Podrobný test a používanie Garmin Rally RS100/200
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Garmin Rally je už štvrtá generácia wattmetrov v cyklistických pedáloch, ktorú firma Garmin vyvinula. Zároveň je to po prvý krát, čo je k dispozícii viacero kompatibilných platforiem. Novinkou je aj podpora platformy spd určená pre MTB či gravel. Tak mi dovoľte predstaviť
Garmin Rally RS 100/200 s podporou platformy Shimano spd-SL
Garmin Rally RK 100/200 s podporou platformy Look Keo
Garmin Rally XC 100/200 s podporou platformy SPD
Číselný kód 100/200 znamená wattmeter v jednom alebo oboch pedáloch.
Na testovanie som od zastúpenia Garmin pre Slovensko dostal zápožičku modelu RS 100 a upgrade kit na RS200, tak poďme sa na to pozrieť.
Rozbalenie Rally RS 100 a technické parametre.
Rally RS 100 sú cyklistické pedále s wattmetrom v ľavom pedále. Telo pedálu je kompatibilné so systémom Shimano SPD-SL. V strieborno-šedom obale po otvorení uvidíte samotné pedále a pod nimi v balení nájdete ešte sadu kufrov SPD-SL, skrutky s podložkami a vymedzovacie podložky ak potrebujete zväčšiť Q faktor alebo inak povedané zvýšiť vzdialenosť stredu pedálov od kľuky. V balení sú aj potrebné manuály.
Možno vás zaujme, ako vlastne wattmeter funguje a tak si dovolím citovať zo stránok garmin.sk kde je to stručne popísané:
O presné a spoľahlivé meranie výkonu sa postarajú piezoelektrické odporové snímače, ktoré sú inštalované po obvode priamo na oske ľavého pedálu. Snímače sú kalibrované a testované počas výroby. Vymeniteľné batérie 2 x gombíková batéria LR44/SR44 alebo 1 x CR1/3N pre napájanie sú teraz integrované priamo v oske pedálov spolu s akcelerometrom pre meranie kadencie šliapania. Celý systém funguje v skratke tak, že piezoelektrické snímače na oske zaznamenávajú silu vyvíjanú počas otáčania kľúk a v kombinácii s ďalšími vstupnými údajmi (dĺžka kľuky) prepočítava s vysokou presnosťou výstupný výkon vo wattoch.
Z technických parametrov vyberáme:
Pedále sú vyhotovené z karbónového kompozitu.
Kovové časti sú vyhotovené z nehrdzavejúcej ocele.
Oska z tvrdenej ocele sa pohybuje na ihlových ložiskách.
Hmotnosť páru pedálov 328g.
Q-faktor: 53 mm/55 mm.
Presnosť merania 1%.
Maximálna hmotnosť jazdca 105kg.
Výdrž batérie do 120 hodín aktívneho používania.
Vhodné typy batérií 2x LR44/SR44 alebo 1x CR1/3N.
Konektivita Bluetooth / ANT+.
Okrem výkonu meria aj kadenciu.
Kto sa stretol s verziou pedálov Garmin Vector 3 ľahko zistí, že Rally sú z tohto modelu odvodené. Rozdiel je v riešení kovového krytu batérií a možnosti nastavenia sily vypínania. Merač výkonu v podobe osky je štandardizovaný a rovnaký pre všetky Rally. Na vnútornej strane osky sú pod čiernou krytkou osky umiestnené LED diódy, podľa ktorých môžete vykonávať diagnostiku v prípade problémov.
Dokúpením tzv upgrade kitu viete rozšíriť wattmetre na plnohodnotné riešenie v oboch pedáloch a s rozšírenou sadou meraných veličín - tzv. metrík.
Prirodzene na to, aby ste mohli vidieť a spracovávať údaje namerané na wattmetri, potrebujete tento napojiť na cyklopočítač pomocou protokolu ANT+. Priamo sa ponúka rada Garmin Edge 530, 830, 1030 ale aj rada smart hodiniek Fenix či Forerunner. Zoznam kompatibilných modelov je omnoho širší a je dostupný v dokumentáciách a na web stránkach Garmin. Tiež sú podporované aj zariadenia tretích strán, ktoré dokážu komunikovať cez protokol ANT+, ale aj Bluetooth, takže je zahrnutá aj podpora mobilov.
