Garmin Varia Radar – a viete čo sa deje za vami
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Už viete, čo sa deje za Vami - takto by som v stručnosti opísal účel, na ktorý je systém Garmin Varia Radar určený. A asi s takýmito informáciami som disponoval, keď sa mi dostal na testovanie. Keďže určité teoretické znalosti o radare ako takom som mal, bol som o to zvedavejší, ako to celé bude fungovať.
Oficiálny popis je nasledovný: Systém pozostáva z radaru s integrovaným zadným svetlom a zobrazovacej jednotky. Radar zaznamená vozidlá, ktoré sa ku vám približujú zozadu už zo vzdialenosti 140 metrov a postupne zvýši intenzitu zadného osvetlenia aby upozornil vodiča, že sa približuje k cyklistovi. Indikácia LED diódami, alebo zapípaním a farebnou vrstvou v prípade Edge, je skorým a výrazným upozornením pre cyklistu na približujúce sa vozidlo. Zobrazovacia jednotka alebo kompatibilné zariadenie Garmin Edge 1000/520/25 dokáže zobraziť až 8 približujúcich sa vozidiel.
Predstavenie a montáž
Garmin Varia radar systém bol dodaný vo vkusnom obale podobných rozmerov ako napríklad sada fitnes športových hodiniek a obsahoval cyklistický radar s integrovaným zadným inteligentným svetlom a zobrazovacej jednotky. Plus potrebné príslušenstvo ako návody, množstvo gumičiek, dva mikro USB káble na nabíjanie a držiaky na bicykel s mechanizmom upínania rovnakým ako Edge prístroje.
Riadiaca jednotka ako aj radar majú vstavanú batériu ktorá sa nabíja cez mikro-usb kábel.
RDU riadiaca jednotka je vopred spárovaná s Varia RTL 500 – svetlom s radarom, takže stačí obe zariadenia zapnúť a sú pripravené na používanie.
Montáž na bicykel bola jednoduchá a kto už bol v kontakte s Garmin cyklo príslušenstvom, nemá ho čo prekvapiť. Pod sedlo, napríklad na sedlovku sa namontuje držiak na radar so svetlom a na barany alebo riadidlá bicykla zasa zobrazovacia jednotka.
Samozrejmosťou je, že radar musí mať vo svojom „zornom poli“ voľný priestor, aby mohol spoľahlivo mapovať situáciu za bicyklom a teda napríklad veľmi nízko upevnenému môže vadiť zadné koleso alebo nosič bicykla, prípadne umiestnený príliš blízko k sedadlu môže byť clonený napríklad podsedlovou taškou. Vo väčšine prípadov však nie je problém nájsť vhodnú pozíciu. Sám som systém skúšal na cestnom bicykli ako aj na mestskej skladačke.
Ako som spomenul, radar a svetlá je možné spárovať aj s Edge 1000 resp. Edge 520 a tiež EDGE 25 pomocou ANT+ a vtedy môžeme z Edge ovládať napríklad ako má fungovať osvetlenie (trvalý jas, blikanie, vypnuté) alebo sa na displeji Edge premieta informácia o dopravnej situácii za vami podobne, ako na zobrazovacej jednotke. Režim svetla je samozrejme možné nastavovať aj na samotnom svetle.
Dobrou vychytávkou zadného integrovaného svetla je to, že má LED diódy aj na bokoch a teda je viditeľná nielen zozadu ale aj zboku.
Funkcia radaru
Ako to teda celé funguje? Radar upevnený v zadnej časti bicykla v krátkych pravidelných intervaloch vysiela signály do priestoru a zachytáva spätné odrazy od okolia. Na základe dopplerového princípu rozozná približujúce sa predmety a podľa intenzity odrazeného signálu vie odlíšiť veľkosť blížiaceho sa predmetu. Radar podľa dĺžky odozvy odrazeného signálu vie určiť aj vzdialenosť zameraného predmetu. A to je vlastne celá veda radaru. Naprogramovaná logika potom spracuje tieto informácie, odfiltruje neželané odrazy a spočíta údaje o zdetegovaných predmetoch a tieto zašle na zobrazovaciu jednotku. Táto už len vizuálne alebo zvukovo sprostredkuje očistenú a spracovanú informáciu prijímateľovi.
Tak a teraz si do tejto vedy doplníme reálny svet. Veľké blížiace predmety sú autá, veľké motorky, kamióny.., ktoré sa pohybujú smerom k cyklistovi, teda majú vyššiu rýchlosť ako okolie a aj ako cyklista sám. Stojace autá, stromy, budovy, či dokonca cyklisti sú na základe takéhoto výberu odfiltrovaný a systém ich nebude zobrazovať. Naopak, ak ide viacero áut za sebou (nie veľmi tesne), Varia radar ich vie rozpoznať a na displeji zobrazí viacero bodov zodpovedajúce počtu a vzdialenosti od cyklistu.
