Logo

Príprava dovolenky a praktické použitie s Edge 705 v Alpách

Image Ako som napísal v reportke, absolvoval som cyklistickú dovolenku v Alpách na ktorej som sa podieľal aj pri jej plánovaní. V spolupráci s Cyklotourom sme naplánovali zdolávanie najslávnejších vrcholov a priesmykov Álp a k tomu mi bola nápomocná aj GPS technika. Keďže som šiel do tohto región vôbec po prvá krát, chcel som mať pre každá prípad prichystaný itinerár kade chceme ísť. Využil som k tomu Google Earth, bikový portál www.climbbybike.com, kamaráta googla a najmä v Mapsource prostredí City navigator 2010 ako aj zakúpené a naskenované mapy IGN1:100000, ktoré som nakalibroval v prostredí Oziexplorera. Navyše som využil aj služby dvoch utilít wingdb a tcx converter.

V prvom rade som pohľadal v cieľovom okolí atraktívne priesmyky a zobrazoval som si ich nad google earth. Následne som sa pokúsil navrhnúť trasy ktoré by pospájali to najzaujímavšie čo sa dá stíhať na bicykli. Následne som to skonzultoval so Slávom Strečanským z Cyklotour a na základe mailovej korešpondencie sa zrodil kompletný itinerár. Potom som si spravil prípravu trás do GPS aby som neblúdil. Pozostávala z týchto krokov:

 

1.      Vytvorenie route podľa počiatočného, koncového a prípadne prejazdového waypointu

Toto bol štartovací bod na domácu prípravu plánovania navigačnej trasy. Z google earth som si vyselektoval priechodzie miesta a v prostredí mapsource som si nad cestnou mapou vytvoril route. Cez štandardný nástroj pre tvorbu route v mapsource som si nechal vygenerovať route a pre každý deň som si ich uložil do GDB formátu.

 Image

2.      Prekonvertovanie route na track

Naplánovanú cestu/route som podrobne prekontroloval a keď bola v poriadku, potreboval som z tohto dostať čo najpodrobnejší priebeh trasy – track. Na toto mi poslúžila utilita wingdb ktorú som stiahol zo stránky http://www.sackman.info/.

Prekonvertovaný route na track som si tiež uložil do formátu gdb.

 Image

Tento súbor som si potom otvoril opäť v mapsource a skontroloval.

Na obrázku je vidno ukážka prekonvertovaného tracku (poznať to podľa záložky) ktorý pozostával z viac ako 1500 trackpointov. To už je dobrý základ na ďalšie spracovanie.

 Image

3.      Konverzia do gpx a krížová kontrola v oziexploreri.

Keďže žiadna mapa nie je bez chýb, tak som tento track exportol do gpx formátu cez file – Save As – formát gpx.

Image

 Ak som mal mapu okolia v oziexploreri (pre všetky miesta som ju nezohnal), tak som si načítal v ozim príslušnú mapu a cez Súbor – načítať zo súboru – import gpx file – som zvolil príslušný súbor. Ten sa mi zobrazil nad mapou a podrobne som preskúmal, či priebeh sedí s mapovým podkladom. Ak nie, musel som editovať track. Prípadné zmeny som uložil do gpx súboru.

 

4.      Spracovanie formátu pre virtual partner

 

Používam Edge 705 už rok a pol a veľmi sa mi osvedčilo použiť v ňom funkciu virtual partnera s trénovaním pozdĺž trasy, táto funkcia zároveň poskytuje aj navigáciu pozdĺž tejto trasy. Na túto funkciu potrebujem vhodne upravený formát, ktorý poznáme pod koncovkou tcx. Používa sa na to buď prejdený záznam z Edge alebo si takýto záznam môžem vytvoriť.  Na toto potrebujem track najlepšie vo formáte gpx – ten už máme  - a utilitu TCX converter ktorá sa dá stiahnuť zo stránky http://www.teambikeolympo.it/TCXConverter/TeamBikeOlympo_-_TCX_Converter/TCX_Converter_ENG.html

 

ImageImage

Po spustení programu klikneme na tlačítko open a vyberieme príslušný (gpx) súbor. V prostredí program sa zobrazí v tabuľkovej forme obsah gpx súboru. Tomuto je možné priradiť predpokladanú priemernú rýchlosť a priradenie nadmorskej výšky podľa výškového modelu stiahnuteľného z internet. Tieto úkony sa dajú vykonať v záložke track modify cez tlačítko Update altitude (a online pripojenia na internet) a vyplnením kolónky change AVG speed a potvrdením cez apply

