Tri dobré dôvody pre novú recenziu Garmin Vector Wattmetrov
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Odkedy som sa na vlastnej koži, lepšie povedané na vlastných nohách, zoznámil s wattmetrom na bicykli, ubehlo už viac ako jeden a pol roka. Dobrú pol sezónu mi trvalo, kým som sa lepšie zorientoval s poskytnutými informáciami. Prvé poriadne praktické využitie nastalo vlani na jeseň na cyklistickej dovolenke na Korzike, kde som sa pomocou výkonových údajov úspešne vyhýbal väčším krízam v kopcoch, k čomu mávam sklony. Potom sa na sklonku minulého roka na tomto poli udiali veľké veci. Predovšetkým na trh sa behom posledných 10 mesiacov vyrojila záplava wattmetrov rozličnej kvality či ceny. Určite to zatrasie trhom a konečne sa ceny pohnú do prijateľnejších výšin. Reakciou Garminu (ktorých wattmeter Vector mám) bolo uvoľnenie modelu Vector S, čo je ekonomická varianta so snímačom len v jednom (ľavom) pedáli a vylepšenie Vectora na verziu 2. Pri tejto príležitosti, ako exkluzívnu novinku, Garmin uvoľnil aj meranie nových dynamických veličín – metrík, ktoré zostávajú aj momentálne výsadou tejto značky. V tomto článku sa teda na tieto (už nie vždy najnovšie) novinky pozrieme.
Garmin Vector S (Single) resp Vector 2 a Vector 2 Single
Vector S je ekonomická varianta wattmetra, ktorý sa od hlavného modelu líši len tým, že má jeden senzor merania. Druhý pedál je obyčajný. Je vhodný pre cyklistov, ktorí vážne uvažujú s trénovaním s wattmetrom, ale nemajú také prostriedky, aby mali plné riešenie. Pritom však ide o dostatočne presné meranie výkonu. Nedostupné budú iba merania veličín, kde je treba oba senzory. Technická špecifikácia je identická ako pri štandardnom riešení.
Výhodou tohto riešenia je, že sa dá neskôr dokúpiť upgrade - teda ďalší snímač a časom sa dostať na plné riešenie. K dispozícii je v dvoch variantoch – na bežné kľuky alebo verzia Max pre rozmerovo väčšie kľuky. Odporúčané ceny sa dozviete na týchto stránkach Garminu.
Garmin Vector 2 sa odlišuje od staršieho modelu drobnými mechanickými vylepšeniami upevnenia senzoru vo vnútri pedálu a najmä úplne novými Pedal-Podmi. Samotný senzor a telo pedálu sú identické.
V čom sú nové Pedal-pody? Staršia verzia mala kovové telo upevnené pedálom cez oko a celý systém držal pohromade stiahnutím dokopy. Dôležité bolo správne použitie podložiek a sila dotiahnutia sústavy ku kľuke, preto aj montáž bola komplikovanejšia voči obyčajným pedálom. Nové Pody sú vyrobené z trvanlivého plastu. Majú po novom aj stavové LEDky, ktoré umožňujú ľahšiu diagnostiku pri problémoch. Hlavne sa zmenil spôsob upevnenia. Teraz je hlavné dobré utiahnutie pedálov na kľuku podľa odporúčaní so silou okolo 34Nm (kvôli presnosti merania). Podložky sa používajú len podľa potreby tak, aby bolo dostatočne pevné spojenie s kľukou a bolo spoľahlivé spojenie senzora s konektorom. Keďže rôzne typy kľúk majú rôzne tvarované ukončenie závitu pedálov, podľa toho sa vyberie vhodná alebo žiadna podložka, aby dotyková plocha bola čo najrovnejšia a čo najväčšia. Pedal-pod sa potom nasadzuje na korunku pedálovej osky, kde po dotiahnutí drží v správnej polohe dostatočnou trecou silou. Výhodou je výrazne jednoduchšia montáž a demontáž. Pedále zberajú údaje zo senzora rovnako ako predtým, pripojením zberačov z opačnej strany. Preto aj prevedie pedálov sa opäť robí v dvoch variantoch, na bežné kľuky a Max na objemnejšie kľuky. Pri akejkoľvek mechanickej manipulácii či pohybe Pedal-podu je treba robiť kalibráciu. Podrobnejšie technické údaje nájdete v priíslušných článkoch na tomto webe alebo na oficiálnych stránkach Garminu.
