SportReport AŠK Pezinok
Log in
updated 5:00 PM CET, Nov 29, 2017

Čo je to GPS?

  • Published in Športovec používa HW SW

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

GPS – teda Global Position System bol vyvinutý armádou USA. Slúži na celosvetové určenie polohy s presnosťou na jednotky metrov. Táto presnosť je ovplyvniteľná armádou tak, že sa môže vložiť zámerná chyba (presnosť na desiatky metrov - v súčasnosti je to vypnuté) ale na druhú stranu existuju aj spresňnujúce systémy (V USA WAAS, v Európe čoskoro EGNOS) ktorý vie zvýšiť presnosť udania polohy aj na 2m. GPS systém sa skladá z pozemného riadiaceho centra v USA, sústavy 24 satelitov krúžiacich nad zenov cca 20 000 km s obehom okolo zeme za 12 hodín po 6tich dráhach a logicky prijímača GPS. Prepočítané je to tak že kdekoľvek na svete je vidno naraz minimálne 6 veľmi často však 8 – 12 satelitov



Družice vysielajú zjednodušene povedané signály kde je zakódovaný veľmi presný čas, vlastnú pozíciu satelitu a pozíciu ostatých satelitov. GPS prístroj má dnes štandardne 12 kanálový prijímač ktorý zachytáva toto vysielanie a vo svojom vnútri má procesor ktorý matematicky prepočíta aktuálnu polohu prijímača v súradnom systéme WGS84. Určiť polohu dokáže ak zachytí a dekóduje signál aspoň z 3 satelitov. Ak zachytí 4 a viac satelitov vie určiť aj nadmorskú výšku avšak s väčšou nepresnosťou. Prepočet polohy sa vykonáva raz za sekundu a tým pádom je možné spočítať smer pohybu rýchlosť a kopec ďaľších údajov. Presnosť závisí (za štandardných podmienok) od počtu prijímaných satelitov a čiastočne aj ich priestorovým rozmiestnením na oblohe (stále menia polohu a keď sa napr. 4 satelity z ktorých chytám signál dostanú do pomyselnej priamky, nepresnosť nutne narastie). Najvyššia presnosť je cca 4m a to vtedy ak sa chytá signál z vačšiny viditeľných satelitov rozmiestnených po celej oblohe. V príjme však bránia prekážky (musí byť priama viditeľnosť) ako sú budovy, terénne nerovnosti, hustý porast, vlastné telo.... Vplyvom toho sa zachytáva signál len z niektorých satelitov a tám presnosť klesá. Slušné hodnoty sú tak 8 – 15m. Ak sa pohybujeme vo veľmi členitom teréne môže byť problematické zachytiť signál čo len z 3 satelitov a vtedy môže prísť k výpadku určenia polohy. GPS prijímač vie krátkodobo prekryť tieto výpadky akýmsi domýšľaním pohybu čo však pri zneme smeru či rýchlosti može byť nepresné. Toto je najväčší limit tohto systému. Tým že satelity krúžia okolo zemi sa príjem na jednom mieste neustále mení aj preto je vysoká pravdepodobnosť že aj v členitom mieste sa nájde okamih kedy systém funguje alebo aj naopak aj pri relatívne menej členitom povrchu vie signál vypadnúť. Takisto ako som spomínal aj porast a hlavne husté lesy vedia zarušiť či zamedziť príjnu signálu. Akonáhle však je príjem signálov dostatočný spočíta sa nová poloha a prístroj nás ľahko odnaviguje tam kam cheme prísť nech sme sa dostali hocikam.

