Skúsenosti s Garmin Edge Explore 1000
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Športovec používa HW SW
Novinka jesene 2015 od Garminu ma svojim komplikovaným názvom spočiatku miatla. Nevedel som si tento nový model zaradiť. Až keď sa mi dostal do rúk a mohol som sa s ním trocha pohrať, zistil som jeho určenie. Garmin Edge Explore 1000 je totiž cyklistický top model odvodený hardvérovo od modelu Edge 1000, ale svojim systémom a ovládaním určený hlavne pre cykloturistov a hobby jazdcov, ktorých od modelu Edge 1000 neodradila ani tak cena, ako skôr jeho viac komplikované ovládanie, nastavovanie a celkovo orientácia na naháňanie sa za výkonmi a tréningami. Tak toto v Edge Explore 1000 nenájdete. V tomto modeli sa kladie dôraz na priamočiarosť obsluhy a aby bol čo najviac nápomocný a užitočný pri turistických výletoch alebo v neznámom kraji. Ak vás zaujíma, v čom sú teda tie rozdiely, prečítajte si túto recenziu ďalej.
Takže je tu otázka, prečo si nedopriať ten najlepší hardvér od Garminu s dostatočne veľkým a prehľadným displejom, na ktorom sa dobre číta mapa, ale ktorý zbytočne neotravuje, že mám pridať, alebo nenúti prejsť nejaký kus cesty rýchlejšie, ako je to príjemné. Možno aj takto si položili otázku v Garmine a tento model je odpoveďou na ňu. V Edge Explore 1000 teda nenájdete pokročilé a intervalové tréningy, ani STRAVA segmenty, ani fiktívneho súpera, ani viaceré profily pre rozličné športy, nenájdete tu pokročilé metriky z wattmetrov a znížený je počet nastaviteľných obrazoviek. Naopak, ako bonus tu nájdete navyše podporu pre vybrané typy e-bikov a novinku – systém hlásiaci nepredvídateľné situácie, resp. vašu nehodu. Okrem toho je tu podpora mapových funkcií, ako aj komunikačných funkcií so smart mobilmi. A najmä je tu prepracovaný a značne zjednodušený používateľský interfejs. Je to vlastne dospelejší a prepracovanejší model Garmin Touring v kvalitnejšom hardvéri požičanom od Edge 1000. K tomu je lákavá dokúpiteľná ponuka ANT+ príslušenstva v podobe rôznych typov pulzmetrov, merača výkonu na bicykli Vector, snímača rýchlosti a kadencie, Varia systém svetiel a radaru, ako aj ovládania Garmin Virb kamery.
Poznávame Edge Explore 1000
Balenie je obdobné ako pri ostatných Garmin Edge prístrojov a balíček obsahoval Edge Explore1000, vysunutý a bežný držiak na bicykel, USB kábel, príručky a manuály a ešte aj diaľkové ovládanie s montážou na riadidlá a silikónové ochranné púzdro.
Edge Explore 1000 je rozmerovo identický s Edge 1000, teda má:
rozmery 11.2 x 5.8 x 2.0 cm
veľkosť displeja 3.9 x 6.5 cm / 7.6 cm uhlopriečka, dotykový aj s ovládaním v rukaviciach
hmotnosť 114 g
GPS GLONASS
barometer, vstavaný teplomer
interná pamäť 8GB s mapou cyklomapaEU na základe openstreet maps
pripojenie pre micro SD a SK TOPO v.4 na priloženej micro SD karte
Odporúčaná cena je 490 Eur
Kto zo zdravotných dôvodov alebo z pasie túži po ďalšom príslušenstve, tak si môže k tomu dokúpiť a spárovať napríklad pulzmeter, senzor rýchlosti, kadencie, Vector wattmeter a údaje z nich dostane na displej a do záznamu. Omnoho viac však k nemu pristanú príslušenstvá ako Varia radar a svetlá či kamera Virb, ktoré sa dajú z Edge Explore aj priamo ovládať.
