Test Garmin Epix
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Garmin Epix sú multišportové hodinky, ku ktorým sú pridané aj plnohodnotné mapové a navigačné funkcie. Vychádzajú zo spoločnej funkčnej základne Garmin Forerunner 920XT a Garmin Fenix 3. K týmto funkciám je navyše pridaný farebný dotykový displej a veľká interná pamäť, do ktorej sa dajú nahrať Garmin kompatibilné vektorové mapy. Epix obsahuje už predinštalovanú mapu Recreational Topo Europe a podporuje aj rozšírenia a widgety Connect IQ. Je to po prvý krát, čo sa Garmin rozhodol nasadiť plnohodnotné mapové funkcie do prevedenia hodiniek a to bol aj hlavný dôvod, prečo som rád otestoval tento model.
Ako som už spomínal, Garmin Epix obsahuje všetky vlastnosti a funkcie multišportových hodiniek modelu Garmin Forerunner 920XT (okrem Wifi), ktoré som testoval na jar 2015 a preto sa chcem odvolať na článok o Forerunner 920XT, kde sú základné vlastnosti a funkcie spomenuté. Aj preto nebudem v tomto testovaní opakovať rovnaké fakty. Zdôrazním len jeden rozdiel, k modelu Epix sa nedodáva žiadne príslušenstvo v podobe merača srdcovej frekvencie, či cyklistického príslušenstva. Ak ich potrebujete, musíte si ich dokúpiť individuálne. Na druhú stranu Epix plne podporuje bohaté príslušenstvo ANT+ zariadení od hrudných pásov, kompatibilných wattmetrov ako je Vector, snímačov otáčok, rýchlosti, teploty či Chirp senzor pre Geocaching.
Balenie a základné parametre
V malej, pre Garmin hodinky typickej krabičke v čiernom prevedení, sú okrem samotných hodiniek priložené návody, atypický kábel pre nabíjanie a prepojenie s PC, adaptér na 230V a ročná licencia na BirdsEye™ Satellite Imagery.
Po rozbalení hodinky pôsobia mohutným dojmom subjektívne posilneným aj širokým remienkom. Tak je lepšie pozrieť sa na číselné hodnoty. Predsa len sú to pre hodinky dôležité údaje:
Rozmery zariadenia, ŠxVxH: 5,08 x 5.33 x 1.78 mm
Displej - veľkosť, ŠxV: 3.1 x 3.1 cm
Displej - rozlíšenie, ŠxV: 205 x 148 bodov, farebný, dotykový
Hmotnosť zariadenia: 85g
Napájanie: nabíjateľná lithium – ion
Akumulátor - výdrž (pohotovostný režim): až do 24 - 50 hodín (GPS zapnuté) / 6týždňov (bez GPS)
Vodotesnosť: 5 ATM (50M)
Teplotný rozsah: od -20°C do + 60°C
GPS prijímač: GPS + GLONASS
ABC vstavaný senzor (výškomer, barometer, kompas)
Vstavaná pamäť: 8GB
Mapy: Recreational Topo Europe + SK TOPO v.4, podpora Garmin vektorové mapy, Custom maps a Birdseye mapy
Odporúčaná cena 499 Eur
Podrobná technická špecifikácia je na oficiálnej Garmin.sk stránke.
V porovnaní s Forerunnerom 920XT je Epix najmä hrubší, s väčším displejom a o tretinu ťažší. Kvôli podpore plaveckých funkcií a vode odolnosti nie je možné pripojiť doplnkovú pamäťovú kartu.