Garmin Rally wattmetre obsahujú firmvér, ktorý je možné aktualizovať. To sa dá bez potreby odmontovania pedálov vykonať bezdrôtovo z týchto kompatibilných zariadení a mobilov.
Montáž na bicykel
Najsilnejšou zbraňou tejto generácie wattmetrov je jednoduchosť používania a možnosť ich premontovať medzi bicyklami. Na montáž a demontáž postačí vidlicový kľúč č. 15 a.. to je všetko.
Tuná doslova platí – namontuj, nakalibruj, jazdi.
Prirodzene, montáž nových pedálov vyžaduje o pár krokov viacej, čo podrobne vysvetlím, ale potom naozaj aj po prehodení na iný bicykel platí hore spomenuté pravidlo.
Tak poďme montovať.
Prvá vec je demontáž pôvodných pedálov. Buď sa dajú odmontovať 15 kľúčom ale sú aj modely na imbus. Po demontáži kľuky a závity očistite a naneste vrstvu vazelíny.
Môžete pristúpiť k montáží. Pozor, ľavý pedál má ľavotočivé opačné stúpanie závitov a tak uvoľňovanie a uťahovanie je opačné ako ste zvyknutí. Pravý je klasický. Ak potrebujete väčší Q faktor, nezabudnite na podložku.Hotovo.
Pre pripojenie budete potrebovať ešte tzv. Identifikátor pedála, čo je číslo vyrazene na obvode osky. Je menšie tak je ho treba dobre pozrieť a odpísať si ho.
Pripojenie k cyklopočítaču a prispôsobenie Edge
Pripojenie s mobilnou aplikáciou cez Bluetooth
Prvým spôsobom je pripojenie cez Bluetooth. Vybral som príklad, ako sa párujú pedále ku Garmin používateľskému účtu pomocou aplikácia Garmin Connect Mobile.
V prvom rade treba „zobudiť“ pedále. Teda aktivovať vysielanie tak, že sa otočia jednou dvoma otáčkami. Na mobile musíte mať povolene bluetooth. Spustíte aplikaciu Garmin Connect mobile. Cez menu nájdete voľbu Zariadenia Garmin – uvidíte zoznam Vašich aktivovaných zariadení a dolu stlačte Pridať zariadenie. Ak mobil naviaže komunikáciu s Rally, tak sa zobrazí ďalšia obrazovka s vyobrazením výzvy na aktiváciu a že je pripravené na pripojenie. Po stlačení Pripojte ho začne proces párovania a cez tlačidlo štart budete vyzvaný vložiť identifikátor pedála. Následne sa požiada o bluetooth párovanie čím sa proces dokončí.
Týmto priradíte Rally k svojmu kontu a v prostredí Connect sa pridá Rally widget.
Pripojenie k cyklopočítaču Garmin Edge 1030 prostredníctvom ANT+
Obdobne ako pri bluetooth je treba aktivovať vysielanie Rally potočením kľukami. V Edge treba vojsť na stránku so senzormi napríklad potiahnutím prsta zhoda nadol. Ťuknete na snímače, zobrazí sa vám zoznam spárovaných zariadení. Zvolíte Pridať snímač, Hľadať všetko a počkáte kým sa spoja. Ak sa to udeje, zobrazí sa nový Rally ako typ snímača Výkon a s jeho ID.
Zvoľte ho a stlačte Pridať. Následne sa zobrazí do zoznamu spárovaných senzorov.
Nastavenie parametrov
Pre správne meranie je ešte treba nastaviť pár parametrov Rally. V rámci sprievodcu pripojenie ste na to priamo vyzvaný a prvý parameter čo treba dať je dĺžka kľúk. Tento parameter buď viete alebo odmeriate dĺžku kľuky. Ďalšou otázkou je, či chcete nakalibrovať wattmeter pred každou jazdou. Výrobca to odporúča a ak aj ste k tomu vyzvaný, môžete kalibráciu preskočiť.
Kalibrácie je potrebná vždy pri montáži pedálov, pri update firmvéru, po párovaní druhého pedálu, po výmene batérií alebo pri mechanickom zásahu na pedáloch.