Nastavenie a obsluha
Po zapnutí prístroja okamžite zaujme iná hlavná obrazovka, viď obrázok.
Na nej je šesť ovládacích ikon plus gestom potiahnutím na displeji zhora nadol sa zobrazí stavová lišta.
Najväčšou ikonou prepneme GPS do režimu záznamu, teda do údajových polí či mapou. Stlačením pravého dolného fyzického tlačidla spustíme záznam... ale tam ešte nie sme. Poďme späť na hlavnú obrazovku (ťuknutím do dolnej časti displeja vyskočia ovládacie ikony a poklepaním na domček sme v hlavnom menu). To, že Edge Explore sa orientuje najmä na cykloturistiku a navigáciu je vidno už na úvode.
Prvou menšou ikonou je kam viesť, čím sa spustí proces výpočtu navigácie k cieľu. Po stlačení sa zobrazí menu s možnosťami o aký cieľ sa jedná. Buď sa vyhľadá z POI databázy, ktorú obsahuje mapa (adresy, mestá, križovatky, obchody...), alebo si miesto môžem nájsť priamo na mape – Prezerať mapu, je možné ukladať do prístroja vlastné body a dať sa k nim navigovať cez uložené body a je tu k dispozícii aj história hľadania cez posledné nálezy. Ak požadovaný bod vyhľadáme, ten si môžeme dať zobraziť na mape a stlačením Choď sa spustí výpočet navigačnej trasy podľa prednastavených parametrov.
Druhou ikonou sú Dráhy. Je to iný spôsob navigácie a to buď podľa už predtým prejdeným záznamom z histórie – Aktuálne jazdy, alebo z uložených dráh ktoré sa vytvorili z historických záznamov alebo v počítači nad mapou či stiahnutím z internetu. Je možné vytvoriť dráhu aj priamo v prístroji pomocou priebežných bodov. Poslednou možnosťou, ale o to zaujímavejšou, je ponuka Okružná dráha. Tu sa dá pomocou pár parametrov, ako je napríklad približná dĺžka okruhu, zadať požiadavky a nechať na prístroji, nech nám navrhne tri verzie okružnej jazdy podľa „svojho uváženia“. Je to celkom zábavná funkcia a s občas prekvapujúcimi návrhmi a preto sa k nej ešte vrátim. Týmito rozličnými spôsobmi vybraté dráhy sa dajú zobraziť na mape alebo sa dá spustiť podľa nich navigácia cez tlačidlo Jazda.
Tretia ikona História slúži na prezeranie záznamov v prístroji, či zobrazenie kalendára s výjazdmi, prípadne iné štatistické výstupy ako sú osobné rekordy či sumárne údaje.
Štvrtá ikona Kontakty úzko súvisí s novou funkciou identifikácie nehody. Pre túto funkciu je dôležité prístroj spárovať s kompatibilným smartfónom a zadefinovať v aplikácii Garmin Connect Mobile záchranné kontaktné čísla. Edge Explore 1000 obsahuje v sebe vstavaný akcelerometer a v prípade nastavenia parametrov a aktivácie tejto vlastnosti, sa v prípade nehody zaznamená otras v prístroji a cez smartfón sa pošle na kontaktné číslo sms so žiadosťou o pomoc. Podmienkou je teda mať kompatibilný telefón, nakonfigurovanú funkciu a v daný moment byť v GSM dosahu. Nastavenie popíšem neskôr.
Potom na hlavnej obrazovke zostáva posledná voľba – Nastavenie. Pod touto voľbou sa nastavuje všetko potrebné, aby prístroj slúžil tak ako má a ako očakávame. Tak si to prebehnime.
- nastavenie aktivít - Edge Explore má len jeden profil, tak to pôjde rýchlo. To, že má jeden profil neznamená, že sa dá použiť iba na jednom bicykli a nikdy inak. Bez problémov môžete prenášať Explore na viaceré bicykle, či robiť turistiku alebo vykonávať inú činnosť. V tomto menu môžete vykonať prispôsobenie napríklad pre spôsob výpočtu smerovania, ak vykonávate inú činnosť, inak nastavenie, ktoré tu vytvoríte väčšinou bude vyhovovať pri každej aktivite.
