Garmin Varia Vision – V zornom poli
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
V tejto recenzii na mňa dýchol závan budúcnosti. Pod názvom Garmin Varia Vision sa totiž skrýva náhľadový – in sight displej. Ešte nič? Tak to je maličký displej umiestnený tesne pred okom v jeho zornom poli, kde sa premietajú údaje z Garmin Edge kompatibilných prístrojov. Určite ste už počuli niečo o Google Glass – tak toto je podobné riešenie ako dostať údaje do vášho zorného poľa.
Tento displej vám sprostredkuje informácie získane z kompatibilných Garmin Edge 520, 820 a 1000 sérií. Dokáže zobraziť údaje z jazdy, štatistické údaje, ale napríklad aj sprostredkovať dopravnú situáciu za vami, ktorú zaznamenáva Varia radar. Tiež je schopný zobraziť notifikácie ak máte pripojený mobilný telefón s Edge. A toto všetko v zornom poli.
Varia Vision sa upevňujú na rám okuliarov a okrem zobrazovania údajov dokážu vydávať vibračné upozornenia na prednastavené udalosti. Pomocou dotykového ovládania na boku tela Vision je možné prepínať obrazovky či ovládať ďalšie funkcie.
Takýmto spôsobom sa môžete sústrediť len na vašu jazdu či optimálnu polohu v sedle bicykla a pritom mať v zornom poli všetky potrebné informácie.
Rozbalenie a predstavenie
Garmin Varia Vision kúpite v menšej čiernej krabici. Po otvorení uvidíte samotný Vision displej a pod papierovou priehradkou je uložené príslušenstvo.
Obsah dodávky
- Varia Vision™ - náhľadový (In-Sight) displej
- Univerzálny držiak + gumičky na rôzne veľkosti slnečných okuliarov
- USB nabíjací kábel
- Dokumentácia (príručka v slovenčine)
Akumulátor - výdrž: 8 hodín
Rozmery zariadenia, ŠxVxH: 60.0 x 19.7 x 19.8 mm
Hmotnosť zariadenia: 29.7g
Napájanie: nabíjateľná lithium-ion
Akcelerometer: Áno
Vodotesnosť: IPX 7
Varia Vision sa nabíja špeciálnym pribaleným káblom ktorý je ukončený USB koncovkou.
Odporúčaná cena za tento futurologický celok je 399 Eur.
Montáž a pripojenie k Edge
Garmin Varia Vision sa montuje na rám okuliarov. Respektíve montuje sa jeho držiak pomocou gumičiek. Na držiak sa potom pripája samotné telo Vision.
Celý systém sa dá jemne natočiť tak aby displej v zornom poli bol práve tam kde očakávame.
K dispozícii je niekoľko veľkostí pripájacích gumičiek, tak nie je problém pripojiť Vision k takmer akýmkoľvek okuliarom.
Garmin Varia Vision je potrebné prepojiť s kompatibilným Garmin prístrojom. Tento proces prebieha obdobne ako pripájanie iných senzorov. Teda sa zapne Vision a v Garmin Edge sa vojde do menu s pripojením senzorov a spustí sa vyhľadanie Visionu.
Postup pri Edge 520
Postup pri Edge 1000
Takýmto spôsobom sa prepojí displej Vision s Edge a môžeme prikročiť ku konfigurácii.
Konfigurácia Garmin Vision
Displej Varia Vision poskytuje až štyri dátové políčka v rámci obrazovky a možnosťou konfigurácie niekoľkých samostatných obrazoviek s automatickou úrovňou podsvietenia a nastaviteľnou farebnosťou pozadia (čierna / biela). Displej je farebný s rozlíšením 428 x 240 bodov, čo umožňuje zobrazovať údaje aj s priradením vhodnej farby podľa situácie.
Konfigurácia Garmin Vision displeja sa vykonáva na spárovanom Garmin Edge. A to konkrétne v menu so zoznamom snímačov. Vojdeme do ponuky pre Varia Vision a tam sú voľby na nastavenie zobrazenia displeja a Obrazovky s údajmi.
Nastavenie zobrazenia Garmin Varia Vision
V nastavení zobrazenia sa nastavuje jas, farba pozadia, spôsob posúvania údajov a či má byť zobrazenie trvalo zapnuté.
Edge 520
Nastavenie Obrazovky s údajmi
Najprv sa nastaví rozloženie stránky, teda koľko obrazoviek sa bude prepínať, koľko polí zobrazovať na každej z nich a typ zobrazenia – teda či číselný údaj alebo graf.
Edge 520
Edge 1000
Následne sa zvolí, aké údaje budú jednotlivé polia zobrazovať. Pretože údajov je veľké množstvo, údaje sú rozdelené do jednotlivých kategórií.
Okrem obrazovky s údajmi a grafmi sa dajú zobrazovať aj špecializované obrazovky pre Segmemty, Virtual partnera alebo pre navigačné pokyny. Navigačné pokyny sú zobrazované pri odbočeniach spolu s názvom ulice a vzdialenosťou k odbočke.
Edge 520
Edge 1000
Vibračné upozornenia dopĺňajú Varia Vision displej a podľa nastavenia spúšťajú vibráciu pri štarte nového okruhu (LAP), štarte segmentov, opustení tréningovej zóny a smart notifikácie.
Integrovaný akcelerometer umožňuje správnu orientáciu zobrazenia údajov na displeji a je použiteľný na pravej alebo ľavej strane.
Aktualizácia firmvéru Garmin Varia Vision
Aj Garmin Vision má svoj firmvér a prebieha na ňom vývoj. Aktualizácia firmvéru prebieha podobne ako aktualizácia Garmin Edge prístrojov. Teda ak sa Garmin Varia Vision pripoji pomocou priloženého kábla k počítaču, PC ho zdeteguje a spustí aplikáciu Garmin Express. V rámci garmin Expres ak pribudne nový firmvér, môžeme spustiť sprievodcu aktualizáciou ako je to na nasledovných obrázkoch.
Zvyšok sa vykoná cez samotné Garmin Varia Vision. Po zapnutí sa zjaví ponuka na aktualizáciu. Tá sa spustí gestom – pohybom prsta po dotykovej ploche Vision sprava doľava. Potom sa začne aktualizácia ktorá sa skonči reštartom a nábehom do pracovného režimu.
Ak máte pripojený Vision k počítaču, môžete uvidieť známu štruktúru Garmin zariadení.
V jednotlivých adresároch sú uložené príslušné konfigurácie, ktoré ste vykonali ako aj preklady textov jednotlivých jazykov. Nakopírovaním na pevný disk môžete zálohovať konfigurácie. Neodporúčame v týchto štruktúrach upravovanie súborov pretože to môže viesť k nesprávnemu fungovania prístroja.
Používanie a prax s Garmin Varia Vision
Keď je Varia Vision nakonfigurovaný podľa požiadaviek, nezostáva nič iné ako ho vyskúšať v praxi. Pred prvou jazdou je dobre si vyskúšať či je dobre upevnený držiak na okuliare a či je pozícia displeja v správnej polohe. Poloha je individuálna a nezabudnite, že na bicykli je iná poloha ako pri bežnom státí. Prvý pocit som mal taký, ako keby na okuliaroch bola veľká smietka. Skratka som vnímal niečo tmavé na okraji poľa.
Ďalšia vec je zautomatizovať ovládanie Visionu. Aby bolo automaticky jasné kde sa zapína a vypína a akým spôsobom sa ovláda. Dotykový panel je umiestnený pri namontovaný na okuliare z vonkajšej strany tela držiaka displeja. Posunom alebo ťuknutím na dotykovú plochu sa Vision ovláda. Tieto gestá fungujú aj v rukaviciach. Napríklad posunom prsta po dotykovej ploche sa prepínajú obrazovky alebo potvrdzujú notifikácie.
Samotný držiak Visionu je možné mierne zahýbať a displej je možné mierne naklápať hore – dole, takže miesto, ktoré zakryje telo Visionu v zornom poli aj presná poloha displeja sa dá jemne ladiť. Je však dôležité aby upevnenie držiaka na ráme okuliarov bolo čo najpevnejšie, aby sa behom jazdy neuvoľňovala poloha.
Počas prvých kilometrov jazdy som bol príjemne prekvapený ako je dobre čitateľný displej. Mal som ho na okraji zorného poľa a neustále ma zvádzalo tam preostrovať. Jemná korekcia polohy pomohla pred ubiehaním oči ale nejaký čas trvalo, kým som sa prestal upriamovať na ten čierny fľak. Hádam po pol hodine si už prestal vnímať čierne okolie a reagoval som už len na údaje.
Po prvej jazde som bol skutočne prekvapených, že tých 30 gramov na ráme som vlastne vôbec necítil. Pre používaním som mal obavy či to nebude príliš ťažké, ale prax dokázala že som mal zbytočné obavy. Jedinou výnimkou bola extrémne rozbitá betónka, kde pri otrasoch som podvedome vnímal, že je niečo na okuliaroch.
Ďalšia skúšobná jazda bola podobná ako prvá len tie časové intervaly na zvyknutie boli kratšie. Len som si uvedomil, že po každom nasadení je treba doladiť polohu displeja. Takisto som laboroval s optimálnym umiestnením, predsa len inak som vnímal údaje ak som sa držal za páky bicykla a inak keď som sa držal dolu. Podobne aj zakrytie časti zorného poľa som vnímal rozlične pri rôznych úchytoch a chcelo to ešte nápravy polohy.