Image

Kto chce byť perfekcionista, môže si vložiť aj tzv. Course waypoint s príslušným symbol. Toto slúži na to, že keď prejdem miestom kde je naplánovaný course waypoint, na displeji gps sa zobrazí informácia o waypointe a zaznie zvukový signál. Takto je možné si dať poznámku, že tu treba odbočiť, alebo že do cieľa chýba 10km a podobne. Toto sa dá vykonať, ak si zvolím v  príslušnom zázname trackpoint a pravým tlačítkom kliknem na príslušný riadok a vyberiem z kontextovej voľby Add waypoint here, alebo priamo vyberiem z ponúknutých kategórií. Je možné aj aizovane vložiť takéto  waypointy napríklad každých 5km. Po takýchto úpravách to v tcx convertore vyzerá nasledovne

 ImageImage

Cez záložku preview a preview track je možné zobraziť si, ako vyzerá plán jazdy nad google mapou. Nakoniec je treba upravený plán trasy uložiť do príslušného formátu. V záložke Export – Save tcx file – vyberiete si umiestnenie súboru v pc a názov, a v následnom dialógu treba vybrať voľbu Save as course track. A to je všetko.

 ImageImage

5.      Presun plánovanej trasy do Edge a spustenie funkcie virtual partner

 Teraz už stačí naplánovanú trasu uložiť do GPS a spustiť príslušné funkcie v teréne.

Po pripojení Edge k pc sa primontuje GPS aicky ako ďalší disk pod určitým písmenom. V ňom je adresárová štruktúra  a tento súbor je treba nakopírovať do adresára (F:)\garmin\courses

Image

A teraz, keď už príde deň D a budem neďaleko miesta štartu, tak na Edge je treba stlačiť tlačítko menu – voľbu  Trenovanie – Kurzy – načíta sa obsah z adresára spomenutého predtým a ja si vyberiem príslušný súbor s naplánovanou trasou, potvrdím joystickom a objaví sa ponuka z ktorej vyberiem voľbu Vykonat kurz. Načíta sa tento plán do pamäti gps, naskočí obrazovka s údajmi a teraz už stačí len spustiť stopky a nasledovať inštrukcie na displeji.

 

Ak som už mal takúto navigáciu, tak pri prepnutí na príslušné obrazovky sa mi zobrazovali potrebné navigačné informácie a na mape sa vykresľovala fialová čiara, kade mám ísť. Pri významných zlomoch ma gps upozorňovala na zmenu smeru sama od seba, pri prechode waypointom zobrazila naprogramovanú informáciu. Takže najčastejšie som mohol mať zapnutú obrazovku cyklopočítača kde asi najviac som sledoval parameter o nadmorskej výške a strmosti. Tieto dva údaje mi najviac pomáhali pri rozložení síl.

Aj s týmito navigačnými funkciami mi vydržal Edge na jedno nabitie na dva dni, resp. dve trasy. Podsvecovať som nemusel, čitateľnosť bola úplne vyhovujúca.

Držiak odviedol svoju robotu poctivo a aj pri drsnejšom zjazde bol Edge – Edgar pevne na riadidlách.

 Zaznamenával som v režime 1 sekundového intervalu a každý deň mi pribudlo 3 – 7 MB záznamu, teda nepotreboval som údaje sťahovať do PC.

Signál sa strácal iba v tuneloch, hlboké údolia mu nerobili problém. Odchýlky voči skutočnosti som spozoroval v záznamoch len v oblasti tunelov, ale tie boli skutočne zanedbateľné.

Autokalibrácia výšky fungovala počas celého pobytu a to aj po väčších presunoch. Rozdiely medzi deklarovanými údajmi a nameranými boli v rozumnej tolerancii do 20 -30 výškových metroch čo v tých výškach je na tento účel zanedbateľné a hlavne... Niekedy ma pobavili údaje na info tabuliach v stúpaniach. Často bolo vidno tabuľky s údajmi ako som vysoko, ak ďaleko je do cieľa a aký strmý bude najbližší kilometer. No neviem odkiaľ sa na toto brali informácie ale často písali mätúce údaje. Napríklad že bude 9% sa stúpať a pritom sme neprokročili 7, zato nasledujúci kilometer mal byť 4% a bol v priemere 8. A to nielen podľa edgara, ale aj polarov a hlavne to cítili nohy, na aký prevod ťahajú a ako intenzívne. Rovnako aj cez viacero prístrojov sme zistili rozpory aj o absolútnej výške, navyše domáci sami uvádzali rôzne údaje o výške priesmyku a často tieto rozpory boli uvedené vedľa seba. V každom prípade si nikto s týmto nelámal hlavu a tuná bolo podstatné niečo úplne iné – poriadne si to užiť na bicykli.

sportreport.sk