Obrazovky s údajmi - Predovšetkým si tu nakonfigurujete počet obrazoviek, polia na nich a aké údaje sa majú zobrazovať.
Mapa – tu si nastavíte zobrazovanie mapy, orientáciu, podrobnosti, mierka, prípadne aktivujete niektorú s z máp v prístroji ak ich je viac.
Smerovanie – tu ovplyvníte, ako sa má počítať navigácia podľa mapy. Režimom smerovania nastavíte typ dopravného prostriedku, ale aj jeho jemnejšie detaily (Režimy cestná, horská cyklistika, auto, moto, peši..), spôsob výpočtu (minimalizovať vzdialenosť, čas, stúpanie) prípadne doladiť nastavenia obmedzeniami, ako je vyhnúť sa nespevnených či úzkym cestám, alebo plateným cestám a pod. Toto nastavenie zásadným spôsobom ovplyvňuje výpočet navigačnej trasy.
Upozornenia – tu si môžete zapnúť alebo vypnúť upozornenia (časové, vzdialenostné, kalórie výkony...)
Automatické funkcie ako autolap, autopause, režim spánku, rolovanie obrazoviek
Upozornenia časovača – či nastavené upozornenie je raz alebo opakovane
- Snímače – tuná si spárujete a nastavíte parametre ANT+ snímačov ako pulzmeter, rýchlomer, wattmeter, Varia, diaľkový ovládač....
- Bluetooth – spárovanie s telefónom
- prenosy zariadení – možnosť prenášať údaje medzi jednotlivými kompatibilnými Garmin prístrojmi priamo medzi sebou
- Wifi – šikovná vlastnosť. Ak tu nastavíte wifi, napríklad domácej siete a nastavíte aicky odoslať, tak po ukončení aktivity ak prídete do dosahu nastavenej wifi, prístroj začne hneď odovzdávať údaje na Garmin Connect bez potreby pripojenia s počítačom . Toto sa najlepšie konfiguruje cez PC Garmin Express.
- systém – nastavíte tu režim gps/glonass, kalibráciu výšky, uloženie waypointu – označenie pozície, nastavenie farebnej schémy, jasu, podsvietenia, jednotky merania, uloženie záznamov, aktiváciu funkcie evidencie havárie, tóny, jazyk, reset....
- profil používateľa – parametre ako vek výška váha...
- tréningové zóny – keď sa predsa len rozhodnete trošku riadiť intenzitu aktivity, tak pre spätnú kontrolu si nastavte zóny srdcovej frekvencie či výkonu podľa aktuálnych údajov.
A to je s úvodnou obrazovkou všetko – vlastne v hornej časti displeja vidíte ešte teplotu, čas, stav batérie, s ktorým príslušenstvom ste v spojení a či máte gps fix.
Okružné jazdy
Teraz plním sľub a popíšem ako sa tvoria okružné jazdy. Pre spestrenie cyklistiky, alebo keď ste unavení z rovnakých trás vo vašom okolí, okružné jazdy môžu vniesť vzruchu v bežnom živote. Veď nechať niečo spočítať prístrojom a potom ísť trasu podľa neho môže mať všelijaký výsledok, len nie rutinnú nudu.
Čo na to potrebujeme: 114gramov hardvéru, aspoň jednu a čo najlepšiu routovaciu mapu, vhodný dopravný prostriedok (bicykel), odhadovanú mieru stresovania (vzdialenosť) a priestor, kde experiment vykonáte.
