Garmin Vector - montáž a kalibrácia
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Obsah balenia
Šťastný majiteľ obdrží Garmin Vector Powermeter v luxusne pôsobiacom čiernom obale. Po jeho rozbalení nájde dobre vypracovaný návod v papierovej forme a pod ním elegantne umiestnené pedále a všetko nevyhnutné príslušenstvo - teda pedále samotné, Pedal-pody alias vysielače senzorov, ANT+ USB vysielač pre update firmware, sadu podložiek k pedálom a červené kufre s podložkami a skrutkami.
Montáž pedálov
Montáž pedálov je v princípe veľmi jednoduchá. Podrobný postup montáže je popísaný v priloženej príručke. Oproti bežným pedálom je treba vziať do úvahy geometrické limity a fakt, že medzi kľuku a samotný pedál sa ešte nasunie a dotiahne Pedal-pod, takže vo väčšine typov kľúk sa použije medzi Pedal-podom a kľukou jedna až dve podložky tak, aby sa Pedal-pod nikde priamo nedotýkal kľuky.
Napríklad kľuky sady Campagnolo vyžadujú vložiť jednu podložku. U Shimano kľúk, kde sú závity pre pedál trocha zapustené, sú podložky treba dve. Geometrickými limitmi je myslený fakt, že konektor Pedal-podu musí byť schopný občiahnuť telo kľuky a nacvaknúť ho z opačnej strany na osku pedálu. Teda telo kľuky v mieste závitu by nemalo presiahnuť na šírku 37mm a na hrúbku 15mm a vnútorná strana pravej kľuky by v žiadnom prípade nemala byť bližšie k reťazi ako 5mm, inak by hrozilo šúchanie konektora Pedal-Podu o reťaz.
Od mája 2014 je na trhu aj model Vector max, ktorý obsahuje v balení vačšie POD-y, ktoré sú použiteľné aj na kľukách s väčšou hrúbkou od 15 do 18mm a výškou do 44mm napríklad vhodný pre kľuky Specialized (http://www.garmin.sk/vector-max_d4152.html).
Závit v kľuke treba dobre vyčistiť a na závitovú plochu pedálu nanesieme tenkú vrstvu vazelíny. Nasunieme Pedal–pod a požadovaný počet podložiek a rukou dotiahneme pedál do kľuky. Postupujte opatrne aby ste na kontaktové plochy v oske pedálu nezaniesli vazelínu. Celý systém by mal byť zmontovaný ako je vidno na obrázku.
Následne sa poriadne dotiahne pedál pomocou úzkeho 15mm vidlicového kľúča s odporúčaným momentom 35 – 40 NM. Potom sa z opačnej strany nasunie konektor z Pedal-podu na kontaktnú plochu senzora. Uistite sa, že toto spojenie je správne a konektor pevne dosadá na vodivú plochu v oske.
Kalibrácia Vectora a používanie
Po montáži treba spárovať Vector s Centrálnou kompatibilnou jednotkou napríklad Edge a vykonať tzv „Vector's Installation Angles". Vždy po montáži pedálov, alebo po výmene batérie v Pedal pode, alebo po upgrade firmware, prípadne po mechanických úpravách pedálov (uvoľnovanie alebo doťahovanie) je toto treba vykonať.
Párovanie sa vykonáva podobne ako pri iných senzoroch, teda Vector s napríklad Edge musí počas párovania zaznamenávať údaje. Ako ukážku uvediem postup spárovania Vectora s Edge 800.
V profile bicykla, s ktorým chcem Vector spárovať vyberiem voľbu ANT+ Vykon a zapnem voľbu Merač výkonu na áno.
Nasleduje fáza spárovania. Najľahšie to spravíme tak, že bicykel upneme na trenažér alebo vykonáme krátku jazdu po rovine, na obrazovke ANT+ výkonu stlačíme tlačidlo Hľadať a začneme krútiť pedálmi s frekvenciou okolo 90, čím spustíme proces párovania. Ak sa Vector spáruje s kompatibilným zariadením, zobrazí sa na displeji informácia o správnom spárovaní .
Edge 510 a 810 majú pre tento účel vytvoreného sprievodcu a po cca 5-7 sekundách sa zobrazí informácia o ukončení procesu. U iných kompatibilných zariadeniach sa musí vykonať to isté z obrazovky nastavenia bicykla ale bez potvrdenia. Následne treba nastaviť správnu dĺžku kľúk. Tento údaj nájdete na stránke podrobnosti profilu bicykla a úvodný údaj o dĺžke po spárovaní nemusí byť správny. Preto je dôležité tento parameter skontrolovať.