Kalibrácia prebieha jednoducho. Držte bicykel rovno, pedále odporúčame mať pootočené vodorovne a nesmiete byť do nich zacvaknutý a spustite voľbu kalibrovať. Na displeji sa bude pár sekúnd otáčať koliesko a nakoniec sa zobrazí číselný údaj o krútiacom momente a to je všetko. Po potvrdení je kalibrácia hotová. Ak sa stane, že počas kalibrácie sa vyhlási chyba, kalibráciu zopakujte.
Ak máte aktívne spojenie s Rally, môžete si na stránke snímačov pozrieť aj podrobnosti o snímači. Napríklad jeho ID, stav batérie, verziu firmvéru, môžete tu nastaviť inú dĺžku kľúk, spárovať a pripojiť druhý pedál wattmetru, prípadne ak wattmeter zjavne ukazuje nesprávne hodnoty (a nebol nakalibrovaný) tak viete vynulovať uhly či spustiť kalibráciu znova.
Možno sa to na prvý pohľad zdá zložité, v skutočnosti úvodné nastavenie trvá pár desiatok sekúnd a nie je to potrebné robiť vždy.
Týmto sme pripravení na jazdenie s wattmetrom.
Kto ešte nemá skúsenosti s wattmetrami, a pozrel si náhodou nejake info, čo dokáže merať, tak bude mať v tých údajoch zmätok. Čo vlastne mám vidieť, čo si mám zobrazovať na displeji?
Tak v prvom rade odporúčam trocha teórie, ktorú postupne budete viac a viac chápať. Stručný súhrn je napríklad na tejto stránke o úvode práce s wattmetrami
https://www.sportreport.sk/index.php/ako-sportovat/pouziva-hw-sw/865-trening-watty-vector
Moje praktické odporúčania sú nasledovné.
Pri bežnom jazdení, alebo aj počas súťaží má každý svoje obľúbené údaje. Od wattmetra by som na takúto stránku pridal parameter 10 sekundový priemer výkonu. Je to spriemerovaná hodnota výkonu za posledných 10 sekúnd a z pohľadu bežného jazdenia sa dá brať ako skoro aktuálny výkon. Tento parameter na rozdiel od kratších sumárov tak nelieta hore dole, na druhú stranu od 30sekundového priemeru reaguje na krátkodobé zmeny záťaže a tak by som to porovnal s aktuálnou srdcovou frekvenciou. Moja hlavné obrazovka pre bežné jazdenie vyzerá takto.
Keď spárujete Rally s Edge, na zozname stránok, ktoré môžete prepínať sa pridá ďalšia stránka vyhradené pre meranie výkonu v pedáloch. Na tejto stránke sa zobrazuje aktuálny výkon, priemerný výkon ako aj maximálny výkon. Zároveň v strede displeja je graficky zobrazená nedávna história výkonu s farebným zobrazením zón vynaloženej námahy – zón výkonu.
V prípade, že trénujete podľa tréningových plánov, ak spustíte takýto tréning, pridá sa ďalšia špecializovaná stránka, ktorá vás dokáže riadiť a vy viete, ako intenzívne máte jazdiť, ešte akú dobu a aký krok bude nasledovať. Keďže jazdíte podľa wattmetra, zobrazuje vám požadovanú námahu v porovnaní s práve vykonávaným tréningovým plánom. Takže viete či máte pridať alebo ubrať. Vzhľadom na to, že intervaly môžu byť aj krátke, meraná veličina je natvrdo 3 sekundový priemer.
Pre trénovanie som si vytvoril ešte ďalšiu vlastnú obrazovku, kde mám prehľad v akej výkonnostne zóne a v akej zóne srdcovej frekvencie sa pohybujem a teda ak mám naplánovanú približnú mieru záťaže, tak či ju spĺňam, prekračujem alebo nedosahujem.
Takto som dostal prakticky 4 stránky na Edge, kde sa mi zobrazuje akým výkonom jazdím a podľa toho či a ako trénujem, mi každá stránka prináša ešte doplňujúce údaje, aby som jazdil podľa plánov.
Posledným tipom čo viem dať v tejto oblasti je zapnúť údaje o 10s výkone na mapovej stránke. Toto používam na dovolenkách v neznámom teréne, kde sa nechávam navigovať a zároveň v kopcoch vidím, či radšej mám zvoľniť aby som neprepálil tempo.