Postup: do hardvéru primiešate správnu mapu (a vlastne nemusíte, už jednu máte v prístroji). Necháte si ju aktivovať / zobraziť. Nastavíte typ smerovania (napríklad cestný bicykel a vyhýbať sa nespevneným cestám), výpočet podľa najkratšej vzdialenosti, potom pristúpite k voľbe dráhy - okružná dráha a vyberiete približnú vzdialenosť, miesto štartu a prípadne svetovú stranu, ktorou sa chcete vydať. Ak ste všetko nachystali, dajte to celé miešať stlačením tlačidla Hľadať. Nechajte povariť pár desiatok sekúnd až minút a postupne budú na obrazovke vyskakovať tri upečené produkty. Tie si môžete prezrieť, vybrať tú správnu, či dačo zmeniť a nechať piecť opäť. A nakoniec čo si navaríte, to si aj zjedzte. Navigáciu vybranou trasou spustíte stlačením Jazda. Potom už len musíte nasadnúť na ten cestný bicykel, spustiť záznam trasy a jesť a tráviť váš produkt. Za kvalitu neručím, len mám tušenie blízke k istote že cestou zažijete prekvapenia.
Ale teraz trocha vážne. Je veľa oblastí (hlavne smerom na západ od našich hraníc, kde aj takáto jazda naslepo je dobre realizovateľná), vždy to však závisí, do akej miery je presná mapa. Ale o tom inde. V každom prípade s trochou improvizácie a nadhľadu sa dá aj u nás bezpečne absolvovať netradičný okruh.
Navigácia podľa dráhy a Prepojenie s PC
No dobre, ak máte voči okružným jazdám nedôveru, existuje aj iná možnosť. Vyskúšajte jazdu niekoho iného, alebo si v počítači naplánujte jazdu a nechajte sa ňou viesť. Najjednoduchšie sa to dá vykonať tak, že si na internete (napríklad na Garmin Connect) vyhľadáte zaujímavú trasu a stiahnete do počítača. Najlepšie vo formáte gpx. Keď pripojíte Edge Explore 1000 k počítaču ako ďalší disk, uvidíte jeho vnútornú adresárovú štruktúru. Každý adresár slúži k niečomu a v recenziách iných prístrojov som to už viackrát opisoval. Pre tieto účely je dôležitý priečinok Newfiles, do ktorého vybranú trasu vo formáte gpx uložíme. Po odpojení prístroja od počítača nabehne jeho systém a počas tohto kroku si skonvertuje túto naplánovanú trasu do priečinka Courses a bude dostupné z hlavného menu cez ikonu dráhy. Potom stačí si túto dráhu v prístroji vybrať a dať sa podľa nej navigovať. Fialovou čiarou na mape bude ukazovať, kadiaľ ísť a vám stačí už len nasledovať čiaru.
Smart funkcie a hlásenie nehody
Smart funkcie sú prakticky tie isté, ako pri Edge 1000, teda po spárovaní s telefónom cez bluetooth (viď recenziu Edge 1000), sa s pomocou aplikácie Garmin Connect Mobile dajú zobrazovať na prístroji hlásenia z mobilu, aktualizovať predpoveď počasia, nahrávať alebo sťahovať záznamy z Garmin Connect či aktivovať Live Track, teda online prenos kde sa nachádzate, či už pre vašu manželku, priateľku, či kamaráta čo musí pracovať. Tieto funkcie som už viackrát prezentoval a tak pridávam len pár screenshotov z aktualizovanej mobilnej aplikácie Garmin Connect Mobile, tá sa totiž v poslednom čase výrazne vizuálne zmenila.
A keď sme už pri tejto aplikácii, poďme si nakonfigurovať systém hlásenia nehody. Najprv je treba spárovať GPS s mobilom cez bluetooth. Po spárovaní je potrebné spustiť aplikáciu Connect Mobile. Po spustení sa zobrazí požiadanie o Rozpoznanie dopravnej udalosti. Po vyplnení mena, mesta a núdzového kontaktu v mobile sa na Edge Explore 1000 zobrazí informácia o nastavení funkcie rozpoznania dopravnej udalosti a táto sa sama aktivuje. Praktické skúšanie funkčnosti hlásenia radšej vynechám.
