logosr

updated 6:12 PM, Jul 15, 2024 Europe/Bratislava

Kedy jazdiť

  • Published in Jazdí po cestách
Ročné obdobie plusy a mínusy, dlhé-krátke dni, ráno, večer, deň, noc.
V našich zemepisných polohách sa veľmi neoplatí jazdiť po cestách v zime. Slovensko je prevažne hornatá krajina a z toho aj vyplýva aj ťažšie udržiavateľná zjazdnosť ciest.

Jar prináša isté riziká. Cesty bývajú po zime rozbité, vytlčené a s množstvom inertného posypového materiálu. Z tohto pohľadu je lepšie jazdiť na rovinách, kde sú cesty predsa len v lepšom stave. Na Slovensku je ideálne využiť Podunajskú nížinu a blízke pahorkatiny ktoré sú na jar dobrým miestom na natočenie úvodných kilometrov. Na jar býva v nižších polohách teplejšie počasie, cesty suchšie a menej zničené zimnou údržbou.

Leto netreba zvlášť komentovať. Za zmienku stoja snáď dlhé letné dni, keď sa dá za svetla v priaznivých dňoch jazdiť takmer 15 hodín denne. Pozor však na samotné slnko, nečakané lokálne búrky, hmyz, či väčšie množstvo áut turistov.

Jeseň je v znamení poklesu formy a rýchlych zmien počasia. Jazdí sa menej. Neoplatí sa dlhodobo plánovať celodennú cyklotúru. Treba počítať s rýchlym príchodom večera a veľkým teplotným rozdielom medzi dňom a nocou.

Poveternostné vplyvy

Začína pršať
Z hľadiska bezpečnosti jazdy na bicykli sú najrizikovejšie prvé minúty dažďa, keď padajú prvé kvapky. Na asfalte sa rýchlo vytvorí zo špiny, výparov benzínu, nafty, maziva a zbrúseného materiálu z pneumatík klzký film, s ktorým majú problémy aj autá, nieto motorky, či cyklisti. V závislosti od vzdialenosti do cieľa odporúčam zvážiť riziká dojazdu a nepokračovať ďalej, ak ide o väčšiu vzdialenosť a dážď je intenzívny. Riziko jazdy úmerne stúpa  s frekventovanou komunikáciou a silou dažďa. Čím viac áut a väčšia intenzita, tým skôr nepokračovať. Ide hlavne o viditeľnosť cyklistu na ceste. Z auta je počas dažďa horšia viditeľnosť na cestu. Vodič môže mať problém so stieračmi, zarosenými oknami...
Všeobecne však v prípade dažďa platí, že málokedy prší dlho intenzívne. Zvlášť v lete. V daždi treba dať pozor na križovatkách. Brzdná dráha všetkých účastníkov premávky je dlhšia a pri zatáčaní bicykla pri vysokej rýchlosti, sa ľahko dá zložiť na zem. Pádu tiež pomáhajú aj klzké zebry pre chodcov.

Stmieva sa
Je povinnosťou cyklistu si naplánovať trasu tak, aby ho na ceste nezastihla tma. Niet nič horšie ako mať 20-30 km do cieľa a všade hustá tma. Spoliehať sa v takej chvíli na „blikačky“ nemusí dopadnúť dobre. Ak sa dá, zavolať mobilom odvoz alebo sa odviezť autobusom, vlakom. V takejto situácii som bol zatiaľ len raz a riešil som to zavolaním domov na odvoz.  Dobrú prácu vedia spraviť reflexné nálepky. Iba blikačka býva z väčšej diaľky nevýrazná a pri tme sa vodičovi ťažko odhaduje vzdialenosť a poloha cyklistu. Preto keď sa šikovne nalepia odrazky na zadnú stavbu bicykla, či na pedále zozadu a zboku, tak pri priblížení je zrejmé, že ide o bicykel a kade ide. Drobnosť, dosť účinná, ale neriskovať jazdu tmou. Dosť zaváži fakt, že cyklista vlastne nevidí dobre na cestu.

Vietor
Cyklisti vravia, že vietor fúka vždy proti smeru jazdy. Niečo pravdy na tom bude :-) Vietor v našich zemepisných šírkach je v podstate mierny a nespôsobuje vážne problémy pri bicyklovaní. Treba mať však na pamäti, že v konečnom dôsledku dokáže ovplyvniť celkový výkon. Nezaškodí teda priebežne sledovať v správach vývoj počasia, denných teplôt a najmä prúdenie vzduchu a jeho rýchlosť. V prípade krátkeho výletu z domu do 100-200 km z vlastných skúseností odporúčam vyraziť smerom proti vetru. Kým cyklista vládze, nie je problém po predčasnom fyzickom vyčerpaní sa relatívne komfortne vrátiť domov. Odísť z domu po vetre môže spôsobiť eufóriu z ľahkého a pohodového jazdenia, cyklista si nakladá a nakladá kilometre, až kým nie je čas na návrat domov. Vtedy padne kosa na kameň.
Neplatí teória, že keď sa rozfuka, idem doplna, nech to mám čo najskôr za sebou. Väčšinou to má za následok ešte väčšie vyčerpanie. Lepšie je nájsť si rovnomerne nižšie tempo, prípadne modifikovať trasu tak, aby bol smer jazdy aspoň bočný aj za cenu mierného nárastu kilometrov. Pri silnom protivetre je výhodne jazdiť v členitom teréne, kde nemá vietor takú silu ako na rovine bez stromov. Iná situácia je pri cieľavedomom tréningu.
Ďalším veľmi nepríjemným a nebezpečným nepriateľom cyklistu, je nárazový bočný, prípadne predobočný vietor. Poryvy vetru zboku narážajú do bicykla, ktorý svojou, pomerne veľkou plochou, býva vychyľovaný zo smeru. Ak sa k tomu pridajú tlakové vlny okoloidúcich kamiónov, ktoré zosiľňujú nárazový efekt, ide už o život. Bicykel je v tej chvíli ťažko ovládateľný a odporúčam v takej chvíli  ak ide o neskúseného cyklistu, (v závislosti od hustoty premávky) tlačiť bicykel, zavolať si odvoz alebo použiť autobus, vlak.

Čo si zobrať so sebou na bike
Koľko cyklistov, toľko chutí. Niekto si so sebou berie celú servisnú výbavu, niekto dvojdňové zásoby jedla. :-)
Z vlastnej skúsenosti pri výletoch dlhších ako 10 km, je dobré mať so sebou aspoň jednu náhradnú dušu, montpáky s pumpou, peňaženku s dokladmi (na identifikáciu :-). Lepšie je však mať toto so sebou stále. So zväčšujúcou vzdialenosťou podľa potreby zobrať so sebou mobil , pitie, jedlo, energetické doplnky, mapu, lepenie + ešte jedna náhradná duša, dlhý dres, pláštenku (v prípade nestabilného počasia)....
Z hľadiska bezpečnosti je dobré jazdiť s parťákom alebo aspoň informovať niekoho o predpokladanej trase. Vo vysokohorskej turistike sa podobná skúsenosť tiež osvedčila.

Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava Rysy 2024

Cestná cyklistika 15-07-2024

Minulý rok som z účasti vycúval po tom, čo som na radare videl, že sa cez Slovensko presúva veľká dažďová fronta. A ja som si už dávno sľúbil, že ma nikto neplatí za to, aby som musel jazdiť aj v dažd...

Mondsee Radmarathon 2024

Cestná cyklistika 16-06-2024

Tieto preteky mi veľmi neprajú, pri 1. účasti pred milión rokmi som na piatom kilometri v daždi nedobrzdil kolíziu, tiež som skončil na zemi a s narazeným kolenom pálil domov. Pri 2. úč...

Leitha.Berg Radmarathon 2024

Cestná cyklistika 19-05-2024

Túto reportku som naozaj nechcel písať, pri 10-tej účasti sa už o dvoch 40 km okruhoch nedá vymyslieť nič nové, ale je dobrou zámienkou, aby som sa mohol pochváliť - mám svojho vlastného Edgara. ...

Optimálna zostava na cestný bicykel pre …

Športovec používa HW SW 31-07-2023

Pôvodne tento článok mal byť recenziou modelu Garmin Edge 840. Avšak som si uvedomil, že skutočný a zásadný zmysel moderného trénovania na bicykli nestojí na jednom zariadení. Tak popri odhalení ...

Garmin ClimbPro 2 darček pre vrchárov

Športovec používa HW SW 13-04-2023

Spolu s uvedením modelov Garmin Edge 840 a Garmin Edge 540 na trh, prišla zároveň aj nová verzia obľúbenej funkcie ClimbPro. Zatiaľ je len na týchto prístrojoch, ale čoskoro sa rozrasti...

Nová vlajková loď cyklopočítačov Garmin …

Športovec používa HW SW 17-03-2023

Koncom jari 2022 bol uvedený na trh najvyšší model Garmin Edge 1040. Oproti predchodcom bol v každej oblasti prepracovaný a ako nový majiteľ som vyskúšal, či sa z tohto modelu stala nová vlajková loď...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new