Dynamické metriky v podaní Garminu v spojeni s Garmin Edge prístrojmi
Spolu s uvedením modelu Vector 2, Garmin zároveň v dvoch krokoch uvoľnil meranie nových dynamických metrík, ktoré si v tejto kapitole priblížime.
Merania výkonu či kadencie z pedálov má v portfóliu už viacero firiem. Väčšina z nich využíva protokol ANT+, ktorý umožňuje spárovanie cyklopočítačov a GPS s ďalšími senzormi. Takže ponúkaných kombinácií v súčasnosti je neúrekom. Vlastníkom tohto protokolu je Garmin a tak využíva svoju výhodu na trhu tak, že špeciálne pre ich pedálové wattmetre sprístupnil nové rozšírenia merania veličín o ďalšie dynamické metriky. Preto tieto údaje momentálne nie sú dostupné na konkurenčných riešeniach. Samozrejme podmienkou je aj mať aktualizovaný firmvér v kompatibilných cyklopočítačoch, ako sú novšie rady Garmin Edge (510, 520, 810, 1000), či Forerunnerov, Fénixov alebo Epixu.
Nové metriky sú nasledovné:
Od verzie firmvéru 2.40 Vectora boli uvoľnené metriky:
Efektívnosť krútiaci moment - Torque Effectiveness (TE) a Vyhladenosť pedálovania - Pedal Smoothness (PS).
Kompatibilné prístroje dokážu zobrazovať tieto údaje v reálnom čase a sú aj zaznamenané vo .fit súbore a zobrazené v Garmin Connecte.
Efektívnosť krútiaceho momentu - Torque Effectiveness (TE) sa počíta pre každú kľuku na základe pozitívneho (tlačením) a negatívneho (ťahaním) momentu počas celej otáčky. Nižšie uvedený graf znázorňuje typický výkonovú krivku pre kľuky. Hodnoty TE zvyčajne dosahujú 60% -100%.
Vzorec Torque Effectiveness = (((P+) + (P-))/(P+)) X 100
Tento parameter sa využíva pri sledovaní modifikovaných tréningov orientovaných na rozličný spôsob šliapania.
Vyhladenosť pedálovania - Pedal Smoothness (PS) sa počíta na každej strane kľúk delením priemerným výkonom (Pavg) k špičkovému výkon (Pmax) počas celej otáčky (pozri graf nižšie). Tým sa meria ako rovnomerne bola použitá sila v priebehu 360 stupňov otáčky pedálu. Tvar krivky výkonu a výsledná hodnota sa líši v závislosti na štýle šliapania. Hodnoty PS zvyčajne dosahujú 10% -40%.
Pedal Smoothness = (Pavg/Pmax) X 100
Tento parameter sa využíva pri sledovaní modifikovaných tréningov orientovaných na rozličný spôsob šliapania.
Od verzie firmvéru 3.5 Vectora pribudli nové údaje na stánke Connectu:
PP (Power Phase): silová fáza, okamih šliapnutia na pedále, počas ktorého vzniká reálna sila.
Meria sa pre každý pedál osobitne a zaznamenáva sa počiatočný a koncový uhol.
Počiatočný uhol silovej fázy: uhol pedála na začiatku pôsobenia reálnej sily
Koncový uhol silovej fázy: uhol pedála na konci pôsobenia reálnej sily
Prvá hodnota udáva stupeň na začiatku fázy; druhá hodnota na konci fázy.
Dĺžka oblúka silovej fázy: dĺžka rotačného pohybu pedála pri pôsobení reálnej sily
PPP (Peak Power Phase): fáza maximálnej sily, kedy sa aspoň 50% vynaloženej sily využije na otáčanie kľuky
Počiatočný uhol fázy maximálnej sily: uhol pedála na začiatku pôsobenia maximálnej sily
Koncový uhol fázy maximálnej sily: uhol pedála na konci pôsobenia maximálnej sily
Prvá hodnota udáva stupeň na začiatku fázy; druhá hodnota na konci fázy.