Mapy, mapy, mapy
Pre Garmin Edge Explore 1000 sú mapy jednou z kľúčových funkcií a aj preto je v prístroji predohraná mapa Cyklistická mapa Európy 2015.30. Vychádza z voľne dostupných zdrojov openstretmaps a aktualizuje sa 2 - 3 krát ročne prostredníctvom Garmin Express. Pokrývajú prakticky celú Európu. Má optimalizovanú farebnú schému, ktorá nie je ani tak veľmi estetická, ale je jasne zreteľná na Edge prístrojoch. Aj kvôli tomu sú z nej vylúčené určité typy objektov ako napríklad budovy v mestách, pretože by to znižovalo čitateľnosť mapy ale najmä zvyšovala objem dát. Ponechané boli POI body ako sú hotely, obchody reštaurácie a pod, ku ktorým sa môže dať navigovať. Routing prirodzene optimalizuje cyklistiku a podľa kvality podkladov vie rozlične počítať trasy pre cestný a horský bicykel.
Ako bonus je od Conan pribalená aj SK topo v4 resp jej topo či cyklovrstva.
Pre Slovensku určite rád spomeniem aj SK Freemap mapu, ktorá sa takmer denne aktualizuje a podrobnosť na dobre zmapovaných územiach je až na úroveň obrysu budov.
Počas testovania som vyskúšal aj openmtb mapu s prispôsobeným routingom a farebnou schémou.
A aj cestnu variantu Velo maps
Presnosť, aktuálnosť a podrobnosť máp na základe Openstreet maps za posledné obdobie nesmierne pokročila a nebojím sa tvrdiť, že tieto mapy dokážu konkurovať komerčným mapám. Voľne dostupné mapy podľa môjho názoru dokážu dokonca rýchlejšie reagovať na zmeny ktoré sa dejú, pretože tieto zmeny môže do máp nahlásiť a zaznamenať každý. Vznikne nový cyklotrasa? Pribudla obchádzka či nová cesta, nie je problém toto mať zaznamenané o pár dní v prístroji. Aj kvalita výpočtu smerovania narástla na použiteľnú úroveň. Samozrejme, vždy matematický výpočet sa bude v určitých momentoch odlišovať od skutočnosti, a takto spočítaný návrh vás kvôli pár metrov môže odviesť z hlavnej cesty niekde po sídlisku a o chvíľu vás elegantne vráti späť, a to je to čaro či prekvapenie, čo som spomínal vyššie. Proti tomuto pomôže buď znalosť okolia, alebo predvídavosť či lepšie čítanie mapy. Tiež som sa stretol pri takomto spôsobe navigácie, že som nečakane prišiel k nepriechodnému plotu či múru. Vtedy si spomeňte na toto – našli ste niekde nepresnosť v mape? Označte a opravte ju na openstreetmaps.org
Nastavenie a viditeľnosť jednotlivých mapových sád je možné ovládať cez hlavné menu – Nastavenie aktivít – mapa – Mapové údaje.
A parametre výpočtu smerovanie sú v menu hlavné menu – Nastavenie aktivít – smerovanie.
Pre správne fungovanie smerovania zdôrazním, aby ste mali zapnutú v danom regióne len jednu routovateľnú mapu, ak máte nad oblasťou viacero routovacích máp, ostatné si v nastavení vypnite.
Mapové sady v prístroji sú v adresári Garmin a môžu mať voľné pomenovanie, tak pridávať a odoberať sady nie je problém bez toho aby ste omylom neprepísali ostatné mapy. Štandardne sa totiž pri posielaní mapy do prístroja používa názov gmapsupp.img a niektoré prístroje povoľujú iba drobné variácie tohto mena. Tuná je to však voľnejšie a odporúčam pre tých čo sú v tom zbehlí si jednotlivé mapové sady premenovať.
Garmin Edge Explore podporuje aj Custom maps či Birdsmap bitmapové podklady, a aj kvalitné letecké snímky na tomto dispeleji sú dobre čitateľné.