Ovládanie a nastavenie prístroja
Epix má na ľavom boku tri tlačidlá a na pravom dve plus miesto pre pripojenie kábla. Ľavé horné tlačidlo slúži na zapnutie/vypnutie zariadenia alebo aktiváciu podsvietenia. Ľavé stredné tlačidlo je dôležité najmä pre vstup do nastavení, ak sa dlhšie podrží, inak slúži ako posun nahor. Ľavé dolné ako posun nadol. Pravým horným tlačidlom vstupujete do režimu záznamu alebo potvrdzujete voľby, pravým dolným tlačidlo naopak z volieb vyskočíte. Pri mape poklepaním na displej aktivujete zoomovanie a posun mapy a bežnými dotykovými gestami ovládate prístroj.
Garmin Epix je multišportové zariadenie a tak štandardne ponúka niekoľko základných športových profilov. Tieto si môžete upraviť alebo vytvoriť nový. Takto vytvorené profily majú svoje veľké výhody. Môžete si totiž nastaviť pre každý šport vlastné obrazovky, údaje ktoré sa majú zobrazovať ale aj napríklad veličiny, napríklad či chcete tempo alebo rýchlosť (beh, cyklistika), prípadne či chcete ignorovať úseky so stúpaním (zjazdové lyžovanie), či nepotrebujete GPS (indoor športy). Niektoré parametre majú profily spoločné a aj tieto je dobré si vopred nastaviť. Rovnako aj spárované príslušenstvo s ANT senzormi. Môžete mať napríklad viacero senzorov rýchlosti a podľa toho, ktorý sa aktívne ozve ten sa bude používať. Často tieto senzory majú aj svoje nastavenia, napríklad obvod kolesa, alebo kalibrácia merača výkonu a tak nastavenie prístroja môže trvať svoju dobu, ale pre správnu činnosť je to dôležitý krok.
Podržaním ľavého stredného tlačidla sa dostaneme do hlavného menu pristroja, kde sú nasledovné základné voľby (spomenuté tie dôležité):
Nastavenia – tuná sa široko vetvia mnohé nastavenia prístroja:
- aplikácie – napriek názvu sú tu uložené nastavenia jednotlivých športových profilov, ako napríklad lyže/snowboard, lezenie, turistika, cyklistika, plávanie v bazéne, plávanie na otvorenej ploche, triatlon. Pod týmito nastaveniami si zvyčajne zvolíte z ponúk ako nastavenie obrazoviek s údajmi (počet a údaje na nich, zobrazenie mapy, virtual partnera), upozornenia, nastavenie mapy, smerovanie – typ dopravného prostriedku a parametrov, autolap, autopasue, 3D rýchlosť, identifikácia lezenia, GPS použitie, farebná schéma a nakoniec poradie profilu či jeho vytvorenie či úplné zrušenie
- obrázok pozadia – tu môžete aktivovať widgety z Connect IQ, alebo zobrazenia hodiniek a pod.
- miniaplikácie – opäť nie veľmi vydarené pomenovanie, tuná si totiž volíte, či sa má zobraziť stránka s mapou, kompasom, barometrom, wellnes, teplomerom, ovládaním VIRB kamery či hudby v smartfóne, počasie či kalendár
- snímače – dôležitá položka pre použitie príslušenstva, tu si ich spárujete, zapnete, vypnete, nastavíte hodnoty
- mapa – opäť dôležitá položka pre Epix, v tomto menu sa nakonfiguruje viditeľnosť mapy, záznam trasy nad mapou a jej farbu, autozoom, detailnosť a v prípade viacerých mapových podkladov ich výber
- bluetooth – položka pre spárovanie Epixu so smartfónom
- sledovanie aktivity – ak chcete Epix použiť ako fitnes zariadenie, tu si ho nakonfigurujete
- navigácia – podrobnejšie nastavenie navigačných obrazoviek pri aktivácii navigácie
- systém – profil používateľa, jazyk, časové pásmo, jednotky, zvuky, podsvietenie, WAAS GLONASS, hustota záznamov údajov, súradnice, nastavenie USB a prípadne reset prístroja
Tréning – pod touto položkou sa nachádza tréningový kalendár, podrobné plány, alebo odtiaľto môžete spustiť Virtual partnera
Hodiny – tu sa nastavujú hodiny, stopky, budík...