Dĺžka oblúka fázy maximálnej sily: dĺžka rotačného pohybu pedála pri pôsobení maximálnej sily
PCO: stredové vyváženie plochy, plocha pedála, na ktorú pôsobí sila. Stred pedálu je 0. Sily pôsobiace smerom dovnútra od stredu sú označené ako negatívne. Tie, ktoré sa vyskytujú smerom von od stredu označené ako pozitívne. PCO je uvedená v milimetroch
Priemerné PCO: stredové vyváženie plochy, plocha pedála, na ktorú pôsobí sila
Poloha - Čas v sedle a zo sedla a príslušné výkonové štatistiky: Vector nezapočítava zmenu pozície, ktorá trvá menej ako 5 sekúnd.
V prístrojoch sú nové metriky zaradené v kategórii "Cycling Dynamics" a obsahujú tieto veličiny:
PCO
PCO - Avg.
PCO - Lap
Power Phase - L Pk. Avg
Power Phase - L Pk. Lap
Power Phase - L
Power Phase - L. Avg.
Power Phase - L. Lap
Power Phase - L. Peak
Power Phase - R Pk. Avg
Power Phase - R Pk. Lap
Power Phase - R
Power Phase - R. Avg.
Power Phase - R. Lap
Power Phase - R. Peak
Time Seated
Time Seated Lap
Time Standing
Time Standing Lap
Edge 1000 poskytuje navyše grafickú stránku (štandardne vypnutá) s vybratými dynamickými metrikami (viď obrázok nižšie).
Keďže tieto veličiny sa zberajú kontinuálne, pri ich meraní sa zvýši odber z batérie a preto aj životnosť CR2032 môže klesnúť až takmer na polovičnú hodnotu voči štandardným údajom. Preto je aj možnosť merania týchto veličín v prístrojoch Edge zakázať.
Výbornou správou pre majiteľov prvých Vectorov je, že tieto nové dynamické metriky sú dostupné aj pre prvú generáciu.
Upgrade na Vector 2 v praxi
Garmin ponúka tzv. Upgrade kit, ktorý umožní zameniť pôvodný Garmin Vector na novú verziu Vector 2. Cenové a technické informácie si môžete pozrieť na stránkach Garminu.
Osobne som mal možnosť takýto upgrade vyskúšať a tu popíšem, ako som postupoval.
Kuriérom mi prišiel malý balík. Po rozbalení sa z neho vykľula malá biela krabička, ktorá v sebe ukrývala viac ako som čakal. V prvom rade to boli nové Pedal-pody, sada skrutiek a podložiek a na moje prekvapenie aj sadu tesnení a časti unášača pedála. V rámci návodu som nenašiel dôvod prečo to tam bolo, ale nakoniec som na stránkach Garminu zistil, že v rámci upgrade dali možnosť si vymeniť tento unášač, ktorý má mierne modifikované vylepšenie s tesneniami a tak si môžete vylepšiť samotný pedál. K tomu bol pridaný aj plastový sťahovák. Okrem obsahu tohto balíka budeme potrebovať ešte (ideálne momentový) kľúč 15mm.
Najprv je treba odopnúť konektor z opačnej strany kľuky a uvoľniť pedál z kľuky (pozor ľavý má opačný závit) a dôsledne vyčistiť závity na kľuke a pedále.
Nasleduje voliteľné rozobratie pedálu. Pomocou priloženého plastového sťahováku sa uvoľní unášač pedálu ktorý v sebe obsahuje aj samotný zapuzdrený snímač. Ten sa uvoľní na opačnom konci maticou a celé jadro je možné vytiahnuť. Vymenia sa staré vymedzovacie krúžky a tesnenie, nanesie sa hrubšia vrstva vazelíny a môžeme jadro nasunúť do nového unášača. Celý systém sa zaistí podložkou a maticou. Nasleduje naskrutkovanie unášača do tela pedálu ktorý sa doťahuje s priloženým plastovým sťahovákom. Opäť pozor, jeden pedál má opačný závit. Tým sa vykonal mechanický upgrade.