Autá idúce opačným smerom budú taktiež ignorované a aj autá idúce z vedľajšej cesty sa zobrazia len vtedy, ak sa stočia smerom k cyklistovi.
Podľa toho, ako silou bude radar svoje impulzy vysielať, bude aj jeho dosah. V tomto prípade je intenzita vysielania napevno nastavená na približne 140metrov, čo je štandardne dostatočná vzdialenosť na to, aby cyklista mohol zareagovať na dianie za sebou a navyše je to aj dostatočne užitočná vzdialenosť, keďže často z takejto vzdialenosti nie je približujúce auto počuť a pípnutie a obrazová informácia príde ako prvá výstraha.
Podmienkou dobrej funkcie radaru je samozrejme voľný priestor medzi meraným autom a radarom, takže trvalé väčšie prekážky môžu ovplyvniť funkčnosť riešenia a preto je dôležité byť ostražitým aj pri používaní tejto pomôcky.
Keď už disponujeme informáciou o blížiacom sa aute, prečo by sme ju nepoužili aj pre aktívnu bezpečnosť? Toto napadlo vývojarov Varia radaru a doplnili do systému ďalšiu vlastnosť. Keď sa priblíži auto k cyklistovi, zadné svetlo začne buď intenzívnejšie svietiť (v režime trvalého svietenia) s väčším počtom LEDiek alebo začne intenzívnejšie blikať (v režime blikania) a takto dá šoférovi blížiaceho sa auta podnet aby spozornel a neohrozil cyklistu.
Párovanie s Edge
Majiteľ Garmin Edge1000 alebo Edge 520 a EDGE 25 sa nemusí spoľahnúť na zobrazovaciu jednotku RDU ale naopak, môže si Varia Radar spárovať so svojim Edge a potom ho z Edge ovládať, alebo si nechať zobrazovať na displeji dopravnú situáciu.
Párovanie a konfigurovanie (ukážky sú z displeja modelu Edge 1000) sa robí obdobne ako pri iných senzoroch, teda cez nastavenie prístroja, položka snímače, pridáme snímač a ak bude Varia radar dostupný sa pripojí do zoznamu snímačov.
Potom na stránke s parametrami Varia sa dá zapnúť – vypnúť – nastaviť režim svietenia či pripojiť ďalšie dokúpiteľné svetlá.
Prezentovanie blížiaceho auta je nasledovné. Ak nie je v dosahu žiadne auto, tak displej prístroja je taký ako ho poznáme, akurát v pravom hornom rohu je pri zapnutom senzore zobrazená ikona radaru. Keď systém zachytí blížiace sa auto, po okrajoch displeja sa zobrazia oranžové pásy, Edge pípne a po pravom okraji sa začne pohybovať biele koliesko zdola nahor zobrazujúce polohu blížiaceho sa auta. Keď Vás auto minie, okraje displeja zozelenajú a tým oznamujú, že je už bezpečne. Po pár sekundách ak sa nepriblíži ďalšie auto tieto pásy zmiznú a opäť vidíme štandardnú obrazovku Edge.
Po príchode ďalšieho auta sa situácia zopakuje. Informácie o dopravnej situácie sú zobrazované na všetkých obrazovkách ktoré máte práve pustené, takže nezáleží na tom, čo práve Edge vykonáva ale dopravná situácia sa indikuje vždy.
Ak ide za sebou viacero áut s rozstupom, tieto sa zobrazujú viacerými kolieskami. Ak je hustá dopravná situácia tak sa zobrazí maximálne 8 jednotlivých áut. Tesno idúce autá však splynú do jedného symbolu, prípadne sa rozlíšia až v tesnej blízkosti pri Vás.
Praktické ukážky a skúsenosť
Teraz, keď je nám už jasné, ako Varia Radar funguje, bol som zvedavý ako obstojí v reálnom svete. Najprv som však začal vyskúšaním základnej funkčnosti a jeho demonštráciou. Kvôli prehľadu som zvolil miesto z výšky, aby bolo dobre vidno porovnanie skutočnosti so zobrazením. Tak som na balkóne zamieril s rukou radar smerom na cestu a nakrúcal správanie. Na nasledujúcom videu je vidno, že Edge aj RDU zobrazovacia jednotka reagujú rovnako na prichádzajúce auto. Bod detekcie bol približne 120 metrov a sú zachytené situácie keď radar správne nereaguje na autá križujúce cestu (teda sa nepribližujú) alebo sa vzďaľujú a keď radar správne zachytí približujúce sa auto. Ak auto nemá dostatočnú približovaciu rýchlosť, tak sa taktiež nezobrazí (parkujúce auto na konci videa). To sú najčastejšie situácie ktoré nastávajú a sami môžete vidieť ako sa indikujú na zobrazovacích jednotkách.