Uložiť polohu – vytvorenie klasického waypointu
Navigácia – odtiaľto spustíte navigovanie Epixom podľa dráhy, zaznamenanej aktivity, na cieľový bod či bod na mape. Keďže predpokladám, že Epix ste si vybrali aj kvôli navigácii, je to jeden z najdôležitejších položiek
Body na mape – alebo inak povedané POI
História – tadiaľto sa dostanete k vlastným záznamom, alebo denným aktivitám
Moje štatistiky – v tejto sekcii si nastavíte vlastný profil (vek, hmotnosť...), odometre, VO2max, štatistické údaje pre jednotlivé športy
Po dobrom nastavení a pri upgrade firmware odporúčam zazálohovať pamäť Epix nakopírovaním na pevný disk počítača. V prípade potenciálneho problému potom ľahko obnovíte svoje nastavenia.
Tak a ako sa vlastne Epix používa?
Obdobne ako ostatné športtestery a na rozdiel od turistických prístrojov je treba manuálne spustiť záznam merania. Ak nepoužívate navigáciu či virtual partnera, je treba pravým horným tlačidlom vojsť do menu so športovými profilmi, vybrať ten správny a keď sa zobrazí údajová obrazovka, tak opät stlačením pravého horného tlačidla sa spustí záznam a vy môžete začať vykonávať aktivitu. Stláčaním ľavého stredného a dolného tlačidla prepínate obrazovky, merania medzičasov a okruhov sa vykonávajú počas bežiacej aktivity stlačením pravého dolného tlačidla. Záznam môžete pozastaviť opäť pravým horným tlačidlom a krátko po zastavení záznamu sa ponúknu voľby, či ešte budete v zázname pokračovať, alebo ho ukončíte a uložíte alebo zahodíte, prípadne či chcete spustiť navigáciu späť na štart. Pohyb po menu sa realizuje ľavým stredným a dolným tlačidlom. Vyskočenie z režimu záznamu, ak ste ešte nespustili záznam, je možné pravým dolným tlačidlom. Virtual partner sa aktivuje cez vstup do hlavného menu (dlhé podržanie ľavého stredného tlačidla) a nalistovaním voľby História – aktivita – výber – Choď, podobne je to aj s tréningovým plánom. Spustenie aktivity s navigáciou popíšem v ďalšom bode. Aktivity môžete potom nahrať na Garmin Connect, či cez mobilnú aplikáciu Connect Mobile alebo po spojení s PC, kde máte nainštalovaný program Garmin Express. Obdobne sa dajú do prístroja aj nahrať dráhy, body, tréningové plány či iné aktivity.
Mapy a routing
Tak sme prišli k tomu najhlavnejšiemu, čo robí Epix Epixom. A to integrácia mapy a navigačných funkcií ako ich poznáte z turistických GPS do malého tela s remienkami.
Navigáciu poznáme tiež aj u sesterských modelov a aj tuná sa môžete dať navigovať pozdĺž naplánovanej alebo prejdenej trasy, a to aj s mapovým bonusom, takže sa vám naskytne príležitosť si neplánovane pozmeniť trasu a pritom neblúdiť.
Je tu aj navigácia routingom – smerovaním, kedy sa využijú routovateľné mapy a výpočtová sila Epixu. Smerovanie v tomto prípade je možné na konkrétny bod, POI, prípadne adresu. Takisto je možné zvoliť smerovanie podľa mapy pozdĺž vyznačenej cesty (teda viacerých prechodových bodov), či pozdĺž niektorého záznamu s využitím mapových údajov. Výhodou takejto navigácie je, že dokáže podrobne navigovať s upozorneniami pozdĺž cesty, prípadne po zlom odbočení vás dokáže odnavigovať späť.
