšia. Oficiálne sa píše o výdrži 20 a viac hodín, ale prax ukázala, že výdrž je pri bežnom použití ešte lepšia. Údaj o 20 hodinách sa viaže na maximálne používanie, intenzívny jas, aktívne používanie Bluetooth komunikácie s mobilom, navigáciou, tréningovými funkciami a množstvom senzorov. A to sa nepoužíva denne.
Skúšal som balkónový test - teda som spustil záznam so zachyteným gps s najvyššou presnosťou – viaceré GNSS, viaceré pásma, s aickým podsvietením a verte alebo nie, záznam bežal až do vybitia raz 45hod a druhý krát 42hod a odvtedy „putoval“ 340m čo sú vynikajúce výsledky. Na druhej strane otestovaná výdrž pri maximálnom podsvietení klesla pod úroveň 20hodín. Takže zásadným odberateľom energie na Garmin Edge 1050 je displej. Tiež je pravdou, že výdrž Edge 1040 je aj tak dlhšia. Komu takáto výdrž nestačí, dá sa dokúpiť batériový extender https://www.garmin.sk/garmin-charge-power-pack-edge_d5968.html, ktorý vie dodať takmer rovnaké množstvo energie ako interná batéria.
Menšie výhrady mám k tlačidlám, trocha ťažšie sa stláčajú a najmä tlačidlo zapnutia a vypnutia je akoby čiastočne zapustené a mne sa skrátka horšie stláča. Dotykové ovládanie displeja je bezproblémové.
Na reproduktor a jeho zvuky som si musel zvykať. Už zvyknutý zo starých známych pípaní som zrazu počul iné zvuky. Možno zo zvyku alebo skrátka osobná preferencia bola, že zvukové sekvencie trvali podľa mňa dlho. Mal som pripojený radar a navigáciu a skrátka neustále sa mi niečo ozývalo.
Jazdili sme hlavne na Malorke, kde je hustá sieť ciest, často poloprázdnych až prázdnych, ale navigácia tam bola potrebná. Cyklistov tu bolo skutočne veľa, hádam z celej Európy, hlavne v SZ časti v okolí Alcudie. Predpokladám, že zo západnejších končín, s vyššími príjmami, tam bolo veľa cyklistov s najnovšími modelmi, keďže sa tam vo veľkom používala nová funkcia – Upozornenie na nebezpečenstvo. Väčšinou išlo o diery a výtlky na ceste, občas na zvieratá. A všetky tieto alarmy mali svoje zvuky. Tak na niektorých cyklisticky rušných úsekoch mi Edge pípal a pípal respektíve vydával rôzne zvuky. Priblíži sa auto, obchádza ma auto, zaboč vpravo, pozor diera, na križovatke doľava, diera, diera, bude stúpanie..... Ak som sa zamotal do skupinky cudzích cyklistov, tí sa nestačili čudovať. Vrelo odporúčam, aby ste sa venovali nastaveniu zvukov a alarmov, aby sa ozývali zvukové signály len na to, čo skutočne treba. Tu sa pristavím k možnosti zapnúť hlasové oznámenia. Dá sa nastaviť aj slovenčina a pri navigačných funkciách to má svoj význam. V praxi to vyzerá veľmi podobne ako pri automobilových navigáciách a dá sa na to veľmi ľahko zvyknúť.
Novú funkciu zvončeka som skúsil len ako ukážku pre kamarátov, inak nebolo treba. Snáď drobná pripomienka, najprv musíte ťuknúť do displeja a vtedy sa ukáže ikona zvončeka a ťuknutím spustíte zvuk zvončeka.