Prvé jazdy
Ked už máme takto nakonfigurovaný Edge a Rally, tak príprava na jazdenie je jednoduchá. Vonku si počkajte na príjem satelitov, medzitým ak ste potočili pedálmi tak dostanete výzvu na kalibráciu wattmetra. Tú vykonáte a môžete vyraziť.
Medzi prvými jazdami by som určite odporučil zajazdiť test FTP prahu.
Existuje veľa testov na zistenie tejto hodnoty. Najbežnejší je 20 minútový test do plnej záťaže a následne Garmin GPS cyklopočítač prepočíta hodnotu FTP - Functional Threshold Power, teda koľko wattov viete trvalo maximálne vydať za jednu hodinu. Táto hodnota je základom definovania výkonových zón a čo je dôležité poznať, mení sa počas sezóny podľa aktuálnej výkonnosti. A práve točenie sa okolo tohto parametru a tréningových zón je tou pridanou hodnotou wattmetrov.
Tréningové zóny
Ak už zmeriate vaše FTP, viete spočítať tréningové zóny výkonu podľa percent odvodených od FTP, čo je všeobecne akceptovaný odbornou verejnosťou a na základe zón sú postavené tréningové plány. Každá tréningová zóna je vhodná na určitý rozvoj schopností a prirodzene tréningy v zónach majú určité pravidlá a limity.
Zóna 1: Aktívne zotavenie < 55% of FTP
Zóna 2: Vytrvalosť 56–75% of FTP
Zóna 3: Tempo 76–90% of FTP
Zóna 4: Laktátový prah 95–105% FTP
Zóna 5: VO2 Max 106–120% FTP
Zóna 6: Anaeróbna vytrvalosť 121–150% FTP
Zóna 7: Maximálna sila a šprint nad 150% FTP
Na základe týchto zón sa zostavujú tréningové plány a takýto si môžete cez sprievodcu vyklikať na connect.garmin.com. Zjednodušene platí, že ak chcete rozvíjať vytrvalosť či po zime základ, jazdite v zónach Z1, Z2, ak chcete zlepšiť časovku či priemernú rýchlosť tak zaraďte aj Z3 a Z4. A ak chcete byť rýchly a dobrý v šprintoch, treba pridať aj vyššie intervaly v Z5, Z6, Z7.
V prostredí Garmin Edge si môžete nastaviť, aby sa FTP a prahy či ďalšie dôležité veličiny sami nastavovali ak pride k ich zmene. Takto si zabezpečíte, že počas celej sezóny máte aktuálne spočítané zóny.
Pripomeniem ešte jednu dôležitú vec. V Edge v nastavení zón máte na výber nastaviť zóny podľa vyššie menovaného spôsobu – 7 zón ale je aj možnosť vybrať alternatívnu metodiku podľa vedca Coggana, ktorá sa skladá z 9 zón. Toto je dôležité si uvedomiť a nepopliesť aby ste nezobrali 9zónový model a tréning podľa 7 zónového. Tak toto si v Edge skontrolujte a nastavte!
Analýza po jazde
Už vieme, čo vidíme počas jazdy a aj niečo o tréningových zónach, tak sa teraz poďme pozrieť, čo Rally 100 zaznamenáva. Na prezeranie máme v princípe 3 možnosti. Prezeranie v Edge, prezeranie záznamu v mobile a prezeranie na počítači na connect.garmin.com.
Prezeranie v Edge 1030
Záznam jazdy po ukončení a uložení nájdete v histórii. Z pohľadu wattmetra uvidíte sumárne a štatistické údaje.
Za pozretie stojí aj rozdelenie srdcovej frekvencie a výkonu podľa zón.
Prezeranie v mobile cez Garmin Connect Mobile
To je už vhodnejšia platforma a tak okrem toho čo máte v Edge, pribudli aj grafy.
Hlavne tento fialový grafický priebeh je to najdôležitejšie z wattmetra.
Prezeranie v počítači cez connect.garmin.com
Prirodzene, najlepšie si záznam prezriete na veľkej obrazovke počítača. Na Connecte je veľké množstvo náhľadov tak aspoň tie základné.