Na ďalšej ukážke je už radar namontovaný na sedlovke skladacieho bicykla odstaveného vedľa cesty a môžete si porovnať ako sa zobrazuje reálna situácia na križovatke za bicyklom na zobrazovacej jednotke Varia RDU. Tu je dobre vidno, ako sa zobrazujú pripájajúce autá. Tie sa objavia, až keď získajú určitú približovaciu rýchlosť a zobrazia sa v úmernej vzdialenosti od nás, teda niekde v strede poľa, kým autá prichádzajúce k nám z dosahu radaru postupujú od úplného spodku displeja.
Ďalšia ukážka na tom istom mieste zobrazuje správanie na displeji Edge 1000 voči skutočnej premávke za bicyklom. Zobrazená je aj situácia s viacerými autami idúcimi rozličnými rýchlosťami a odbočením. Tiež je vidno ako systém správne nereaguje na protiidúce autá.
Ďalší záznam s Edge pekne ukazuje cyklus zobrazenia blížiaceho sa auta alebo niekoľkých áut za sebou.
Ak je v ceste clonenie alebo prekážka, prirodzene radar môže zareagovať neskôr, ako to je vidno na ďalšej ukážke
To sú pravdepodobne najčastejšie praktické situácie s ktorými sa Varia radar stretáva a ako je vidno na videách, spracovanie situácie na displeji je prehľadné a zodpovedá realite za vami.
Keďže radar obsahuje integrované svetlo s adaptívnymi vlastnosťami, na ďalšom videu je zaznamenané, ako sa správa svetlo v režime trvalého svietenia, ak sa približuje auto. Na videu síce LEDky blikajú, ale ľudskými očami je to súvislé svietenie. Na tejto ukážke som umiestnil dozadu aj obe zobrazovacie jednotky, aby bolo vidno priblíženie áut tak, ako to vidíte vy na bicykli a zároveň ako sa správa zadné osvetlenie. Pri intenzívnom svite LED však displej Edge pôsobí veľmi tmavo aj keď v reále tak tomu celkom nebolo. Všimnite si, ako s priblížením auta sa rozsvecuje čoraz viac LED diód až po maximálnu hladinu.
A takto to vyzerá v režime blikania. Mení sa počet blikajúcich lediek aj ich frekvencia blikania, takže potme dáte určite aktívne vedieť o tom že ste na ceste.
S Varia Radar som aj skutočne jazdil a to na skladacom bicykli v meste po cestách a cyklochodníkoch, ako aj na cestnom bicykli po cestách medzi Bratislavou a Trnavou.
Vo víkendovej Bratislave je hustota premávky rozmanitá. Od prakticky prázdnych ciest až po plné hlavné ťahy. Testovanie prebehlo v rámci inej akcie, tak som sa pohyboval v skupinke piatich cyklistov. Tempo však nebolo vysoké a presúvali sme sa z jedného miesta na druhé. Od samého začiatku radar spoľahlivo ukazoval autá za nami aj keď som sa pohyboval medzi ostatnými cyklistami a pri relatívnom okolitom hluku to bola prvá informácia že sa odzadu blížia autá. Výborne sa to osvedčilo hlavne na širších hlavných ťahoch pri semaforoch, keď som jasne vedel či za mnou je voľno alebo idú autá a pri odbočovaní vľavo cez viac pruhov mi to dávalo istotu pri presune pruhmi. Pri jazde cyklochodníkmi, ktoré viedli paralelne od ciest radar stále chytal prichádzajúce autá zozadu po ceste aj keď medzi nami a cestou bol 20 metrov široký trávnik. Vtedy táto indikácia bola zbytočná ale ukazuje pokiaľ radar identifikuje autá. Prešli sme prakticky celú Bratislavu a jazda s prestávkami trvala viac ako 8 hodín a radar fungoval po celú dobu. Mal som však vypnuté svietenie a to som aktivoval až keď zapadalo slnko. Tým som preveril aj približnú výdrž napájania. Pri súmraku som použil režim trvalého podsvietenia a na adaptívne vlastnosti ma upozornili kamaráti idúcimi za nami, ktorí si okamžite všimli meniacu sa intenzitu, takže efekt upozornenia skutočne funguje.