Funkcia výstrahy pred nebezpečenstvom
Keď som už spomenul výstrahy pred dierami, s príchodom Edge 1050 Garmin sprístupnil túto novú funkciu. Je to niečo na štýl dobre známeho Waze pri autonavigáciách. Ak zistíte nejaké nebezpečenstvo na ceste, ťuknite do displeja a vyberte ikonu Nebezpečenstvo. Následne si môžete vybrať typ nebezpečenstva, napríklad zviera, prekážka, výtlk, šmykľavý povrch či iný typ a následne potvrdíte stlačením tlačidla nahlásiť. Dá sa to relatívne bezpečne aj za jazdy. Aby to celé fungovalo, musíte mať aktívne spojenie s mobilom so spustenou aplikáciou Garmin Connect a prirodzene internetové pripojenie.
Po potvrdení sa hlásenie publikuje a rozdistribuuje ostatným používateľom tejto funkcie. Funguje to na Garmin Edge 1050 a rade Edge x40. Tí potom, ak mali medzitým aktívne spojenie na internet, na mape uvidia červenú značku výstrahy. Ak sa k nej priblížite, od určitej vzdialenosti sa ozve alarm a zobrazí sa o aký typ nebezpečenstva ide a ako ďaleko je od vás.
Ak prejdete za ohlásenou prekážkou, Edge si od vás môže vypýtať spätnú väzbu, či tam prekážka ešte existuje a vy to môžete potvrdiť alebo zamietnuť (a s vtipným nesprávnym prekladom).
U nás takéto hlásenie sú veľmi zriedkavé, aspoň doposiaľ, ale na Malorke to bola bežne využívaná funkcia a celkom dobre fungujúca. Aj keď sa mi občas zdalo, že tie hlásenia boli občas prehnané. Časom sa cyklisti naučia správne označovať prekážky a verím, že sa toto uchytí.
Skupinové jazdy.
Funkcia skupinových jázd má už za sebou nejaký rôčik. Ale teraz prešla radikálnym rozvojom a tak som sa na ňu zameral.
Modelová situácia bola nasledovná. Štyria cyklisti, všetci sme používali Garmin, Jeden radu x30 traja x40 a ja som mal ešte navyše Edge 1050.
Tak sme sa dohodli, že traja vyskúšame Skupinovú jazdu. Na Garmin Edge 1050 som spustil proces aktivácie GroupRide. Musel som si vytvoriť reláciu pod určitým názvom, na prvý krát dať príslušné povolenia. Potom som si zvolil dráhu a nechal vygenerovať kľúč na zdieľanie. Tým som si pripravil celú skupinovú reláciu.
Samozrejme, pre skupinovú jazdu musia byť splnené viaceré ďalšie podmienky. Všetci ostatní členovia, vrátane mňa, musia mať aktívne pripojenie na internet a rozchodený celý reťazec – Garmin Edge – mobil – Garmin connect – internet. Vrátane povolení prístupov k polohe, kontaktom a pod. To sme nemali všetci, tak sme niektoré kroky museli opakovať. Typicky to bola funkcia Garmin Live track.
Po spustení zdieľania polohy a označení prijímateľov – členov Group ride sa im rozposlal číselný kód. Ten keď prijali, pripojili sa k skupinovej jazde. Na mojej obrazovke som videl ako postupne pribúdajú. Ak sa niečo zaseklo, skúsili sme proces opraviť a ručne sme na Edge pridali kód. Nakoniec sa nám podarilo sa poprepájať.
Tak som mohol spustiť skupinovú jazdu. V rámci skupinovej jazdy na mape vidíme, kde sa kto nachádza. Samozrejme s určitým oneskorením cca 20 sekúnd, keďže výmena polohy cez internet sa vykonáva v určitých časových intervaloch. Už na prvom väčšom stúpaní sme sa potrhali a na mape sa dalo rozlíšiť, kde sa kto nachádza.
Okrem polohy sa dajú vymieňať aj správy medzi členmi s vopred prichystanými textami a to priamo z Edge.
Novými funkciami sú motivačné výzvy a interné rebríčky. Skrátka ak všetko funguje, systém vie určiť poradie ako rýchlo ste vyšli stúpania alebo sa prideľujú ocenenia.