Kto nechce alebo nepotrebuje meniť vnútro pedálu, môže predchádzajúci odsek preskočiť a pristúpiť k samotnej montáži pedálu na kľuku. Tam nie je nič zložité. Jediné je zvážiť možnosť voľby podložiek podľa typu kľuky. Dôležitým faktorom je to, aby z druhej strany dobre doliehal konektor na vodiacu dráhu v ose pedála. Na mojich Campagnolo kľukách som preto uprednostnil jednu podložku, keď potom konektor bol dobre zapustený a pritom spoľahlivo bol spojený so snímačom. Závit je treba jemne natrieť vazelínou. Odporúčané je doťahovať pedál s 15mm momentovým kľúčom silou 34 - 40 Nm. Dôležité je dotiahnuť oba pedále rovnakou silou. Následne je treba dôkladne očistiť a odmastiť vonkajšie plochy osi pedála.
Nasleduje totiž namontovanie pedal podov. Tie sa montujú na rozšírenú časť osky pedálu pri kľuke. Montáž je jednoduchá, ale je dôležité dostatočné dotiahnutie.
Nakoniec sa zozadu nacvakne konektor do kľuky tak, aby bol spoľahlivo elektricky spojený s vodivou dráhou v oske pedálu. Tým je celá montáž hotová.
Nasleduje prípadná aktualizácia firmvéru Vectora a nakoniec spárovanie a kalibrácia inštalačných uhlov s GPS kompatibilným prístrojom. Pri tomto kroku postupujte podľa inštrukcií na displeji prístroja (podľa modelov sa kroky mierne odlišujú), ale základ je taký že sa na trenažéri alebo na rovnej ceste krúti otáčkami medzi 80 – 90, až pokým sa nedokončí kalibrácia inštalačných uhlov. Následne ide statická kalibrácia keď sa nechajú kľuky v pokoji a dopočítajú sa vyváženie a momenty a tým je celý systém pripravený na jazdenie. V prípade problémov napomáhajú identifikovať stavy LED diódy na Pedal-podoch a statusové čísla na displeji GPS.
LED indikácie
Stav | LED indikácia | Riešenie |
Systém OK (zelená), Červená LED – slabá batéria | 1 bliknutie v 10 sekundovom cykle | Čo ešte nejazdíte, aha treba vymeniť batérie |
Odpojený pedál | 2 bliknutia v 10 sekundovom cykle | Skontrolujte či je konektor dobre pripojený |
Pripojený pedál ale komunikačný problém | 3 bliknutia v 10 sekundovom cykle | Skontrolujte či je v poriadku konektor, prípadne skúste reset pedálov pomocou odpojenia od napájania |
Hľadá sa párový pedál | 4 bliknutia v 10 sekundovom cykle | Pedále sa nevedia zosynchronizovať, skontrolujte druhý pedál, majú rovnaký firmware?, udate fw |
Inštalačné uhly nie sú skalibrované | 5 bliknutí v 10 sekundovom cykle | Vykonajte kalibráciu inštalačných uhlov |
Nesprávna HW kombinácia | 6 bliknutí v 10 sekundovom cykle | Nepoužívajte PedalPod z Vectora 1 na Vector 2 pedáloch |
Prebieha upgrade firmware | 7 bliknutí v 10 sekundovom cykle | Neodpájajte od napájania |
Niektoré stavy pri statickej kalibrácii Vectora
Pravý pedál | Ľavý pedál | Význam |
0 | 0 | Kalibrácia úspešná |
2 | 512 | Nedokončená kalibrácia z dôvodov zarušenia |
4 | 1024 | Zistený pohyb pedálov počas statickej kalibrácie |
16 | 4096 | Pravý pedál nestihol zaslať kalibračné údaje |
32 | 8192 | Pravý pedál nekomunikuje |
Ešte sa môžete stretnúť s nasledujúcimi kódmi
100 Crank length warning. Rozdiel medzi nastavenou a spočítanou dĺžkou kľúk je väčší ako 10mm. Toto sa môže zobraziť počas kalibrácie inštalačných uhlov.
200 Inštalačné uhly sa zmenili o viac ako 5% od poslednej uloženej kalibrácie. Kontrola sa vykonáva periodicky aizovane.
Kompletný upgrade sa dá vykonať asi do trištvrte hodiny, upgrade bez rozobratia pedálu je hotový do 15 minút.