Prax a zhodnotenie
Ani som sa nemusel predstaviť do cieľovej skupiny, pre ktorú je Edge Explore 1000 určený. Ja v nej prakticky som a býval som. Tento prístroj je skrátka určený pre cyklistov, či už turistov, čo naťažko cestujú z miesta do miesta, ale aj pre hobby jazdcov, čo si občas vyrazia na nejaký ten maratónik či časovku, ale ich jediným tréningovým plánom je hlavne jazdiť. Či už naplno alebo voľne, mtb či ceste, ale k svojim aktivitám a radosti nepotrebujú byť riadení presne dávkovanými intervalovými tréningami a podrobnými tréningovými plánmi. Toto v tom prístroji nenájdete. Ani vás nebude obťažovať, že aha odtiaľto ktosi určil segment závodenia, tak šup na plné obrátky. Dobre, keď si prejazdím svoju trasu, tak keď som prešiel dáky segment, na Garmin Connecte sa mi to zobrazí, a ak by som aj veľmi chcel, tak si ten úsek dva zapamätám. Zato ak chcem, pre svoje zdravie, či pre aké také cieľavedomejšie zvyšovanie kondičky, môžem si dokúpiť a spárovať pulzmeter, merač otáčok kolesa či kadencie, dokonca aj wattmeter a Edge Explore 1000 tieto údaje zaznamená a zobrazuje. Dôležité je, že mám pred sebou dostatočne veľký displej, kde vidím jasne údaje a kde poriadne vidím mapu.
Čo sa k tomuto prístroju hodí? Živo si ho viem predstaviť na viacdňových výletoch po vzdialených krajoch, kde sa potrebujem zorientovať na mape kde čo je. Vtedy je k nezaplateniu dostatočne veľký displej a rýchle odozvy. Kto rád cestuje a poznáva, určite si časom bude chcieť obstarať aj akčnú kameru. Model Garmin Edge Explore 1000 nápadne našepkáva, že ak si kúpite od Garminu aj kamerku Virb, budete ju môcť ovládať z Explorera tým že si ju spárujete a z ovládate. Je to pohodlné a praktické. Pre úplne pohodlných je k prístroju pribalený diaľkový ovládač, ktorý si môžete pripojiť na riadidlá čo najbližšie k rukám na ich dosah a ovládanie Explorera máte na načiahnutie prsta. Taktiež si viem k Exploreru predstaviť Varia svetelný a radarový systém. Prechádzate hustou zástavbou, často v neznámom meste a navigácia vás posiela odbočiť doľava. Nie je toho dosť na to, že hľadáte, kam presne treba odbočiť, okolo vás sú autá, chodci, ukazujete rukou zmenu smeru, ešte brzdíte a zatáčajte a otáčajte sa, ako je to za vami, koľko áut. Občas sa z takejto situácie stane stresujúca chvíľa, ktorá nepríjemne vyskočí po kope príjemných udalostí. Pomocou radaru Varia sa nemusíte dať dotlačiť až potiaľ. Upozornenie, čo sa deje za vami, koľko áut, ako ďaleko, alebo že máte voľný manévrovací priestor, a to na displeji Explorera, sú tou kamarátskou funkciou, ktorá vám pomôže nerobiť zmätok na poslednú chvíľu. Na displeji uvidíte či môžete bezpečne odbočiť, alebo počkať, kým sa premávka okolo vás neukľudní.
Takto nejako vidím až maximálne využitie Garmin Edge Explore 1000. Veď nie každý kto ocení kvalitné prevedenie, rýchle odozvy prístroja a dobrú čitateľnosť musí nevyhnutne byť spájaný s pretekaním a naháňaním wattov a keď to peňaženka dovolí, tak prečo si nespríjemniť jazdu užitočnými informáciami.
Teraz nastal čas teóriu vyskúšať v praxi. Spočiatku som vzhľadom na ročnú dobu nebol nadšený, že Edge Explorer 1000 vyšiel a dostal sa ku mne na konci sezóny v zime, kedy nie je už bicyklovanie príjemné, ale priviedlo ma to aj k viacerým poznatkom, čo by som možno v lete tak neocenil. Prístroj som nepoužíval len na bicykli ale použil som ho aj ako navigátor pri túre a áno, ide to aj tak.