Na cestnom bicykli som musel nájsť optimálnu polohu upevnenia radaru, pretože mi spočiatku zachytávalo autá až príliš blízko ku mne. Po posune vyššie sa dosah zvýšil na svoje bežné hranice. Jazdil som v balíku asi 15 osôb, tak som si vyskúšal odolnosť merania aj v jazde v skupine. Ani teraz som nezachytil falošné detegovania cyklistov za mnou. Pri zmene pozície v skupine sa prirodzene menil dosah detekcie áut. Pri jazde na čele a skupine cyklistov za mnou radar stále bol schopný identifikovať auto ale už len na vzdialenosť tesne za skupinou a občas dochádzalo k zacloneniu. V strednej časti balíka sa prirodzene dosah predlžoval a rušenie zmenšovalo, na konci balíka bol samozrejme záchyt áut 100%.
Pri inej jazde vo dvojici s tesným rozstupom cyklista za mnou clonil iba minimálne resp. v určitom uhle. Pôsobilo to skôr ako trhavejší pohyb indikátora na displeji.
Svoju výbornú rolu Varia radar zohral aj na relatívne opustených cestách, ale keď fúkal vietor, alebo pri rýchlej jazde napríklad dolu kopcom je jednoducho horšie počuť zvuky najmä zozadu. Vtedy indikácia auta bola skutočne o poznanie skôr ako náznak zvuku auta. Príjemné bolo aj poznanie, či ide za mnou viacero áut alebo jedno. Pri odbočeniach je prirodzene vždy sa treba otočiť a skontrolovať situáciu za chrbtom, ale príprava na zatočenie (teda zmena rýchlosti či pozícia na ceste) bola vo väčšej pohode.
Narazil som na jednu logickú chybu systému, a to keď sa vybila batéria v Zobrazovači RDU, tak sa týmto vypol aj radar a zadné svetlo systém sa odpojil od Edge. Je to ale režim, ktorý bežne nebude používaný. Len kvôli testovaniu som totiž paralelne použil RDU zobrazenie aj zobrazenie v Edge čo je normálne zbytočné. A keď to tu už takto spomínam, aj radar má svoj firmware a vydávajú sa na neho updaty.
Príslušenstvo
Garmin Varia v skutočnosti nie sú len tieto dve zariadenia, ale je možné dokúpiť viaceré svetelné príslušenstvo. Napríklad si môžete dokúpiť predné biele svetlo s adaptívnymi funkciami, alebo ďalšie zadné svetlo. Ak máte totiž dve zadné svetlá a diaľkový ovládač k nim, môžete ich použiť ako blinkre pre oznámenie o zmene smeru jazdy. Pritom celú takúto sadu viete napárovať aj na kompatibilný Edge a riadiť ich z cyklopočítača.
Tuná sú odkazy na príslušenstvá Garmin Varia
http://www.garmin.sk/sportove-bicykel-varia-seria_c267.html
http://www.garmin.sk/varia-cyklo-svetlo-predne-adaptivne_d4857.html
http://www.garmin.sk/varia-cyklo-svetlo-zadne-_d4858.html
Záver
Na záver môžem len zhrnúť čo je spomenuté v texte vyššie. Garmin Varia radar som preberal trošku so skeptickým úsmevom ako ďalší Gadget, ale nakoniec ma veľmi milo prekvapil svojou funkčnosťou a vyladenosťou. Po pár jazdách som už informácie z neho začal brať automaticky a ak som ho nepoužíval, už som cítil, že zrazu nemám istotu čo sa za mnou deje. Výborne sa mi osvedčil, či som jazdil športovejšie po okresných cestách s nižšou hustotou, alebo v meste plnom áut a hluku. A bolo jedno či som šiel 40tkou alebo 12kmh, stále spoľahlivo prezrádzal situáciu vzadu.
Negatíva? Určite cena. Odporúčaná cena testovaného Varia radar a zobrazovača je 299Eur. Bohužiaľ novinke sa asi musí zaplatiť vývoj. Keď však cena poklesne, myslím si, že takéto riešenie sa masovo presadí. Druhá vec je skôr filozofická. Kto si opatrí Varia radar, musí paralelne nabíjať viacero zariadení, napríklad ja po každej jazde som nabíjal Edge 1000, radar a zobrazovač RDU. Všetky súčasti majú približne rovnakú výdrž, tak sa to vyplatí nabíjať súčasne. Len pomaly sa začnú míňať zásuvky či konektory;)
Myšlienku cyklo radaru a aj jej realizáciu hodnotím veľmi kladne a vidím v nej užitočnú budúcnosť. V každom prípade, či už s Varia radarom alebo bez neho, dávajte si na seba pozor a správajte sa na cestách podľa pravidiel.