Zopár praktických postrehov
Prvý postreh mám k montáží nových Pedal-podov. Spočiatku som mal pocit, že ich spojenie s oskou nie je dostatočne pevné, ale po mesiaci používania sa obavy rozplynuli. Dôležité je však skutočne dobre odmastiť časti, ktoré budú o seba spojené, aby neprišlo k preklzovaniu pri manipulácii s pedálmi, čím by sa zmenili inštalačné uhly.
Dobrou pomôckou sú stavové LED nielen pre montáž, ale aj napríklad ako indikácia slabnúcej batérie. Pre mňa potešiteľné je aj dizajnová stránka, keď čierna farba Pedal-podov mi ladí s kľukami a pedálmi omnoho viac ako staršia verzia.
Ďalší postreh mám s výmenou batérií. Vždy je treba meniť batérie v oboch Podoch naraz, inak sa časom človek zapletie do hľadania a odstraňovania nečakaných stavov. Aj tu platí dobrá finta. Pri výmene batérií je dobré pre vložením novej batérie vytvoriť na kontaktoch skrat napríklad vložením batérie naopak, aby sa dobre vynuloval stav elektroniky. Raz sa mi totiž stalo, že som dal nové batérie ale pedále sa nechceli spárovať s GPS. Pomohol až tento reset. Toľko z hardvérového okienka.
Pri prvom kontakte s wattmetrom som mal z jeho výstupov úplný guláš v hlave. Skratka som si musel zvyknúť na čísla a hodnoty a opozerať sa. Nakoniec som to aj opísal v predchádzajúcich článkoch. Keď som sa začal v tom trocha vyznať, prišla ďalšia smršť nových údajov a parametrov.
Tieto nové dynamické metriky (alebo inak veličiny) sú však orientované viacej k technike jazdenia. Mať takéto parádne monitorovanie v časoch, keď som s cyklistikou začínal, určite by som mal elegantnejší a aj efektívnejší štýl jazdenia. Z týchto údajov totiž ľahšie zistíte, či šliapete dostatočne kruhovo, či správne využívate nášľapné pedála a pomáhate si aj v ťahu nahor. Dobre sa dá analyzovať aj zmena spôsobu šliapania medzi jazdou po rovine a do kopca alebo v sedle čí zo sedla. V kombinácií s využívaním merania úsekov cez stlačenie LAP potom viete rozanalyzovať, ako sa mení vaša technika jazdy s mierou zaťaženia či výškovým profilom.
Ďalším zaujímavým údajom je aj akým spôsobom tlačíte do pedálu. Či ste v osi a teda optimálne rozkladáte silu, alebo či váš tlak na pedál je vybočený a teda sa znižuje efektivita prenosu sily. Veľmi pekne je to aj znázornené na osobitnej stránke na displeji Garmin Edge 1000. Tam som napríklad jasne odhalil, že po úraze päty jednu nohu kladiem jasne bokom, čo mi spôsobuje ťažkosti aj pri bežnej chôdzi a tu sa mi to jasne zobrazilo.
Tieto informácie v spolupráci s konzultáciami s trénerom, fyzioterapeutom či lekárom dokážu nielen zlepšiť techniku šliapania, ale aj zvýšiť efektivitu ako aj pomôžu pri ochrane proti preťaženiu úponov či šliach z dôvodov nesprávnej techniky jazdenia. Nie vždy totiž platí, že keď mi niečo takto vyhovuje, je to aj to najlepšie pre mňa. Najmä mladí pretekári by si toto mali dať do poriadku čo najskôr.
Tak v tomto smere Garmin – palec hore, pekný počin v tejto oblasti, ktorý zas o kus približuje profesionálne znalosti k masám. A kto sa už nechce dať prerobiť, môže tieto dynamické metriky vypnúť a polepší si s výdržou batérie v Pedal-podoch aj o tretinu. V každom prípade vám nový Vector 2 s aktuálnym firmvérom sprístupní často netušené informácie a umožní sa opäť o dačo zlepšiť a poučiť.
Linky na súvisiace články: