Tretry a upínanie k pedálu
- Napísal: Rasťo Trubač
- Published in Jazdí v lese
Základný problém, na ktorý sa poukazuje pri rozhodovaní či do toho ísť, je ten, že pri páde z bicykla nikto netúži byť stále pripnutý k bicyklu. Tento fakt je najviac viditeľný práve pri MTB cyklistike, kde sa predsa len častejšie prihodia situácie, ktoré neskončia inak ako pádom.
Najprv si vysvetlíme, načo je vlastne dobré mať pripínateľné tretry k pedálom a čo to vlastne je ten upínací systém je.
V MTB cyklistike sa tento pripínateľný systém najčastejšie vyskytuje pod označením SPD. Existuje samozrejme mnoho iných, avšak pracujúcich na rovnakom princípe.
Ide o systém, kde sa namiesto obyčajných pedálov dá špeciálny pedál s patentom (principiálne veľmi podobný lyžiarskému viazaniu, len v zmenšenom meradle - neupína sa celá noha ale len časť podrážky - vysvetlenie ďalej). Na špeciálne cyklistické tretry sa odspodu priskrutkuje kus presne tvarovaného kovu (kufor). Pred začatím bicyklovania sa potom nacvaknutím pripevní k spomínanému pedálu. Ide o veľmi komforné a jednoduché pripínanie. V tretrách s upevneným kufrom sa dá aj viac-menej normálne chodiť. Ten kufor býva obyčajne upevnený niekde v rovine ako sa nachádza najväčší kĺb palca. Na niektorých tretrách sa tento kufor dá aj posúvať dopredu alebo dozadu podľa potreby cyklistu.
Vypínanie tretry z pedálu prebieha veľmi podobne ako pri vypínaní lyžiarky z lyže. Otočením päty do strany sa noha uvoľní. Spočiatku mávajú hlavne začiatočníci problém si zvyknúť na toto upínanie a pri zastavení zabudnú, že majú nohy zapnuté v pedáloch a bezmocne sa zvalia na bok. :-) Časom sa naučia, že pred zastavením treba aspoň jednu nohu "vycvaknúť".
Teraz k výhodám SPD.
Hlavná výhoda SPD spočíva v efektívnejšom prenose energie z nôh do pedálov a teda aj do pohonu bicykla. Výhoda sa najviac prejaví v ťažkých stúpaniach a náročnejšom teréne. Do ťažkého stúpania v teréne veľmi pomáha, ak sa do šliapania do pedálov zapájajú obe nohy. Jedna noha tlačí pedál dole a druhá jej pomáha ťahom nahor, čím sa námaha rozkladá rovnomernejšie na obe nohy. Pri dlhodobom tréningu sa dá naučiť kruhové šliapanie, pri ktorom dochádza k prenosu energie počas celej otáčky kľuky pedála. Ide však o časovo dlhodobý proces ktorý sa však bohato odmení v podobe vyššieho výkonu cyklistu.
Druhá výhoda sa týka bezpečnejšieho zjazdovania. Znie to síce nelogicky ale vysvetlenie je jednoduché.
Bezpečnosť zjazdovania spočíva v tom, že bicykel je v zjazde lepšie kontrolovateľný, pretože je v pevnom kontakte s cyklistom na 4 bodoch. Obe ruky a obe nohy. Bez SPD je cyklista s bicyklom v pevnom spojení len rukami. Nohy bývajú obyčajne pri veľkej nerovnosti "vykopnuté" z pedálov, čo v zjazde znamená aicky pád z bicykla s ťažko predvídateľnými následkami.
Ďalšia výhoda SPD je zdanlivo málo významná ale pri správnom použití robí z bicyklovania pravý cyklistický pôžitok. Vzhľadom k tomu, že cyklista môže kontrolovať svoj bicykel oboma rukami aj nohami, môže sa pri jazde rôznym prírodným prekážkam nielen bezpečnejšie vyhýbať, ale ich aj preskakovať. Počas rýchlych zjazdov v lese sa často stáva, že cyklista v poslednej chvíli zbadá veľký konár, kameň či jamu. Ak nie je kam uhnúť, je preskočenie prekážky často bezpečnejšie ako prudké brzdenie či riskatný úhybný mánever.
Núdzové vypínanie z SPD pri páde.
Je pravda, že spadnúť na hubu s bicyklom pripnutým na nohách a bez bicykla je veľký rozdiel. Nikto netúži lietať vo vzduchu bez toho, aby nemal možnosť nejako korigovať pád nohami aj rukami. Možnosť kontrolovať dopad je u cyklistov veľmi vyhľadávaný benefit. Preto treba vedieť, ako funguje vypínanie tretier z pedálov.
Tretry sa nevypínajú z pedálov pri páde nejakým reflexom, okultnými vedami či mastičkami. Je v tom fyzika. Noha je pripnutá k pedálu v prednej časti chodidla ale samotné ťazisko je vzadu (členok-lýtko-stehno). Takže pri páde/brzdení sa ťažisko pochopiteľne vychyľuje do strany a tým sa noha vypne z pedálu a tým pádom si cyklista môže slobodne zalietať a aj pristáť. Samozrejme za predpokladu, že mechanizmu nie je nastavený na ťažkú váhu a cyklista má len 40 kg. :-)
Košíky ako zastaralá alternatíva voči SPD?
Existuje lacnejší, avšak starý upínací mechanizmus pedálov, ktorý sa donedávna používal a ešte stále používa. Ide o tzv. košíky. Ich funkčnosť, efektívnosť a bezpečnosť je však oproti SPD na nižšej úrovni. Buď sa noha utiahne do košíkov veľmi ale vtedy hrozí pri núdzovom zastavovaní, že sa noha nepodarí vysunúť z pedálu včas. Alebo sa zatiahne málo a zase trpí neefektívny prenos energie a bezpečnosť pri jazde.
Navyše je tu nevýhoda pri páde. Keďže nohy sa s SPD sa pri páde vychyľujú do strán, nohy z košíkov treba doslova "vyzúvať" čo nie je pri páde úplne samozrejmá činnosť, ktorá sa dá počas pádu vedome ovládať.
Ešte pár slov k používaniu košíkov a SPD.
Ak sa nováčik rozhoduje medzi lacnejšími košíkmi a SPD, odporúčam prejsť hneď na SPD. Ide tu totiž aj o otázku zvyku pri používaní košikov a SPD. Používanie SPD aj košíkov chce cvik aby sa to dostalo do "krvi". Následné odvykanie od košíkov a "privykanie" na SPD môže so sebou prinášať rôzne komplikácie, ktoré nemusia niekedy skončiť dobre. Komplikácie pramenia práve z rozdielného systému pripínania a hlavne núdzového vyzúvania.
Veľa bezpečných kilometrov s SPD. :-)