Ale poďme k bicyklu. Nový Edge Explore 1000 som si nastavil podľa referenčného Edge 1000, napároval senzory, všetko malo hladký priebeh. Explore má jeden profil aktivity, takže v prípade viacerých bicyklov, či pri ďalších aktivitách nedokážete napríklad sledovať, koľko ste na ktorom bicykli odjazdili, ale to je asi tak všetko, čo sa dá vyčítať. Inak to ide samé, Zapnete vonku prístroj, ktorý po pár sekundách nabehne a sledujete, ako sa vám zachytávajú GPS signály a príslušenstvo. Potom stačí len vojsť do režimu merania a spustiť stopky. Jednoduché aj pre netechnického laika. Presúvaním prsta z prava doľava po obrazovke si prepínate obrazovky a údaje na nich. Prípadne si zobrazíte mapu s pozíciou na nej. Chlad ma donútil navliecť si rukavice, ale aj v nich nebol problém Edge Explore ovládať. Je to všeobecne príjemná vlastnosť Edge dotykových prístrojov, že je možné ich používať v rukaviciach. Ak zaprší, Expore nemusíte dakde schovávať, a ani kvapkajúci dážď vám nebude obrazovky prepínať. To sa môže stať skôr vtedy, keď si chcete zotrieť obrazovku a tým vykonáte aj patričné riadiace gesto. Explore je nielenže vodotesný v daždi, ale má aj vysoký rozsah pracovných teplôt, tak ani na priamom slnku či väčších mrazoch nie je problém ho používať. Keď už som pri ovládaní, tak pre nováčika je nové, a občas na to môže zabudnúť, že záznam sa nezačne po zapnutí prístroja, ale spustením tlačidla start. Ak ho nestlačíte, záznam nebude. Explore však vie zobraziť info, že sa hýbete a či chcete spustiť stopky. Záznam môžete prerušiť tým istým tlačidlom, vtedy sa na displeji zobrazí možnosť ukončiť jazdu. To môže byť troška zmätočné, ako sa to stalo môjmu kamarátovi. Po stlačení tohto softvérového tlačidla totiž môžete záznam ukončiť a uložiť, alebo vymazať. Ak chcete pokračovať ďalej, stačí opäť stlačiť fyzické tlačidlo štart (vpravo dole) a záznam ide ďalej. A to aj po predchádzajúcom vypnutí prístroja.
Ďalší tip pre nového majiteľa je v prípade mapy aická mierka. Je fajn, keď máte spustenú navigáciu a tá mení mierku mapy, keď sa priblížite napríklad ku križovatke. Ale občas to nemusí byť vhodné, lebo popri tom sledujete okolie mapy alebo odhadujete vzdialenosť a zrazu sa vám prepne mierka. Vtedy túto funkciu autozoom v nastavení vypnite. Potom akú mierku si zvolíte, takou sa bude mapa zobrazovať.
Obdobne s dá vyhrať aj s jasom displeja. Štandardne je nastavené aická funkcia, ale občas sa pritrafí si to nastaviť po svojom. Mimochodom v aickom režime jasu som vykonával balkónový test výdrže, teda pod aktívnym GPS, ale bez senzorov a vyšla mi výdrž 11hodín 25 minút čo na expedičný prístroj je tak akurát. Nevýhodou Edge Explore ohľadne výdrže je to, že každou ďalšou funkciou sa výdrž citeľne znižuje. Tak ak ponecháte zapnuté bluetooth, spustíte livetrack, navigáciu a budete často operovať s mapou, výdrž dokáže klesnúť na polovicu k 7 hodinám. Na túto dieru som našiel adekvátnu záplatu v podobe externého akumulátora (u mňa Power Bank Powerseed PS-2400E), ktorý som jednoducho s páskou nalepil pod rajdy a podľa potreby na svojich potulkách dobíjal buď akčnú kameru, alebo navigačný prístroj ak to bolo nutné. Toto spomínam aj v tomto prípade, keďže o tomto prístroji môžu uvažovať aj cykloturisti, čo dokážu prejsť veľké vzdialenosti na jeden krát a prakticky každý navigačný prístroj v štandardnom režime im nemusí stačiť. Toto je univerzálne riešenie, len iba čiastočne vodotesné. Napájanie však nemusí byť natrvalo.