My sme si však vybrali etapu na Formentor, kde asi polovica trasy nie je pokrytá mobilným signálom. To malo za následok, že mimo pokrytia signálom sa zobrazovanie na mape zastalo na poslednej známej polohe a aj niektoré rebríčky sa nemohli vyhodnotiť. V záverečnej fáze navyše pivná prestávka pre niektorých členov znamenala koniec záznamu ešte pred koncom relácie. Aj tak sa mi podarilo zdokumentovať zopár obrazoviek, aké ocenenia a výzvy sa vedia behom skupinovej jazdy merať.
Nakoniec v prostredí Garmin Connect pri príslušnej jazde sa pridá odkaz na výsledky skupinového jazdenia.
Keď sa mobilné spojenie obnovilo, obnovilo sa aj zobrazovanie polohy na mapovej stránke, takže ak keď sme sa práve nevideli, vedeli sme o sebe kde sa nachádzame. To je v neznámom kraji celkom užitočná funkcia.
Pre správne fungovanie GroupRide musia všetci členovia mať Garmin Edge x40 alebo vyššie, byť aktívne prepojený s Garmin Connect na mobile a mať online pripojenie na internet. Potom vzájomná výmena polohy a ďalších vychytáviek funguje spoľahlivo. Vhodné je túto funkciu si rozchodiť vopred a odladiť prvotné chyby a potom už opakovane všetko funguje.
Ešte jedna poznámka, členovia skupinovej jazdy musia byť v určitom vzdialenostnom dosahu cca 16km a ísť spoločnú dráhu.
Tréningové funkcie, ClimbPro a ďalšie.
Tréningové funkcie a programy boli naposledy zásadne prepracované a prestavené s príchodom Garmin Edge 1040 a všetko toto zostalo zachované. Avšak interne boli všetky funkcie viacej odladené, použili sa novšie algoritmy a doplnil sa vzájomný vplyv jednotlivých metrík ako je Stamina alebo Powerguide. Aktualizovaná funkcia PowerGuide teraz lepšie zohľadňuje údaje zo Stamina/Wind. Z týchto kombinácií bol vytvorený Garmin Coach, ktorá na základe ich veličín aicky navrhuje optimálne tréningy pre aktuálny deň. Všetko tak vzájomne lepšie koreluje a napomáha k efektívnejším spôsobom trénovania.
Výrazne zvýšená bola okamžitá odozva na strmosť stúpania. Dlho kritizované oneskorenie pri meraní strmosti je minulosťou, teraz reakcia na zmenu strmosti je do pár sekúnd.
ClimbPro funkcia bola viac integrovaná do funkcií Garmin Edge 1050, najmä do Group ride.
Na záver
Garmin Edge 1050 je prelomovým modelom Garminu najmä z pohľadu hardvéru. Zmenou displeja a pridanie reproduktora sa celá interakcia s jazdcom zásadne mení. Hlavne pre ľudí, čo majú jemne slabší zrak je tento displej veľkým prínosom. Hlasová navigácia si tiež nájde svojich fanúšikov. Socializácia cez GroupRide zasa poteší hlavne mladších a tých čo často jazdia v skupine a radi sa súperia. Pre majiteľov rady x30 a staršej prináša jasný benefit a ak sa nachádzate so svojim rozpočtom v dosahu tohto Edge, vrelo ho odporúčam. Pre majiteľov Edge x40 je tu od Garminu iná dobrá správa. Softvérové vylepšenia uvedené v Edge 1050 sa priebežne prenášajú aj na tieto modely a tak po funkčnej stránke zostávajú stále na špičke. Garmin Edge 1050 má však svoje hw lákadlá a tak viacerí majitelia rady x40 radi zamenia svoj starší model za nový, so špičkovým displejom, reproduktorom, Garmin pay platbami, najmä ak cena nie je pre nich prekážkou a rozumejú si s technológiami. Cena je na naše pomery ambiciózna.