Okrem samotného výkonu môžete sledovať aj ďalšie odvodené metriky, ktoré Garmin poskytuje. Tie slúžia hlavne na zorientovanie, ako sa vaša výkonnosť posúva v čase, aké zaťaženie tréningu ste absolvovali či ako ste v poslednom období intenzívne trénovali a či je to v súlade s plánmi. Na to slúžia údaje ako Training Status – Tréningový stav, Training Load Balance – Tréningová záťaž, Daily Suggested Workouts – navrhované tréningy, VO2Max a pod.
Skrátka číslami a grafmi sa môžete doslovne prehrabávať a postupom času im budete rozumieť viac a viac. Tiež čoskoro zistíte, že sa nedá upnúť len na jeden parameter, ale treba si všímať trendy viacerých údajov a potom sa dokážete efektívnejšie zlepšovať.
Upgrade kit RS 200 rozbalenie a montáž s konfiguráciou
S verziou wattmetra v jednom pedáli budú spokojní určite rekreační či hobby jazdci. V plnej miere umožňuje riadiť tréning a kontrolovať tréningový proces tak, aby bo čo najefektívnejší.
Obojstranná varianta wattmetrov umožňuje sledovanie mnohých ďalších dynamických parametrov. Tie napomáhajú k maximalizácii efektívnosti prenosu sily na pedál, pomáhajú odstraňovať zlozvyky alebo jemne odladiť spojenie nohy a pedálu. A aj to môže byť prínos k zlepšeniu.
Preto aj Garmin ponúka tzv. Upgrade kit, kedy si môžete dokúpiť pravý pedál s wattmetrom, spárovať ich spolu a tak merať podstatne viac veličín.
Ako vyzerá taký kit?
Bude vám dodaný v podobnej ale menšej krabičke, kde sa nachádza pravý pedál s integrovaným wattmetrom.
Na oske pedála je tiež vyznačený jeho Identifikátor pedála, ktorý budete potrebovať k ďalšej konfigurácii.
Pôvodný pravý pedál (bez wattmetra) môžete z bicykla odmontovať. Namiesto neho namontujte tento pedál 15 kľúčom a dotiahnite. To je z pohľadu montáže všetko.
Teraz je potrebné pravý pedál spárovať s ľavým a cyklopočítačom Edge. Zapnite Edge a vojdite do zoznamu senzorov. Potom potočte s kľukami, aby sa rozbehla komunikácia. Uvidíte, že ste pripojený s ľavým snímačov (vysvietený). Ťuknite naň a pozrite jeho podrobnosti. Prejdite a spodnú časť volieb, kde vyberte položku Spárovať pravý snímač výkonu.
Edge si vypýta zadať Identifikátor pravého pedála. Nastane párovanie oboch pedálov medzi sebou a s Edge.
Následne sa zmení aj ponuka volieb Rally wattmetra, pribudla položka Dynamika cyklistiky a možnosť voľby zrušenia spárovania. Tým je proces párovania ukončený. Keďže sa týmto zmenilo nastavenie konfigurácie wattmetrov, treba ešte Vynulovať uhly spínača a vykonať kalibráciu wattmetrov.
Takto sme dostali variatu s wattmetrami v oboch pedáloch a teda vlastne modelu Garmin Rally RS 200.
Nastavenie parametrov a dynamické parametre.
Máme teda dva wattmetre a môžeme nastaviť čo majú merať. Predovšetkým sa jedná o zapnutie alebo vypnutie Dynamiky cyklistiky.
Vypnutá dynamika cyklistiky
Ak máte vypnuté meranie dynamiky cyklistiky, tak Rally meria s oboma pedálmi výkon a pribudlo porovnanie koľko wattov na pedál tlačíte a pomer medzi ľavou a pravou nohou/pedálom.
Proti jedno pedálovom wattmetri teda na stránke wattmetra uvidíte nové údaje v reálnom čase. V hornej časti vidíte akou silou práve tlačíte na ľavý a pravý pedál a v spodnej polovičke sa striedavo prepína obrazovka s grafickým vyobrazením pedálov s obrazovkou o priebehu podaného výkonu za posledné obdobie a s aktuálnou, priemernou a maximálnou hodnotou zmeraného výkonu.
