Rozhovor: Slavo Strečanský, Súľov 2005
- Napísal: Robert Juhás
Rozhovor so Slavom Strečanským, Author Fatransko-Strážovský bikemaratón 2005
Author Strážovský bikemaratón má za sebou dva mokré a jeden horúci ročník. Zhodou okolností som sa zúčastnil práve toho horúceho. Nadával som vtedy ako pohan ale potom, čo som sa dozvedel, aké ostatné dva ročníky mokré, to beriem oveľa pokojnejšie.
Ale ale, toto bude už 7. ročník. Prvý bol v roku 1998 ako súčasť Fatransko - Strážovského cyklomaratónu, keď 4 okruhy merali spolu 68 km. Prvýkrát sa MTB maratón samostatne robil v roku 2002 v Mošovciach
Po Dubnickom maratóne a horúcej diskusii o M SR MX je to dosť ťažká otázka. Ale som večný optimista a verím, že sa u nás uživia nielen 2 série. „Trošku“ ma tlačí čas, preto sa nebudem opakovať, lebo podrobnejšie sa táto téma rozoberala v diskusiách oboch najväčších slovenských bikerských serveroch.
2. Veľa sa hovorilo o tom, koľko a ktoré akcie sa tejto série SP zúčastnia. Spomínalo sa 9-11 najlepších maratónov. Nakoniec to dopadlo inak. Prečo?
Keď sa pozrieš na to, ktoré maratóny tam nakoniec neboli, bude ti to asi jasnejšie. Bol som na sedení tejto série a dohodli sme sa, že koncom roka sa možno dohodneme na SP MX 2006... Zatiaľ všetci čakajú, ako dopadne tento rok.
3. S akými očakávaniami sa pripravujete na organizovanie 7. ročníka Author Strážovského bikemaratónu?
Jednomyseľne veríme, že minuloročný nečas sa už nezopakuje. To je totiž jediné, čo nevieme ovplyvniť. Nemáme taký rozpočet ako ZSSR, ktoré si na prvomájové sprievody raketami zem-vzduch „vybojuje“ slnečné počasie :-) Dosť podstatné zmeny sa odohrali aj v organizačnom teame a už teraz vidno, že to bol krok dobrým smerom. Robíme všetko preto, aby sme sa vyvarovali chybičiek krásy z minulosti a aby Author Strážovský bikemaratón stal etalónom slovenských maratónov :-)
4. Spomínam si na ročník 2003, kde v niektorej dedine takmer polovica ulice hlasno povzbudzovala. Ako berú tento maratón domáci obyvatelia dotknutých dediniek? Sú do toho nejako zainteresovaní? Sú nejaké sťažnosti? Pozitívne ohlasy?
Nevieš, kde to bolo? To by ma vážne zaujímalo! Inak, keď som prvý krát hovoril so zástupcami niektorých obcí ležiacich na trase tohto podujatia, pozerali na mňa ako na Marťana. V rezervácii chcete robiť preteky? Ochrana Vám to povolila? Koho tam poznáte...? Pri prvom maľovaní trasy sa zase obyvateľstvo pýtalo, či bude nejaký motokros... Motorkárov sa v Súľovských skalách pohybuje dosť a tak si mysleli, že sa opäť chystá 6-denná. V minulosti tu bola niekoľko krát a motokros tu má bohatú históriu. Pri príprave tohto ročníka to však je už iná káva. Väčšina pochopila, že im bikeri neškodia a dokonca sa im postarajú o netradičnú zábavu. Na občerstvovačkách a zabezpečení križovatiek nám už od začiatku pomáhalo dosť domácich a tento rok to nebude inak. Sťažnosti som vôbec nezaregistroval, skôr opačne.
5. Má zmysel používanie čipov v pretekoch, kde je úspech, ak príde 500 pretekárov? Skúsenosti z mnohých slovenských maratónov nasvedčujú, že je to drahá investícia ktorá sa dá využiť inde.