Samozrejme, na úspešnosti mapovej navigácie sa hlavným dielom podieľa kvalita mapy a routingových informácií v nej. V tomto smere prišlo za posledných pár rokov k rapídnemu zlepšeniu, najmä vo sfére free máp a tak využívanie routingu v turistike či cyklistike sa bude používať čoraz častejšie. Pre testovanie Epixa som zvolil rôzne klony projektu Openstreet maps a najmä slovenskú Freemap. Keďže smerovanie je vlastne matematický výpočet, tento môžete ovplyvniť parametrami výpočtu. Je to predovšetkým voľba typu dopravného prostriedku ako sú napríklad, auto, motocykel, cestný bicykel, mtb bicykel, turistika... Týmto sa nastaví sada pravidiel pre výpočet. Napríklad, že auto má nastavené rôzne prejazdové rýchlosti na rôznych typoch ciest, ale musí rešpektovať jednosmerky či zákaz, cestný bicykel môže chodiť len po pevnom povrchu a zasa je mu jedno, či ide cestou prvej triedy alebo dedinou, rýchlosť má približne rovnakú, alebo peši sa dá ísť ktoroukoľvek cestou či chodníkom. Ďalším dôležitým parametrom je spôsob výpočtu, kde si môžete vybrať z parametrov minimalizovať čas, vzdialenosť či stúpanie. Po takto vybraných parametrov potom nasleduje výpočet postupu. Veľa krát býva správny, ale realita a matematika sa môže líšiť a stane sa, že navrhnutý postup môže byť zbytočne komplikovaný, či nie vhodný, pretože v skutočnosti navrhovaná trasa môže viesť po horšie priechodnom teréne, čo sa do dnešných máp ešte nedá zakomponovať. Možno časom sa mapovanie v teréne natoľko zdokonalí, že sa bude dať vo výpočte počítať aj s typom povrchu či vegetácie.... V každom prípade je preto dobré si nezávisle overiť, či navrhovaná trasa je skutočne tou vhodnou pre vás a vašu aktivitu. Každý profil aktivity, resp. ako sa v Epixe prekladá, aplikácia, si uchováva vlastné nastavenia priorít smerovania.
Do Epixu je možné dohrať viacero mapových sád obdobným spôsobom ako pri iných Garmin mapových prístrojov. A to buď tak, že ich máte v garmin img formáte a rovno ich nakopírujete do prístroja cez usb pripojenie do adresára Garmin. Vtedy môžete premenovať tento mapový súbor podľa vlastného uváženia (okrem diakritiky). Prípadne pomocou Garmin máp v prostredí Mapsource alebo Basecamp v PC si vyberiete príslušné mapy a pošlete do zariadenia. Limitom je veľkosť vnútornej pamäte. Ak používate viacero mapových sád, z vlastnej skúsenosti odporúčam, aby ste v prístroji nechávali zapnutú iba jednu routingovú sadu, inak môže prísť k nesprávnym výpočtom alebo v tomto prípade aj k zamrznutiu či resetu prístroja. Rovnako je možné do prístroja natiahnuť aj bitmapové Custom či Birdseye mapy.
V prípade, že používate navigáciu podľa prejdenej, či nad mapou vytvorenej trasy, túto vo formáte gpx uložte do priečinka Garmin -Newfiles. Po odpojení od počítača pri spustení systému hodiniek si Epix tento záznam prekonvertuje do jemu vhodného formátu a vy záznam uvidíte v príslušnom menu (dráhy). Ako sa potom spúšťa navigácia podľa navrhnutej trasy si môžete pozrieť na nasledujúcich obrázkoch.
Používanie a zhodnotenie
Epix som mal možnosť používať po celú jeseň a tak som ho vyskúšal na bicykli, ako aj na rôznych peších túrach. Prvý poznatok bol s nosením na ruke. Mne veľmi široký remienok príliš nesadol, príjemnejší mi bol ten u FR920, našťastie je možné si dokúpiť a vymeniť rozličné typy remienkov, takže určite si nájdete ten vhodný.