Čo potrebujem vedieť a mať a ako to vlastne funguje

Pre plné vyúžitie GPS doporučujem mať GPS prijímač (najširšie zastúpenie u nás Garmin a Magellan), kábel pre prepojenie s PC (väčšina modelov má, ak nie je to dosť drahá záležitosť kvôli neštandardným konektorom), dostupnosť k PC vybavené programom umožňujúcim komunikáciu s PC a ešte lepšie aj pripojiteľné na internet a nakoniec aspoň 4 baterky typu AA – drvivá väčšina prístrojov beží na dve tužkové batérky (Doporučujem nabíjateľné NiMH batérky s kapacitou aspoň 1600mAh a s nabíjačkou! GPS si vie cucnúť). Programov na komunikáciu je kopec, najrozširenejší je Oziexplorer (shareware) ako aj g7towin a mnoho ďaľších. Takže ako funguje GPS – po zapnutí prístroja vo voľnom priestranstve sa asi po 30s až minúte GPSko rozbehne – teda zistí aktuálnu polohu. Niekedy to može trvať aj dlhšie – prečo to je trocha nepotrebnej teórie. GPS je organizovaná tak že používa pojmy ako je Active Tracklog, Track, Route, Waypoint a kopec ďaľšich pojmov. Keď sa „chytím“ signálu a vyrazím na cestu priebeh prejdenej trasy sa mi začne vykresľovať kade som šiel na displeji prístroja ako aj zaznamenávať do pamäti poloha v určitých intervaloch či už pravidelných alebo podľa nejakého algoritmu (závislé od modelu). Toto sa nazýva Active Tracklog – aktívny záznam prejdenej trasy. Zopár GPS prístrojovKapacita býva rôzna zvyčajne od 2000 do 10000 súradných bodov. Väčšinou sa zaznamenáva aj čas, rýchlosť a nadmorská výška. Po zaplnení pamäte sa začne prepisovať najstarší údaj. Je to najvernejší záznam prejdenej trasy. Ak po trase prídem na nejaké zaujímavé miesto (krčma, križovaťka, množstvo húb, vrch kopca, benzínka.....) stlačením tlačítka možem na tejto polohe vytvoriť waypoint – orientačný bod ku ktorému možem pridať názov a symbol vystihujúci tento bod. Časom sa mi môže aktívna pamäť zaplniť ale ja chcem aby som nestratil priebeh trasy mám možnosť doterajšiu časť uložiť na iné miesto do paäte prístroja. To sa potom nazýva track – trasa. Pozor, pri takomto uložení sa zredukuje počet bodov z ktorých sa trasa skladá na podstatne nižšie číslo (ale v drvivej väčšine prípadov aj tak veľmi vystihuje skutočnosť) a nezapamätá si časy a rýchlosti. Takýchto trás – trackov môže byť v prístroji niekoľko, štandardne 10. Čo je na tomto najlepšie je, že podľa tejto trasy je možné sa navigovať! Teda ma presne vedie kade mám ísť, vie spočítať čas koľko to trvá koľko kilometrov ešte musím ísť…. Ak zídem z trasy vie ma prístroj odnavigovať späť. V prípade že disponujem len orientačnými bodmi – waypointami môžem si naplánovať cestu postupným navigovaním cez ne. toto sa nazýva route – cesta. Rozdiel medzi trackom a routom je v tom že track je trasa aj so zákrutami a obchádzkami medzi hocičím kým route je vzdušná cesta medzi zvolenými bodmi. Teda neviem či v ceste nebudú prekážky ale nech ôjdem kadekoľvek, gps mi bude ukazovať smer k najbližšiemu naplánovanemu bodu (to je dosť dôležité lebo me nebude gpsko posielať presne po poradi bodov ale ak si cestu skrátim vie mi ukázať smer k najbližšiemu bodu v trase). Samozrejme že GPS vykresľuje graficky kade som šiel, kam mám ísť, zobrazuje polohu waypointov a v prípade mapových GPS to celé vyzerá ako na mape. Pozn. Mapy sú vo špeciálnom kódovanom formáte, takže nie je možné si do prístroja hodiť naskenovanú mapu. Našťastie už existuje ak podrobná cestná mapa SR, chystá sa topomapa ale stojí to peniažky. Najväčšou výhodou je však spojenie s PC. Active Track, Track-y, Route, Waypointy - všetko toto je možné uložiť do PC, alebo aj naopak nahrať do GPS a podľa toho sa navigovať.

Prax a GPS

Voľne nadviažem an poslednú vetu a prejdem na podstatu. Nie je nič jednoduchšie ako na internete zverejniť či si stiahnuť nejakú prejdenú trasu či orientačné body. Samozrejme doporučujem používať štandardné programy pre ľahšiu zameniteľnosť (na Sk je najpoužívanejší Oziexplorer). Najjednoduchšie je stiahnuť si trasu (track) ktorú si cez program nahrám do GPS (ak je v štýle uloženého trascku s redukovaným počtom bodov nie je problem) a to konkrétne do časti pamäte určenej pre uložené trasy. Možem si ich nahrať aj niekoľko. Tiež ak sú k dispozícii orientačné body si ich môžem poslať do GPS a už trafím aj do cudzej krčmy… A som pripravený na cestu aj v cudzom prostredí. Vsetky tieto údaje sa mi zobrazia na displeji GPS a ja možem ísť v stopách trasy, prípadne si zabočiť kam chcem. Nepotrebujem už žiadne dodatočné popisy. Takisto sa možem aj navigovať pozdĺž niektorej trasy a vtedy mi GPS našepkáva kedy prádem do cieľa ako je to ďaleko atď. Samozrejme sa môže stať že zleodbočím a pod. Ale pri dostatočnej mierke to zistím o chvíľu a chybičku napravím. Ak je križovatka označená ako waypoint je to ešte ľahšie. Po takomto výlete si možem doma stiahnuť do počítača môj prejdený záznam a môžem sa kochať všetkými štatistickými údajmi. V prípade že trasa podľa ktorej sa chcem navigovať má viac bodov ako je kapacita uložených trás, doporučujem ju nahrať do pamäti určenej pre aktívny záznam a v GPS je “sejvnúť” uložiť do inej časti a GPS si už sama povyhadzuje zbytočné body. Pre počítačovo zdatnejších v plnej verzii oziexplorera je jednoduché naskenovať mapy, a v programe si vyťukať podľa mapy či už trasu alebo orientačné body a potom v teréne sa orientovať podľa týchto údajov. Pozor – tieto data sú podstatne menej presné dokonca aj nepravdivé – papierové mapy neboli na takéto zameriavania vyrobené!

Záver

Ak by sa na internete zverejnilo dostatočne veľa trás tak je veľmi jednoduché sa pohybovať kdekoľvek na Slovensku aj bez značenia. Takisto aj pri prihlásení sa na dákz maratón je dobré už mať záznam trasy ktorý keď úž nič iné vie mi napovedať že som zakufroval či koľko mi ešte zostáva do cieľa. Možno ešte zostáva otázka čo to stojí čo je dobré... odporúčam si teda porieť aj linky www.garmin.sk www.magellangps.sk www.oziexplorer.com .... a na záver drobné porovnanie niektorých prístrojov Garmin (bohužiaľ Magelan nepoznám dobre) Ceny sa samozrejme môžu líšiť. (ceny z roku 2002-2003)

Geko 201 cca 8 000 Sk
Procesor - 12 paralel. kanál s EGNOS,
Rozmery- 9,9x4,8x2,4 cm,
Hmotnosť- 88 g,
Displej- 5,3x2,8 cm - 100x64 pixel - 4 úrovne sivej,
Napájanie- 2xAAA - 12 hodín - externe 3V, prepojenie s PC,
Pamäť- Body 500 - Cesta 20/ 125 bodov - Trasa 10.000 / 20 uložených,
Menu- české -anglické -nemecké -...,
Mapy- žiadne,
Príslušenstvo- závesné pútko, manuál EN + SK

EtrexEuro nad 9 000 Sk
Procesor - 12 paralel. kanál,
Rozmery- 11,2x5,1x3 cm,
Hmotnosť- 150 g, Displej- 5,4x2,7 cm - 128x64 pixel - 4 úrovne sivej,
Napájanie- 2xAA - 22 hodín - externé 3 VDC,
Pamäť- Body 500 - Cesta 1 /50 bodov - Trasa 2000 /10 ulož ený ch,
Menu- české -anglické -nemecké -...,
Mapy- žiadne,
Príslušenstvo- závesné pútko, manuál EN + SK

EtrexSummit skoro 15000Sk
Procesor - 12 paralel. kanál,
Rozmery- 11,2x5,1x3 cm,
Hmotnosť- 150 g,
Displej- 5,4x2,7 cm - 128x64 pixel - 4 úrovne sivej,
Napájanie- 2xAA - 16 hodín - externé 3 V DC,
Pamäť- Body 500 - Cesta 20 /50 bodov - Trasa 3000 /10 uložených,
Menu- české -anglické -nemecké -...,
Mapy- žiadne, Vstavaný barometrický výškomer a elektronický kompas,
Príslušenstvo- závesné pútko, manuál EN + SK

EtrexLegend 16 500 Sk
Procesor - 12 paralel. kanál, EGNOS,
Rozmery- 11,2x5,1x3 cm, Hmotnosť- 150 g,
Displej- 5,4x2,7 cm - 128x64 pixel - 4 úrovne sivej,
Napájanie- 2xAA - 18 hodín - externé 3 VDC,
Pamäť- Body 500 - Cesta 20 /50 bodov - Trasa 2000 /10 uložených,
Menu- české -anglické -nemecké -...,
Mapy- celosvetová mapa, cestná mapa Európy ciest I. triedy a databá za miest nad 1 tisíc obyvateľov, 8 MB pamäť pre nahrávanie detailný ch máp a zaujímavý ch objektov POI,
Príslušenstvo- kábel dátový , závesné pútko, manuál EN + SK

EtrexVista cca 22 500 Sk
Procesor - 12 paralel. kanál, EGNOS,
Rozmery- 11,2x5,1x3 cm,
Hmotnosť- 150 g, Displej- 5,4x2,7 cm - 128x64 pixel - 4 úrovne sivej,
Napájanie- 2xAA - 16 hodín - externé 3 VDC,
Pamäť- Body 500 - Cesta 20 /50 bodov - Trasa 2000 /10 uložených,
Menu- české -anglické -nemecké -...,
Mapy- celosvetová mapa, cestná mapa Európy ciest I. triedy a databá za miest nad 1 tisíc obyvateľov, 24 MB pamäť pre nahrávanie detailných máp a zaujímavý chobjektov POI,
Vstavaný barometrický výškomer a elektronický kompas,
Príslušenstvo- kábel dátový PC závesné pútko, manuál EN + SK

GPS V Deluxe cca 32 000 Sk
Procesor - 12 paralel. kanál, EGNOS,
Rozmery- 12,7x5,9x4,1 cm,
Hmotnosť- 255 g, Displej- 5,6x3,8 cm - 256x160 pixel - 4 úrovne sivej,
Napájanie- 4xAA - 25 hodín - externé 12 VDC,
Pamäť- Body 500 - Cesta 20 /50 bodov - Trasa 3000 /10 uložený ch,
Menu- slovenské -anglické -nemecké -...,
Mapy- celosvetová mapa, cestná mapa Európy ciest I. triedy a databáza miest nad 1 tisíc obyvateľov, 19 MB pamäť pre nahrávanie detailných máp a zaujímavých objektov POI,
Otočná odnímateľná anténa, možnosť pripojenia externej antény BNC,
Príslušenstvo- mapa západnej Európy CD CitySelect, držiak do auta, dátový kábel, napájací kábel autozapaľovač závesné pútko, manuál EN + SK,
Automatické plánovanie a optimalizácia trasy (autorouting).

Navtalk GSM cca 39000
Kombinácia GPS navigátora a GSM mobilného telefónu Autorouting, hlasová navigácia, GSM 900/1800 MHz, organizér s PC synchronizáciou.

Káble sú nad 1 000 Sk (rôzne) držiak na bike za cca 1 000 Sk Mapa SR cestná a uličné sieť vyše 150 miest 3 200 Sk

Z Magellanov by som určite upozornil na modely Sportak a radu Meridian.

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Nehodová Babská jazda

Cestná cyklistika 29-11-2017

Bol krásny novembrový deň, slnko svietilo, teplota príjemná, fúkal západný vietor. AŠK Sportreport organizoval posezónne posedenie pri guláši na Babe. Chcel som si urobiť peknú jazdu, ako som to zvyča...

Nitriansky cyklomaratón 2017

Cestná cyklistika 09-09-2017

Dlho som žiaden dojáčik nenapísal a preto by sa patrilo vyplniť túto medzeru, obzvlášť v prípade nedočkavých čitateľov. Tieto preteky bývali skutočne morda, nielen kvôli horúcemu počasiu, nedostatku t...

TT - RYSY 2017

Cestná cyklistika 15-08-2017

Ale teraz si nevymýšľam. Na TT-Rysy som vlastne ani nechcel ísť. Hľadal som len výhovorky, aby som nemusel ísť. Pred dvoma týždňami som bol na Maratona dles Dolomites a s boľavým chrbtom čo som si odt...

Test Garmin Edge 820

Športovec používa HW SW 20-08-2017

Koncom roka 2016 bol na trh uvedený nový model Garmin cyklopočítača – Edge 820. Preberá posolstvo modelov Edge 705, 800 a 810 - teda ide o mapový prístroj plný funkcií a meraní. Z aktuálneho top model...

Garmin Varia Vision – V zornom poli

Športovec používa HW SW 04-12-2016

V tejto recenzii na mňa dýchol závan budúcnosti. Pod názvom Garmin Varia Vision sa totiž skrýva náhľadový – in sight displej. Ešte ni...

Test Garmin Edge 520

Športovec používa HW SW 27-11-2016

Garmin Edge 520 som mal k dispozícii po takmer celú sezónu 2016. Takže z testovaných zariadení je to jeden z najdlhšie testovaných kúskov. Čiast...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 22-07-2017

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Búrkový a dažďový ročník 2017 dopadol nasledovne...  

Propozície 2017 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 17-05-2017

Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdolať nástrahy tohto kopca.   Cyklistick...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 24-07-2016

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Ročník 2016 dopadol nasledovne...  

next
prev