Pri analýze na mobile alebo v pc pribudne graf vyváženia výkonu medzi ľavým a pravým pedálom a rozšíria sa štatistické údaje o tieto veličiny.
Takto napríklad môžete sledovať ako rôzne zaberáte s nohami na rovine a v kopci. Prípadne uvidíte, či je pomer síl v poriadku v rozsahu 1-2% alebo máte väčšiu nerovnováhu a to by sa už malo riešiť.
Zapnutá dynamika cyklistiky
Ak zapnete meranie dynamiky cyklistiky, tak sa dostanete k podstatne viac údajom a grafom. Má to však jednu daň a to výdrž batérie v Rally. Tá sa vtedy skráti až o tretinu. Pri tomto režime niekoľko sto krát za sekundu meria údaje zo senzora a tak dokáže vyhodnocovať napríklad či máte nohy v osi pedála, či sedíte v sedle alebo zo sedla a osobitne spočítava štatistiku, meria v akom uhle začínate zaberať a v akom rozsahu krútenia máte maximálne efektívny prenos sily. Patrične to uvidíte aj na displeji Edge, aj v Connect mobile či pc connect.garmin.com. Či už číselne alebo aj graficky.
Na Edge je stránka pre wattmeter nasledovná, v hornej časti vidíte vyvíjaný výkon na pedál a celkovo, ako aj grafické zobrazenie, v akej časti kruhového pohybu prenášate silu. V strednej časti je zobrazená vaša pozícia nohy na pedále a v spodnej časti číselné údaje o uhloch záberu.
Tiež si tieto údaje môžete dať zobrazovať na niektorú z iných obrazoviek.
V počítači a v Connect mobile potom pribudnú takéto grafy a štatistiky.
Čo z toho môžeme vyčítať? Napríklad že máme posunutý kufor na tretre a treba ho upraviť, že napríklad točíme nohy do štvorca alebo nezaberáme v dostatočnom rozsahu, čo sa dá pri mladých jazdcoch ešte vycepovať alebo ako vplýva stúpanie alebo postaviť sa zo sedla na plynulosť a rozsah šliapania. Skrátka fyziologická analýza.
Údržba HW a SW
Tu spomeniem len pár základných pravidiel.
Držme pedále v čistote a riadne pripevnené.
Sledujme stav batérie. Lebo sa vybije práve vredy keď to potrebujete najviac. Stav je vidno na stránke so záznamom.
Ak máte obojstranné wattmetre tak meňte batérie v oboch pedáloch naraz. A potom nakalibrujte.
Áno kalibrácia je dôležitá, nemusí byť každú jazdu, ale čo najčastejšie. Ak zabudnete pri montáži či pri výmene batérií na resetovanie uhlov či kalibráciu, budete dostávať nezmyselné údaje.
Ako väčšina elektronických prístrojov, aj Rally má svoj firmvér a svoje chyby. Ak je teda nový firmvér, v dohľadnom čase ho aktualizujte napriklad cez Edge,voľbou cez aktualizáciu softvéru (tú do edge dostanete cez wifi či Garmin express).
Aktualizácia trvá asi 5 - 7 minút za poblikávania led v pedáloch. Nezabudnite potom na reset uhlov a kalibráciu.
Záverom
Možno pridlhým článkom som chcel ukázať, ako aj nováčik si môže kúpiť wattmeter, sám si ho namontovať, pripojiť, nastaviť a úspešne používať. Hlavná výhoda wattmetra je jasná, efektívne trénovanie pod plnou kontrolou. Wattmeter v prevedení Rally je veľmi jednoduchý na použivanie, s minimálnymi potrebami na údržbu a ľahko prenositeľný z bicykla na bicykel.
Daňou za tieto funkcie je stále dosť vysoká cena. Odporúčané koncové ceny sú tieto:
Rally RK/RS 100 649Eur
Rally XC 100 699Eur
Rally RK/RS 200 1099Eur
Rally XC 200 1199Eur
Rally RK/RS 100 Upgrade pedál 549Eur
Rally XC 100 Upgrade pedál 599Eur
Foto: Garmin alebo sportreport.sk
Screenshoty: Garmin Edge 1030, Garmin Connect mobile app, connect.garmin.com
Poďakovanie za zápožičku patrí zastúpeniu Garmin na Slovensku