Určite je zbytočné používať čipy niekde, kde štartuje 200 – 300 ľudí na trase cez 50 km. Pri 500 ľuďoch to je už otázka komfortu a spoľahlivosti výsledkového servisu. Ak nemáš čipy, musíš mať zákonite viac ľudí, ktorí sa ti budú starať o zachytávanie pretekárov v cieli a spracovanie údajov. A tí ťa takisto niečo stoja. Čipy ti tiež zabezpečia okamžitý prenos údajov na svetelné tabule a rýchle zverejňovanie priebežných výsledkov. Pre nás je ďalším dôvodom aj podmienka Velo série na spracovanie výsledkov čipovou technológiou.
6. Ostatný ročník Fatransko-Strážovského maratónu sa ukázal v znamení blata a vody. Vlastne celá séria Author bola akási mokrá. Neuvažovali ste nad výberom mokrej varianty ktorá by bola viac odolná voči blatu?
V tomto roku sú už pripravené niektoré varianty obchádzok, ale to bude len v prípade totálneho dažďa... Zásadne zmeniť trasu zo dňa na deň je veľkým rizikom, lebo na logistike pracujeme niekoľko dní vopred a niekde to ani neumožňuje charakter krajiny. Každý, kto niečo podobné robil pre takmer 60 ľudí a 10 áut na križovatkách si vie zrátať, čo mu hrozí. Celkovo sa organizácie ASBM zúčastní cca 130 usporiadateľov a 15 áut.
7. Nedávno som sa rozprával s organizátorom Šela maratónu o vybavovaní rôznych povolení pre trasu maratónu. Spomínal, že pokiaľ organizátor zabezpečí, aby sa po preteku dalo všetko do pôvodného stavu, tak sú úrady aj ochranári oveľa zhovievavejší poskytnúť povolenie na organizovanie maratónu aj o rok. Ako veľmi ovplyvňujú úrady, ochranári, vlastníci lesov výber trasy u nás?
Po prvom maratóne v Súľove sme si dali veľmi záležať, aby sme trasu očistili a odznačili na 100 % a výsledkom bolo, že nám CHKO Strážovské vrchy povolilo prejazd bikerov aj cez rezerváciu, čo je najvyšší, 5. stupeň ochrany. Túto starostlivosť na pretekoch robíme samozrejme stále. V Súľovských skalách máme vyznačených 80 km bikerských cyklotrás a radi by sme pridali aj niečo ďalšie.
8. Väčšina maratónov ponúka v štartovnom tričká. Pre bikerov tohtoročného Fatransko-Strážovského maratónu je pripravená nezvyklá, ale užitočná čelenka? Čo ťa k tomu viedlo?
Je to celkom logické, že popri klasických tričkách, ktoré sú na každom maratóne, by sa zišlo aj niečo praktické na bike. Myslím, že multifunkčná šatka BUFF je dobrá voľba. Naviac je v polovičnej cene, ako sa bežne predáva, v designe ASBM a v limitovanej sérii len 300 ks! Výroba sa už opakovať nebude. V minulosti, keď sme robili aj cestný maratón, dávali sme robiť 2x dres a 1x kraťasy. V dnešnej dobe pri tak malej účasti na slovenských maratónoch a slabej kúpyschopnosti ľudí je 250 - 300 kusová séria týchto vecí pomaly utópiou. Pri týchto počtoch by dres stál okolo 1000 – 1200 Sk a kraťasy ešte viac. Asi si domyslíš, čo by sa stalo, keby sa to dalo vyrobiť a polovica z toho by ti ostala. To by nezjazdila ani cela moja rodina do konca života... Ale zasa nemôžem povedať, že to do budúcna vylučujem. Keď sa na štart Author Strážovského bikemaratónu niekedy postaví 800 – 900 ľudí, začnem o tom uvažovať.
9. Medzi MTB bikermi je známa aj cestná verzia Fatransko-Strážovského maratónu. Bude ešte niekedy tento maratón? Je to už naozaj pochovaná záležitosť?
2 hlavné dôvody, prečo nerobíme cestný maratón sú peniaze a čas. Pochovaná záležitosť to však nie je. Odpoviem aj protiotázkou. Prečo na Slovensku nevychádza žiaden cyklistický časopis?
Ďakujem za rozhovor a želám bezproblémový Author Strážovský bikemaratón 2005 v Súľove.
ĎAKUJEM. Teším sa na stretnutie s Vami 4.6.2005 v nádhernom prostredí Súľovských skál. Majte sa pekne.