Životnosť napájania sa približovala deklarovanému času 8 hodín, bolo to o niečo menej, ale mimo jazdy som sa s Visionom trocha hral, tak v tomto smere bolo všetko v poriadku.
Zaujímavé bolo vnímanie Garmin Varia Vision v spolupráci s Garmin Varia radar. Ak radar zdetegoval prichádzajúce auto, na pravom okraji sa zjavil oranžový pás a vedľa neho sa posúvala nahor biela bodka. Akonáhle ma obišlo auto, pravý pás zozelenel a o chvíľu zhasol. Prvé momenty ma to lákalo sa pozerať tým smerom, ale postupne sa podvedomie ustálilo a zvykol som si aj na tento typ alarmu.
Čo som si uvedomil neskôr bola taká psychologická záležitosť. V zornom poli oka som mal záujem o iné informácie, ako som mal nastavené na displeji Edge. Tam som mal vybudovaný taký reflex, že keď som na chvíľu zvesil hlavu, tak to viedlo aj k uvoľneniu statickej záťaže a vtedy som si poprezeral jednotlivé veličiny. Prípadne ak som sa na niečo upriamoval, napríklad na rýchlosť, tak som si všímal aj iné údaje. V zornom poli to však bolo trocha ináč. Tam mi časom čísla splynuli a prestal som vnímať komplexnosť zobrazenej informácie. V podstate mi stačila primárna informácia ktorú som aktuálne potreboval a z akéhosi stereotypu trvalého zobrazovania meniacich čísel bolo takým osviežením, keď sa zjavil nejaký alarm. Takže na obrazovke Visionu nebolo treba nasilu nakonfigurovať maximálne množstvo informácií, lepšie na mňa pôsobil jeden dva údaje ktoré boli pre mňa v tú jazdu dominantné. A viete ako to býva, jeden deň ma zaujíma prejdená vzdialenosť a iný napríklad 10sekundový výkon, alebo v stúpaná strmosť stúpania a podobne. Tak som nakoniec nastavil viacero obrazoviek s pár údajmi a gestami som si zvolil obrazovku s údajom ktorý som chcel vnímať. A toto som si prehadzoval počas jazdy viackrát.
Celkom zaujímavo na mňa pôsobilo nastavenie automatického jasu. Varia Vision má z vonkajšej strany senzor okolitého svetla a podľa toho reguloval jas. Po dlhšej jazde som to ocenil, najmä ak sa menili svetelné podmienky. Keď bol totiž jas displeja Visionu príliš vysoký, podvedome som to vnímal menej príjemne. Tento jav mi zosilňovali ešte aj fotochromatické okuliare, tak som bol vcelku rád za túto funkciu.
Napriek viacerým testovacím jazdám som si však nevedel odvyknúť od priebežného kontrolovania displeja Edge a skláňania hlavy. Som už asi na ňom príliš závislýJ.
Zhodnotenie
Na záver si dovolím zhodnotiť Garmin Varia Vision ako zaujímavé prekvapenie. Je potrebné si naň určitú dobu zvykať a hľadať správnu pozíciu a príslušné informácie, ale celkovom som mal pred testovaním zbytočné obavy o zatienenie zorného poľa čo som považoval za hlavnú nevýhodu. Rovnako aj obava o to, že bude na okuliaroch omíňať. Prekvapením pre mňa bol ten rozdiel potrebných zobrazovaných údajov v zornom poli vs. na displeji Edge, to som skutočne neočakával. Pri sólo jazde keď je času dosť nielen vnímať okolie ale aj údaje som paradoxne menej vnímal projekciu pred okom. Naopak, v situáciách na hrane, teda pri maximálnom nasadení alebo pri stresových situáciách napríklad v balíku, kedy aj mrknutie oka nadol na displej môže byť zlým rozhodnutím je Vision neoceniteľný. Najviac ma však dostal pri hlásení dopravnej situácie za mnou. V spojení s radarom je to perfektná pomôcka. A zvyková. Pár krát to bola paráda, keď som kvôli vetru alebo okolitému hluku nielenže nepočul auto za mnou, ale ani pípnutie Edge, tak vibrovanie a vizuálny alarm v zornom poli bol neprehliadnuteľný. Na jedničku. Trocha škoda „štandardnej“ výdrže Garmin príslušenstva čo je 7-8 hodín. Pri dlhých výjazdoch, keď Vision zhasne, začnem postupne čoraz viac cítiť zakrytú časť zorného poľa. Vtedy som ho radšej dal do vrecka. Chcelo by to potiahnuť ešte o 2 – 3 hodinky. O vysoko nasadenej cene škoda hovoriť. 399 eur je skutočne suma ktorá vie odradiť. Ale to tak pri technologických novinkách býva...
Tak hlavu hore a poďme jazdiť!
++ v spojení s radarom vizualizácia dopravnej situácie
+ údaje v oku pri kritických či vypätých situáciách
- výdrž napájania
-- cena