Pripojenia ANT príslušenstva boli bezproblémové. Na bicykli, ak som mal remienok na ruke, tak sa Epix nedal veľmi dobre sledovať, lepšie je ho upnúť na riadidlá bicykla. Vtedy pohľad na displej bol dostatočne zreteľný a použiteľný. Trocha horšie to bolo s mapovou stránkou, najmä ak tesne vedľa neho bol Edge, tak už bolo cítiť veľkostný kompromis. Pri porovnávaní záznamov údajov na bicykli s Edge neboli prakticky žiadne rozdiely a tak môžem potvrdiť, ak jazdíte na bicykli, a nie je to váš jednoznačne primárny šport, Epix dokáže na bicykli plnohodnotne zastúpiť rolu cyklopočítača a fitnes prístroja. Keďže dokáže načítať údaje aj z merača výkonu, viem si ho predstaviť ako voľbu pre triatlonistov, alebo športovcov s kombináciou viacerých športových disciplín.
Pri viacerých turistických výletoch som rozpoznal aj ďalšie jeho silné a slabšie stránky. Väčšinu túr som absolvoval s turistickými paličkami a tak som veľmi ocenil prevedenie hodiniek. Stačilo natočiť ruku a na displeji som videl všetko potrebné. Nemusel som nič vyberať a ihneď som videl som, čo som potreboval. Toto je aj obrovským plusom pre bežcov, ktorí extrémne cítia akýkoľvek predmet či už vo vrecku alebo voľne visiaci na tele. Pre nich je to asi to najlepšie riešenie. A tí, ktorí sa radi orientujú, určite ocenia mapový podklad. Myslím, že aj určitej skupine geocacherov takáto forma mapovej GPS príde vhod.
Pri mapách sa však musím pristaviť, pretože nie všetko na Epixe je jednoznačné. V prvom rade som si vyskúšal, že použiteľnosť máp v teréne je limitovaná displejom. Napríklad príliš tmavé farby, či malé kontrasty sa v hustejšom lese horšie čítajú. Pred pár rokmi bolo v móde si modifikovať farebné schémy máp a pri Epixe by som to určite odporúčal. Pre tých čo sa v tom nechcú zamotávať, mám zas jeden tip. Open street map projekt má viacero odnoží, ktoré dokážu generovať aj mapy pre Garmin prístroje a každá odnož využíva trochu odlišnú farebnú schému. V mnohých prípadoch prvá po ruke – freemap.sk mapa, bola dostačujúca a kontrastná. Boli však lesné úseky, kde sa javila trocha príliš tmavá. Vtedy mi vizuálne lepšie sadla mapa vychádzajúca z tých istých podkladov, ale z webového portálu www.velomap.org, kde je možné stiahnuť verziu optimalizovanú pre cestne bicykle alebo pre mtb a práve openmtb verzia bola jedna z najsvetlejších a teda dobre čitateľných v lese. Ďalšie mapy sú možne stiahnuť z http://www.openfietsmap.nl/, kde je aj návod, ako sa dajú vytvoriť vlastné farebné schémy. A stránka http://garmin.openstreetmap.nl/ je zasa odporúčaným portálom pre stiahnutie máp pre Edge 520. Naopak, neoplatili sa mi používať Custom ortofoto mapy a to najmä v lese. Letecké snímky lesa boli na displeji natoľko tmavé, že nemali žiaden prínos. Takže najčastejšie som používal v Epixe mapu z www.freemap.sk.