Práca s prístrojom je pohodlná, čitateľnosť výborná, problém nerobili ani custom mapy v podobe ortofota a úseku lesa, kde v menších displejoch a inej konštrukcie zelené pozadie znižovalo kontrast. Mapy som používal buď vstavanú cyklo mapu EU alebo SK Freemap, obe k spokojnosti. Okružné trasy som však skúšal len od stola. Nepriaznivé počasie a zdravie ma nepustilo k tomuto testu. Mám však poznanie, že parametre routingu zásadným spôsobom ovplyvňujú výsledný návrh. Ak ponecháte parameter minimalizovať čas, tak vás bude navigácia prioritne viesť po hlavnejších cestách. To môže byť fajn na cestnom bicykli, ale pre mtb a vyhýbanie sa hustejšej doprave to nie je to nie správny parameter. Routing je silne závislý aj od mapy. A pri skúšaní máp ako cykloEU, FreemapSK, OpenMTB, openVelo máp (vždy Slovenska) boli rozdiely v návrhoch. Takže tieto rozličné mapové podklady (aj keď zo spoločného pôvodu openstreet maps) dávali rozdielne návrhy. Nebolo v mojich silách ale určiť víťaza či vhodnejšieho kandidáta. Prirodzenou vlastnosťou matematicky spočítanej trasy býva často síce z pohľadu matematiky správne navrhnuté odbočenie, ale bez reálneho prínosu, kedy zostať na pôvodnej ceste je skrátka vhodnejšie.
Edge Explore je možné používať aj pri turistike či iných druhoch aktivít. Používanie je rovnaké ako pri cyklistike, výhoda čitateľnosti displeja a malá hmotnosť je jasné, samozrejme je treba počítať s tým, že ergonómia ovládania určená na bicykel nemusí byť v tomto prípade natoľko vhodná (napríklad spomeniem vytvorenie waypointu). Pri turistike odporúčam vypnúť funkcie auto start/stop lebo pri nízkych rýchlostiach môže prichádzať k falošným detekciám státia.
Záverečné zhodnotenie
Edge Explore 1000 je odladeným prístrojom pre bežnú cyklistickú komunitu a je určený pre cieľovú skupinu náročného hobbíka, ktorému je zbytočné investovať do vlastností Edge 1000. Má výbornú ergonómiu, výborne čitateľný displej a rýchle priamočiare ovládanie. V rukaviciach sa dobre ovláda. Je možné dokúpiť širokú škálu cyklistického príslušenstva a tak na cestách sa môže stať skutočne užitočným pomocníkom. Z hľadiska hardvéru ide o top Garmin model, tak z toho plynie aj odporúčaná cena 499Eur, čo je možno v západných krajinách v poriadku, ale u nás je to privysoká suma, ktorá môže spraviť z inak dobrého prístroja nepredajný model. Pre toho, kto nemá problém s financiami, rád odporučím aj dokúpenie Varia radaru, kedy sa tento pár stane vítaným pomocníkom na cestách. Ako nevýhodu by som spomenul kratšiu výdrž batérie, ak prístroj používate aj v spojení s mobilným telefónom a live trackingom. Trochu nešťastný má aj názov a na prvý pohľad sa bude v predajni či elektronickom obchode pliesť s dvojičkou Edge 1000. Od Garminu alebo jeho dílerov by som uvítal aj cenové akciové balíčky v kombinácii so senzormi alebo Variom.
++ displej
++ priamočiare ovládanie a ergonómia
+ mikroSD slot pre pamäťovú kartu
+ pribalený diaľkový ovládač
- mätúci obchodný názov
- slabšia výdrž batérie pri používaní všetkých funkcií
-- cena