Týmto procesom sa zároveň vykoná aj kalibrácia inštalačných uhlov.
V prípade, že sa nedarí spárovať Edge s Vectorom, odporúčam skontrolovať či je dobrý kontakt Pedal-podu s pedálom, či je vodivá plocha čistá a prípadne či sú batérie v Pedal-pode v poriadku.
Po úspešnej úvodnej kalibrácii sa začnú zobrazovať na displeji údaje z wattmetra. Prirodzene, tieto wattmetrové veličiny si na údajových stránkach musíme dať zobraziť.
V prípade, že zariadenia sú spárované, ale nezaznamenávajú sa údaje o výkone alebo kadencii, odporúčam zopakovať proces kalibrácie inštalačných uhlov ktorý je popísaný v procese spárovania o pár riadkov vyššie.
Ak prebehne v poriadku, sme pripravení na prvú jazdu s Vectorom. Samozrejme keď už máme powermeter, tak je dobré si nechať zobrazovať aj informácie týkajúce sa výkonu napríklad nasledovným obrázkovým postupom.
Jazda s Vectorom
Pred každou jazdou sa odporúča (ale nie je to nevyhnutné) vykonať statickú kalibráciu. Stručne sa vykonáva tak, že bicykel buď upnete na stojan, trenažér alebo ho budete rovno držať, kľuky sa dajú do vodorovnej polohy (nanasadať, nanastupovať do pedálov) a na kompatibilnom zariadení sa v nastavení bicykla a po spárovaní senzora sa spustí príkaz na kalibráciu. Trvá to 5-10 sekúnd a na displeji s kalibráciou sa ukáže 0,00.
V prípade, že sa vyskytne chyba 1028 alebo 1024, najčastejšou príčinou je to, že sme hýbali pedálom alebo nastal pohyb. Vtedy spustíme statickú kalibráciu opäť aby sme dostali pozitívny výsledok.
Existuje aj dynamická kalibrácia a to napríklad pri rozjazde, pomaly, asi s 30 ot/min plynule začnem otáčať pedále dozadu a asi po 6 – 8 otáčkach sa zobrazí informácia o skalibrovaní. Túto kalibráciu však nie je nutné vykonávať. Nesprávny proces kalibrácie môže spôsobiť nepresnosť merania veličín, preto ak zistíte, že údaje nie sú korektné alebo nadobúdajú neštandardné hodnoty, vykonajte napríklad statickú kalibráciu opäť.
Konkrétne u mňa sa stalo, že po procese dynamickej kalibrácie mi začalo zobrazovať rozdelenie P/Ľ nohy v pomere cca 70/30 %. Uvedomil som si však, že po poslednom vážnejšom úraze nohy táto nie je 100% fit a spätné krútenie som vykonával neprirodzene, čim som vlastne oklamal kalibračný proces. Po vykonaní statickej kalibrácie sa tieto parametre opäť vrátili do normálu.
V prípade, že máte na bicykli pripojený aj senzor rýchlosti a kadencie (GSC10), tak údaje o kadencii sa prednostne berú z Vectora (vstavaný akcelerometer v Pedal-pode) pred údajom z GSC10. Takže v praxi potom tento senzor využijete len na meranie otáčok kolesa a vzdialenosti.
Ešte uvediem drobné info ohľadne batérií. Tie, keď stratia svoju kapacitu, vyšlú informáciu do Edge kde sa zobrazí správa o tom že batéria sú takmer vybité. Vtedy zostáva ešte cca 20 prevádzkových hodín, kedy sa musia vymeniť. Garmin odporúča meniť batérie v oboch Pedal-podoch súčasne. Podrobný postup výmeny batérií je v návode. Po výmene batérií je nevyhnutné zopakovať celý proces párovania a kalibrácie opäť. Deklarovaná životnosť batérií je cca 160 prevádzkových hodín. Pri odstraňovaní problémov pri výmene batérií sa osvedčilo počkať medzi vyňatím a vložením novej batérie minimálne 30 sekúnd, pripadne po vybratí starej batérie kontakty zresetovať a až potom vložiť batériu novú.
Ale už dosť bolo nastavovačiek, poďme jazdiť............