Ďalším limitom Epix mapového zobrazenia je rýchlosť prekreslenia a veľkosť displeja. Mnohí z ručných mapových GPS poznáte, že keď potrebujete meniť plány či improvizovať v teréne, tak neustále meníte mierku mapy, posúvate mapu a vtedy sa nič nevyrovná poriadne veľkej ploche papierovej mapy. Tak v tomto prípade je Epix len núdzovým prístrojom. Pri zmene mierky a posúvaní je veľmi pomalý a limitované rozlíšenie a veľkosť displeja nedokáže nahradiť plnohodnotnú turistickú mapovú GPS. Bolo by aj nefér porovnávať prácu s mapou pri bežnej mapovej GPS, ako je Oregon 600 s Epixom. Skrátka Epix nie je náhrada. Turista čo sa rád túla prírodou a stále mení plány a potom sa chce zorientovať, tomu Epix nevyhovie. Na tieto operácie nie je určený. Kde je Epix doma, je vo sfére naplánovaného programu. Keď mám určené kade pôjdeme, len si kontrolujem situáciu vôkol. Keď nemusím meniť mierku, keď nemusím prehľadávať okolie a stačí mi vidieť okolie v rozpätí kilometra, tak tam je Epix vďačný. Ilustračne uvediem túru, čo sme si v partii vymysleli a to že pôjdeme krížom lesom, ako sa len dá a náš záznam túry vykreslí obrazec – vianočnú hviezdu. Takže sme mali presný plán a pustené navigovanie a našou úlohou bolo čo najpresnejšie sa držať plánu. Toto Epixu sedelo parádne a časté kontrolovanie mojej polohy s plánom bolo super jednoduché, len som naklonil zápästie a videl som ako presne idem. Ak niekto je vyznávačom napĺňania stanovených cieľov, tak Epix sa mu odvďačí účelnosťou.
Troška ma prekvapila ďalšia vlastnosť Epixu a to neustále oscilovanie určenia polohy pri státí. Už pri túrach v strmých terénoch som si všimol, že pri Epixe akosi rýchlejšie nabieha prejdená vzdialenosť ako pri ostatných prístrojoch. A pri teste na hviezde sa odkryla príčina. Pri veľmi malých rýchlostiach a státí, je citlivosť prístroja až príliš vysoká a preto vypočítaná poloha sa neustále mení. To spôsobuje neustále driftovanie a stále, malé pripočítavanie prejdenej vzdialenosti. Dúfam, že pri ďalších firmvéroch toto Garmin odstráni. Zatiaľ sa tomu dá vyhnúť tým, že sa pri státí pozastaví záznam, čo je však skôr workaround, teda obídenie problému. Tento problém odhalila túra cez hustníky a krížom lesom a zarastenými lúkami, kde priemerná rýchlosť neprekročila 2kmh. Už pri bežnom turistickom tempe je tento problém minimálny a napríklad na bicykli sa tento jav neuplatňuje vôbec.
Príjemne ma prekvapila štandardná výdrž v režime záznamu. Pravidelný balkónový test s GPS záznamom odhalil, že Epix dokázal na batériu bežať 17 hodín a 21minút.
Moje zhodnotenie
Epix je špecifický prístroj, ktorý vie výborne poslúžiť v určitých režimoch, kým v iných vie neinformovaných sklamať. Preto pre potenciálnych záujemcov je dôležité si uvedomiť, v akom režime budú Epix používať. Ak sa využije v jeho pozitívnych stránkach, Epix sa odvďačí svojou operatívnosťou a všestrannosťou. Takými môžu byť triatlonisti, orienťáci, bežkári, lyžiari, turisti v náročných podmienkach, či tí, ktorí radi majú domácu prípravu a idú na istotu. Bežci v teréne taktiež ocenia pridanú hodnotu máp. Cyklisti majú svoju radu Edge, ale ak to nie je ich jediná disciplína, Epix sa im môže hodiť. Potulkári terénom, vy si radšej vyberte iný typ prístroja.
++ výdrž batérie
++ praktické v multišportoch a keď potrebujete voľné ruky
+ prispôsobiteľnosť podľa športov
+ veľmi široká škála funkcií
- slabý preklad do slovenčiny
- driftovanie polohy pri státí
- limitované využitie mapy
- cena